Här får man inte göra reklam, men jag vill ändå tipsa andra som känner oro inför den andra förlossningen i ordningen, som jag, att gå en profylaxkurs. Än har jag inte fått prova det jag lärt i skarpt läge, men jag känner ändå att min inställning till det som komma skall är helförändrad sedan sist (3 år sedan). Varför talade ingen om hur man hjälper sig själv att föda ut barnet? Hur man gör för att låta livmodern arbeta så effektivt som möjligt? Hur partnern med små enkla handtag kan göra smärtan så mycket mer uthärdlig?Det instruktioner barnmorskorna gav mig, en helt oerfaren och tydligen inte tillräckligt påläst blivande mor, i de mest kritiska och jobbiga skedena (d v s 7 cm och framåt) känns idag helt uppåt väggarna. Och inte mådde sonen bra heller under den fasen.
Anna W själv sa "I like..." med världens största leende på läpparna (för det har hon) när jag vid ett tillfälle nämnde att jag var stort Anna W-fan.
Nåväl, om någon är tveksam att gå så hoppas jag detta inlägg kan vända beslutet till ett positivt sådant. Du har iallafall ingenting att förlora (förutom en slant
Glada hälsningar
Carin