Barnarecept

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:oops: 8-[ #-o

hmm...såg nu att "vi" hamnat lite tokigt...det finns ju en klistrad tråd längst upp där vi borde husera! :shock:

Jag har pm'at Sagomamma om hjälp [-o< , kanske hon kan flytta in oss där?!?!

Fortsättning följer... :mrgreen:

/Fjällmor
lillan

Inlägg av lillan »

Hej!
Kunde inte låta bli att kopiera Viggos risifrutti, låter hur gott som hellst, ska prova göra den alldeles snart...*ler*

Mina äldre barn ska åxå få smaka....

Mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:oops: Och var jag som började den här tråden istället för att fortsätta på den som redan fanns (som jag absolut inte SÅG) :oops: .

Med förhoppningen att så småningom hamna rätt önskar jag lite hjälp angående sås.

Jag har kokat kött och gjort sås på buljongen. Allt är infryst i istärningskuber men nu har såsen tagit slut och men kött finns det kvar av.
Nu måste jag göra mer sås och hur gör jag då :?: :? Jag kan ju inte ta en färdig köttbuljong för den måste ju innehålla salt (här avslöjar jag min okunskap inom matlagningsområdet :oops: ) så HUR GÖR JAG?

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej igen! :D

Hoppas Sagomamma kan flytta oss sen :wink: :P

:arrow: Är det frysta köttet i bitar eller puré..?
:arrow: Vilken typ av sås gjorde du innan..?
:arrow: Vill du ha andra förslag på vad göra med köttet...?

kramar
/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:arrow: Det frysta köttet är puré i istärningsstorlek

:arrow: Jag tog lite osaltat smör och så redde jag med lite mjöl och så kryddade jag med lite örtkryddor men inget salt och så satte jag till en lite skvätt matlagningsgrädde.

:arrow: Jag vill absolut ha andra tips om alternativa kötträtter.

:oops: Själv äter jag ju inte kött så det är inte alltid så lätt att komma på en massa smaskiga maträtter till den lille.

Du Fjällmor, du är bra du :wink:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej SusanD! :D

Tack! (tokler :lol: lite stolt)

:arrow: Rotsakspurén ovan är JÄTTEgod som sås, spä den bara med valfri vätska (grädde/vatten/olivolja...) till önskad konsistens :wink:

:arrow: Den såsen lät ju kanon...du KAN! :thumbsup: =D>
Den kan du göra ändå, utan din buljong OM du vill. Fräs lite lök(riven, eller så mixar du med staven sen) i smöret och ta lite vatten (ELLER gör buljong på tärning, men SPÄ med mera vatten för att minska salthalten) och fortsätt sen som du gjorde.
Själv har jag aldrig gjort separat sås till barnmaten. Jag har börjat med "allt-i-ett-rätter" rätt kvickt.

:arrow: Du kan också göra det lätt för dig :P
Ta frusen/halvtinad kycklingfilé/köttbit och RIV på rivjärnet ner i grönsakspurén, när du gör den..volia! Din första combo-rätt! :thumbsup:

Fler recept kommer 8)

kram
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

p.s

#-o
Du kan ju förstås servera köttpurén som den är UTAN sås!

:lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej igen! :D

Fram med storgrytan \:D/

Lotass Chicken Curry

Smör/Rapsolja
Curry
Rödlök
Vitlök
Morot/Kålrot/Palsternacka
Krossad tomat
Kycklingfilé
Vatten
Örtkryddor
Kanel
Svartpeppar
Bulgur/Couscous

Grädde (valfritt, gott både med och utan)

Först! Sätt familjen på att hacka alla ingredienser i småbitar.. :wink:
När du sen står där med allt i fina skålar...då kör vi :!:

Fräs Curryn i matfettet (ökar smaken). Sen i med löken. När löken börjar bli "genomskinlig" häller du i vitlöken och rotsakerna i ett svep. Blanda runt så allt tar smak. Häll i krossade tomater så det precis täcker.
Ta en paus och röj undan lite i lugn och ro :wink: eller pussa på familjen :heart: MYCKET viktigt moment! :lol:
Kokar det nu? Sätt då i kycklingen och kryddorna. Nu bör det vara som att röra i havregrynsgröt! :wink: Spä med vatten till "grytkonsistens"...koka upp (pussas igen?)...smaka! :thumbsup:
Häll i bulgur/couscous (mängd finns på förpackningen) och koka tills grynen är klara.
Tillsätt grädden om önskas, koka upp...smaka en sista gång..

Voila! =P~

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej igen! :lol:

Slänger in ett enkelt bröd som inte ska jäsa. Och gräddas i vanlig sockerkaksform....med massor med fibrer!
Underbart att låta barna baka :wink:

Ritvas Bröd

Sätt på ugnen- 170 grader
Smörj 2 formar

3 dl vtn
2 dl vetekross

kokas upp och låt sen svälla

Blanda i en bunke:

2 dl vetekli
2 dl grovt rågmjöl
6 dl vetemjöl
1 tsk salt
3tsk bikarbonat ELLER 6 tsk bakpulver
1,5 dl sirap
1 ägg
7 dl naturell yoghurt
Blanda sist i vetekrossblandningen

Fördela i 2 smörjda formar
Grädda i ca: 1 timme i 170 grader.

:heart:

/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tusen tack Fjällmor, du är min klippa i kökets nöd!

Emil kommer fortsätta konsumera god och nyttig hemlagad mat tack vare dig!!

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Måste i sammanhanget rekommendera "Anna och Hugos barnmatsbok". Enkla, lättlagade goda rätter som passar både små och stora. Maken som inte är så haj på matlagning gillar den skarpt.
Jag lagar den mesta maten själv till Joel och ger honom ungefär samma mat som vi äter, men utan salt och mixad till rätt konsistens.
Brukar göra storkok av barnmat och fryser in i burkar. Kokt kött mixar jag osh rullar sedan till köttbullar som jag styckfryser för att sedan packa i påse.
Potatisen brukar jag baka i mikron till lunchen.
Våga prova lite spännande kryddor, Joel älskar thaikryddor, curry, chili osv i lagom dos. Maten ska smaka något anser han.
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej alla matglada små :heart: (och deras föräldrar :wink: ) :!:

Dags för storkok igen!

Lillprins Lo's FavoritPasta

Olivolja
Scharlottenlök
Vitlök
Broccoli
Riven morot
Vatten
Örtkrydda
Svartpeppar
lite Chili
Grädde
Riven Ost

Risoni
Vatten

Koka Risonin enligt förpackningen. Häll av vattnet, men spara (stärkelse i!)
Fräs lök och vitlök i olivoljan. När löken är "genomskinlig" häll i broccoli och vatten så det precis täcker. När du kan köra en gaffel genom stammen på broccolin tar du av kastrullen från spisen och MIXAR broccoli"såsen"!
Sätt tillbaka kastrullen på spisen och tillsätt de rårivna morötterna. Låt koka en stund (tills morötterna mjuknat lite)...
Häll i Risonin, krydda och spä med grädde till önskad konsistens, koka upp... Tillsätt den rivna osten och rör om.
Klart!

OM det nu känns för tjockt/mastigt spär du med pastavattnet du sparat, lite i taget, tills önskad konsistens uppnås :wink:

Kramar från vedspisen :heart:
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Matningsvägrar- Fruktsallad!

Avocado
Banan
Päron
Olivolja
Svartpeppar

Skär i lagom "plockebitar", häll över olivolja..

Serveras ev. med lite fet yoghurt

Klart!
/Fjällmor
Gnilla

Inlägg av Gnilla »

Kära Fjällfolket.. :D :D
Nu verkar det som om jag träffat rätt :!: :!: Har min lilla matglada 7 månaders klimp som jag gärna vill ha massor av matlagningsideér till! Har lagat all mat själv och han har fått potatis, morot, palsternacka, broccoli, blomkål, ärter, majs....i en salig röra. Fryste in i engångsplastmuggar (halva) med olika blandningar för variationen. Älgkött och kalkon har jag fryst in i iskuber. Nu skulle jag vilja börja ge lite annat också, vad rekommenderar du? Havre och rågflingegröt äter han också. Konstigt, jag har glömt vad jag gav åt min dotter när hon var i samma ålder... :roll: :oops: ...fast det är ju 9 år sen...Snälla du, tipsa mig! :) :thumbsup:
Kram, Gunilla
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Gunilla!

äsch.. :oops: Tack! :oops: lilla jag och min vedspis.. :D

Rätterna jag skrivit här i tråden kan nog passa! :lol: (med undantag för puréerna då..) Visserligen är de alla olika, våra små :heart: men min Lillprins Lo har ätit dessa rätter från ca: 5-6 mån.. :lol:
Vad tror du... :?:

Kram!
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"