Hej Peliroja!
Ett par av dina frågor kan jag ge direkt svar på och så hoppas vi att nån annan dyker in och svarar på resten

.
Du låter mycket motiverad och det är BRA. Tänk att den lille äntligen ska få sova, och sova lungt och läääänge! Och tänk vad NI får göra under tiden 8) .
Jag läste MASSOR innan jag startade kuren på vår lille son, som då var betydligt yngre, dvs bara 3,5 månader. (Om du vill se hur det gick för oss, kan du ta en titt på "Så här kan det gå till" och "Lille Ludvig 3,5 månader".) Så FORTSÄTT LÄS!!!
1. Buffandet kan du lämna bort om han inte är van vid det. Det är ramsa och solfjäder som ska få honom lugn. Eller om du har något annat "eget" verktyg som brukar lugna honom kan du ju använda det. Han kommer naturligtvis att ställa en massa frågor i början. Innan han fattar vad som gäller. Det är vi som föräldrar som måste lugna barnet så att det inte kommer ens i gränszonen till hysteri, som är ett hemskt tillstånd. ÖVA alltså både ramsa (i alla de tonarter) och solfjäder (på en krånglande make), så att du känner dig helt säker och övertygad då ni sätter igång. Då blir inte lillen hysterisk, utan bara förvirrad i början och behöver få svar på en hel del frågor. Sedan måste man klistra på ett "pokerface" och se helt lugn ut och verka stadig på hand. Det blir en del teaterspelande till att börja med

. Läs gärna vad Mammut Maria skrivit om attityd och förhållningssätt.
2. Då vi kurade vår lillkille vakade jag de två första nätterna. Jag hade tagit fram ett snyggt anteckningsblock och färgpennor. Där satt jag mitt i natten och skrev ner mina funderingar, samt vilka klockslag killen vaknade och VAd jag gjorde. Dessutom kan man ju ha det lite mysigt - tända ljus, något att mumsa på, fin musik... och så kan du ju alltid skriva av dig här på forumet.
3. Ja, huset ska vara fyllt med de vanliga ljuden. Känns betryggande. T.ex. diskmaskin, spola på toa, slamra i skåp, slå på vattenkran, ni pratar med varandra (om annat än honom)... I början av kuren kan man spela HÖG musik utan sång. Sedan då killen blivit en säker sovare så kan du ha på TV (röster). Då vaknar han inte heller av att det ringer på dörren och ni får 10 gäster som sitter och pratar till kl 02

.
4. Den sista frågan hoppas jag nån annan svarar på (som har den erfarenheten). Jag skulle ha åkt på festen och instruerat farmor (som förhoppningsvis är med på noterna?). Skulle det mot förmodan gå åt skogen

skulle jag tänka: Jag har ju verktygen i min hand, så det är bara att använda dem följande natt... Ni kan ju vara där båda två på morgonen och storma in SUPERglada över återseendet

.
Lycka till med kuren! Och berätta gärna hur det gått!
Och komihåg: Skrattet till gonattet. Om inte annat så slappnar du av

8)