Strul med sovandet på dagen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 05 apr 2006, 22:22

Strul med sovandet på dagen

Inlägg av Kson »

Våra 2,5 månaders tvillingar sover ganska bra på natten (ca 20 till 04, 20 min nattmat, sedan sova till ca 06.30). Däremot har vi det ofta struligt på dagen. Första vakenpasset brukar de äta något mindre än övriga måltider och vilja sova efter ca 1,5 timme. Därefter sover de minst 40 minuter, ibland upp till 2 timmar. Problemet är att när de vaknar efter 40 min och vi försöker få dem att somna om så tar det ofta 1 timme innan de slutligen somnar. Då är det bara 20 min till nästa vakenpass och mat. Vi har inte vetat hur vi ska handla i den situationen så ibland har vi låtit dem sova tills de vaknar (kan ta lång tid) och ibland har vi väckt dem när det är tänkt att nästa måltid ska börja. Båda alternativen har lett till fortsatt strul under dagen med korta (ca 30 till 40 min) sömnpass. Vi har ändå hållit mattiderna till var 4:e eller 3,5:e timme oavsett hur mycket eller litet de sover. De äter alltså bra och ganska regelbundet men sover alldeles för korta perioder. Har någon tips på hur vi kan få dem att sova längre på dagarna?
/Johan och Åsa
clart
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:46

Inlägg av clart »

Hej,

det är lite svårt att "se" hur mycket sömn barnen får per dygn,se över det. Men härligt att dom sover så bra på natten och äter bara en gång \:D/ =D> bra jobbat!

Annars skulle jag säga att ni måste klura ut ett schema som fungerar och följa det till punkt och pricka så att småttingarna får in rutinen. Klistrar in en del av svaret som kloka Nancy gav till mig då jag hade liknande bekymmer.

":arrow: det viktigaste är inte att sonen sover varje minut utan har förutsättningarna (rejält med mat, trivsamt umgänge och social delaktighet mellan sovpassen).

Några tips för daglurar:
:arrow: gärna ute i vagn men om det inte låter sig göras lägg inomhus med öppet fönster. Klä lagom varmt och ta på mössa.

:arrow: "skrattet till godnattet" kan göras om till "skrattet till daglureriet" istället

:arrow: klassisk musik (ganska högt) släpper på ev överkoncentration och lugnar barnet att allt är i sin ordning.

:arrow: dammsugaren är också bra att ta till... vi har numera mer välstädat än någonsin efter daglurar som krånglat"

Jag körde med utesoveri på passet som inte fungerade tills tiderna satte sig ordentligt då kunde gossen även sova långa pass inne då det behövdes.


Sömnbehov-tabellen:
1mån - 16,5 tim/dygn
2mån - 16 tim
3+4 mån - 15.5tim
5+6 mån - 15 tim
7-8 mån - 14.5 tim
9+10+11mån - 14 tim
12 mån + hela andra levnadsåret - 13,5 tim

Lycka till!!
clart
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:46

Inlägg av clart »

By the way..helt otroligt att ni har "synkroniserat" tvillingarna! Har kompisar som har tvillingar...med olika sov-ät tider #-o :? tycker lite synd om dom :wink:
Kson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 05 apr 2006, 22:22

Inlägg av Kson »

Tack för synpunkterna!

Vi får väl ändå vara lite nöjda med att de sover så pass bra på natten, men det skulle vara skönt att få till dagstrulet. Idag fortsatte det. Petter hade inte sovit mer än typ 50 minuter från 07:30 till 14:30!!
/Johan och ?sa
med Emil och Petter f?dda mars 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, clart :wink: :D

:D Varför inte göra upp ett schema som gäller för dagarna också :?: Ni kan inte vingla mellan 40 min och två timmar. De här små älsklingarna är snart tre månader. Vid tvåmånadersgränsen skulle de haft sina säkra rutiner. Så inför dem :!: Tänk med papper och penna, planera och bestäm - och genomför :!: Det förenklar livet för alla.

Vardagen blir förutsägbar. Det är vad de ber om :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 05 apr 2006, 22:22

Inlägg av Kson »

Jo vi håller på att förbereda oss för ett stabilare läge genom att läsa på och skriva ner hur de äter och sover på dagen. Vi försöker hålla 2+2 äta-sova och det gick ganska bra ett tag men just nu så vill de liksom inte(ofta) sova mer än 35-40 min för att sedan ha väldigt svårt att få ro. Vagningen funkar ganska bra och de somnar men de vaknar ofta efter ett par minuter igen.

Tack för stödet!
/Johan och ?sa
med Emil och Petter f?dda mars 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Träna upp vagningstekniken. Gärna med tyngd i vagnen som motsvarar barnets/barnens vikt. Det gäller att få in rätta snitsen.

Och visst, man får springa fram och tillbaka och vagna, inte-vagna (längre än man vagnade) och vagna igen. Men det får man leva med - värre saker finns :!: För eller senare sover de små älsklingarna över skarven. Det är dit man ska komma. Och då krävs att man håller tiderna och går efter klockan, utan att någonsin ifrågasätta de små barnens behov av sömn.

Övertrötta barn är i största allmänhet hopplösa. Precis som de skulle bli om de inte fick mat på en hel dag.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Åsa R
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 24 apr 2006, 06:26
Ort: Stockholm

Mera mat?

Inlägg av Åsa R »

Hej,
hade samma strul med kortade daglurar alldeles nyss. För oss handlade det nog mest om att tjejen började behövde större potioner - hon var helt enkelt inte tillräckligt mätt för att sova gott. Kan det vara samma sak för er? Kanske behöver de större hål i nappen om ni ger flaska? Jag började ge tillägg som komplement till bröstet och härdade ut med vagningen i några veckor och nu börjar det räta upp sig :)
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Kson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 05 apr 2006, 22:22

Inlägg av Kson »

Övertrötta var ordet!!

Det där med napphålen har vi faktiskt funderat på. Skall prova med större!
/Johan och ?sa
med Emil och Petter f?dda mars 2006
Åsa R
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 24 apr 2006, 06:26
Ort: Stockholm

Inlägg av Åsa R »

Hej! Är bara lite nyfiken på hur det går för er med daglurarna?

Kram Åsa
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Kson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 05 apr 2006, 22:22

Inlägg av Kson »

Hej!

Jo det blir långsamt bättre och bättre... de vaknar fortfarande, men det är lättare att få dem att somna om. Vi bytte till nappar med större hål för två veckor sedan och då går måltiderna mycket fortare och de äter mer (190 ml). Nätterna funkar hur bra som helst (för det mesta). De sover från klockan 19:45 till 06:00 (lite gnällande från klockan 05:00).
/Johan och ?sa
med Emil och Petter f?dda mars 2006
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"