Hur får man dagschemat att funka?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Karate
Kontakt:

Hur får man dagschemat att funka?

Inlägg av Karate »

Tjenis!

Vår son är fem månader och vi ska börja kura honom om tre dagar . Vi är skitpeppade! :D

En sak förstår jag bara inte: För att kuren ska funka står det i boken att man måste följa dagschemat till punkt och pricka, vilket låter fullt rimligt.

Men vår son har emellanåt otroligt svårt att somna dagtid, det kan ta så lång tid att han ibland gråter sig över hela sömnpasset, om ni förstår vad jag menar. Då faller ju all tidsplanering...

Låt säga han skall sova 16-17 men inte somnar förrän 17 - hur gör man då? Hoppar över det där sömnpasset och satsar på nästa eller VAD? :?:

Många kramar
en Karate i startgroparna.... :P
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Karate!

Efter några veckor kommer dagslurarna sitta som berget, så länge ni följer schemat och ger sonen förutsättningarna för att kunna sova. Det viktigaste är inte att han sover alla minuter han "ska" utan att han har förtsättningarna. Om han ex ska sova 16-16.45 och inte somnar förrän 16.20, låt honom då sova 20 min(läs på om sömnrytmpass). Så småningom kommer han upptäcka att det är himla skönt att sova på dagarna också :sleep: . Så ha schemat klistrat på näsan, läs på lite extra de sista dagarna och ladda med ATTITYD så kommer det gå galant för er och sonen :D

Lycka till med kuren!
Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Karate
Kontakt:

Inlägg av Karate »

HEJ och tack för svaret!

har nu en fråga til ang. dessa dagslurar:

Om sonen skall sova 18-18.30 (tex) har jag försökt lägga honom c:a 20 min TIDIGARE än han skall somna för att han skall få sovit den tid han skall. Alltså, jag börjar vagna kl. 17.40 så at han verkligen somnar 18. Fel? Eller möjligtvis rätt?

Puss! :)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Karate :D

:arrow: lägg sonen 2 minuter innan sovpasset och använd sedan marginalkvarten vid behov. Det är extra viktigt under pågående kur att hålla tiderna oavsett om barnet somnar direkt eller ej.

:arrow: då lilla barnet inte är "kurbarn" längre kan man vid behov lägga tidigare (marginalkvart även här) men inte pga att "hinna" somna till ett visst klockslag.

Lycka till :!: :D
Karate
Kontakt:

Inlägg av Karate »

Okej, då förstår jag!

KARATE :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"