Några små, inte så akuta frågor...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Linalus

Några små, inte så akuta frågor...

Inlägg av Linalus »

Alltså jag är så impad. Alla är verkligen så hjälpsamma och goa här, tänk så många som fått lite fason på livet här... Härligt!

Jag har lite små frågor som jag undrar om någon kan hjälpa mig svara på... Det är ett litet potperi av frågor kan man säga... :P

1.Hur länge använder man standardmodellen?
2.Ska det vara tre timmar mellan målen eller kan det vara kortare tid också? (Vi har nämligen bara en 45min lur mellan mål 4 och 5, men trots att det då bara blir 1,5 timme mellan de målen så börjar jag om från start. Ska jag det tycker ni?)
3.Om man skulle ge tillägg vid nattslurken, hur mycket skulle man ge då?
4.Vilket tillägg är bäst?
5.Om man ska på bröllop och tänkte pumpa ur till kvällen när tror ni man kan ge barnet bröstet igen? (Tänk skumpa, vin till maten och sedan kanske någon drink men sen sluta dricka vid 01) Hans första mål serveras vid 07.
6.Nyfiken. I vilken ålder slutar barnen sova 12 timmar/natt?

För övrigt kan jag bara säga att jag är så glad att jag upptäckte barnaboken. Den första tiden med vår son har varit så härlig och det är till stor del för att jag känner att jag alltid haft något att luta mig mot när det har svajjat, och på det sättet blivit harmonisk (och han också för den delen). TACK ANNA!

:D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack kära du själv :!: :lol:

1. Man kan säga att den är för nyfödda fram till ungefär fyra månaders ålder. Då bör man ha så pass bra koll på läget att man kan instifta sin egen ordning (se gärna Barnaboken om detta - Sofia, t ex, och/eller Vardagen ur led).

2. Ja, det bör vara (minst) tre timmar mellan målen, beronde på hur stor din lilla älskling är - nyfödda har bara 2,5 tim mellan målen. Så börja inte om från start efter 1,5 tim. Det orkar inte lilla magen och matsmältningen med.

3. Så mycket som möjligt. Tillägg och/eller bröst - det viktiga är att lilla älsklingen blir så mätt som bara går.

4. Se Mat, mage och barnakropp.

5. Även om folk vill mörda mg nu, säger jag att du kan amma även om du faktiskt är tämligen berusad. Det enda som händer är att barnet sover som en stock... :shock: :lol:

6. Det gör de inte. De behöver sin 12-tim natt upp i tioårsåldern. Sedan kanske det blir lite mindre, typ 11 eller 10 timmar. Men sedan kommer tonåren och då går det bra att sova typ 17 timmar... ibland. Och vara helvaken andra nätter. Vad man kan göra efter det att folk fyllt tio är att undatagsvis tillåta sena kvällar, ungefär som man serverar godis på lördagar. Om du förstår :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Varför skulle vi vilja mörda dig, Anna :?: Tvärtom :!: :heart:

Vad gäller Livsmedelsverkets rekommendationer om alkohol och amning så är deras råd baserade på en uppfattning om att det inte är lämpligt att vara berusad och ta hand om småbarn samtidigt ...Råden om avhållsamhet av alkohol gäller dock bara mödrar tydligen eftersom man har gömt sig bakom amningen.

Nåja, så här ligger det till rent faktamässigt: När du dricker alkohol så får mjölken och blodet samma alkoholhalt och det tar lika lång tid för mjölken att "bli nykter" som det tar för dig att förbränna alkoholen :arrow: När du är nykter är således även din mjölk det :!:

Så har du 1 promille i blodet så kommer ditt barn att dia mjölk som har 1 promille alkohol i sig, dvs en tusendel, inte så mycket med andra ord och definitivt inget ditt barn blir berusat av!
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:
Linalus

Inlägg av Linalus »

Tack för svaren!!! Som jag sa, fantastiskt forum, fantastiska människor.

Om bröllopet. Aha... skönt att slippa pumpa även på morgonen :D

Med risk för att vara en riktig fråg-moster och låta som man inte fattar något :? undrar jag ändå en sak till om det är 2,5 timmar mellan målet för en nyfödd.

Vårt senarie:
Detta pass vaknar han 18.00 och får mat från varje bröst inom 1,5 timme. Tar en lur från 19.45-20.30 Får mat direkt när han vaknar och sedan precis innan han går och lägger sig för natt 22.30.

Har jag då fattat rätt att det skulle vara bättre att: Ge honom endast en gång när han vaknar vid 18.00. Sedan börja om med nytt "mål" kl 20.30 och lägga till en liten slurk på det innan han läggs för natten?

Wow, så barn borde sova typ 12 timmar tills dess att de är 10. Hmm, jag tror att det är en hel del barn som sover alldeles för lite!!!

Tack igen
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, visst är det ett fantastiskt ställe, det här :lol: Gud, om det hade funnits när jag fick barn :shock: Så ensamt det var, hela tiden :cry: Och här sitter jag nu med en våldsam massa kunskaper efter 40 års erfarenheter av egna och andras barn och kan finnas för osäkra föräldrar så som ingen någonsin fanns för mig :shock: :lol: Fatta att det känns kanon :lol: :lol:

Nyfödd är man inte i mer än tre veckor :wink: Så målen nu ska inskränkas till 1 tim; ätandet, alltså (med allt vad därtill hör däremellan). Sista halvtimmen/timmen ska ägnas åt passiv social delaktighet :wink:

"Ge honom endast en gång när han vaknar vid 18.00. Sedan börja om med nytt 'mål' kl 20.30 och lägga till en liten slurk på det innan han läggs för natten? " Hm, det låter lite rörigt...(tätt). Vad tänker du dig för schema :?:
Linalus

Thanks

Inlägg av Linalus »

Tackar och bockar för svaret igen! :)

Sedan jag skrev sist har vi nu ändrat till 10 timmar natt (med varierat utslag :), men det är bara att harva på!) Så nu ser vårt schema ut såhär:

07.00-08.30 Mål 1
08.30-10.30 sov
10.30-12.30 Mål 2
12.30-14.30 Sov
14.30-16.30 Mål 3
16.30-18.00 Sov
18.00-21.00 Mål 4
21.00-07.00 Sova natt

Hur tycker du schemat ser ut?
Vad gör man om killen slurpar i sig maten på 5 minuter och absolut inte vill ha mer inom en timme?
Sista målet mat mellan 6 och 7 och nattslurk kl 20.30, är det riktigt?
(vi funderar på att tidigare lägga nattning till 20.30 då 3 timmar verkar vara mycket för lillen...)

TAX igen!
:)
Mamma til Isak f.30.03.06

Thanks

Inlägg av Mamma til Isak f.30.03.06 »

Er også ny her og vil berre få stemma i godorda om Barnaboken, forfattaren og dette fantastiske stället her. Det er noko med det å kunna retta ryggen når folk seier at man er hemsk som vekker barnet... eller Gud så mykje mat han får...
Godt at man får vera litt "dum" og fråga ca det same som alle andre (men man fattar det inte helt...) og likevel få respektfulle svar!! Godt at folk deler med seg av erfaringar og ser fortvilelsen når ein står midt oppi det...!! -og godt å få vita at all jobbing for å få inn visse rutiner vil löna seg for alle!
TAkk!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"