Stora sonen. Egen tråd!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Evrok

Stora sonen. Egen tråd!

Inlägg av Evrok »

Vi håller på och kurar vår 5,5 månaders lilla son, och nu ska jag börja (om) med den STORA. Han är 4,5 år och somar bra själv i sin säng med öppen dörr och oss slamrandes utanför. Sen kommer han in till vårt sovrum någongång mellan midnatt och 5. Väl därinne sover han på golvet och stör EGENTLIGEN inte oss all :) . Jag tror däremot att han själv skulle må bättre av att sova tryggt hela natten i sin säng i sitt rum där det ju inte finns några vargar :D

Min annars så kloka mor säger att han MÅSTE få komma in till oss och sova på natten eftersom det är hans enda trygghet på natten. Annars stödjer hon oss helhjärtat i kuren med lilla sonen och tycker rutiner är superbra, magläget också etc, men här är vi inte överens :?

Jakob pratar SÄLLAN om varför han kommer in till oss. Jag tror bara att så fort han vaknar tar han sin vovve och knallar genom hela (mörka) huset till vårt rum utan att tänka på VARFÖR.

Min idé nu är att jag ska "campa" på golvet i hallen utanför hans rum. Lillebror sover vägg i vägg så han kan få sig en ramsa. Vi är under uppföljningsveckan på honom och det går bra, men inte super. Han vaknar fortfarande. Om Stora sonen vaknar ska jag ramsa honom tillbaka till sängen, och om det funkar OK ska jag vara tillbaka i min säng bredvid maken på fredag kväll. Det är målet.

Någon här som kurat så stort barn? Fler som tror att barnet MÅSTE få komma in till föräldrarna, eller inte?

Ska bli riktigt mysigt i hallen.....
Mamma till Jakob f?dd 011102 och David f?dd 051124!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Helt rätt tänkt och det kommer att gå superbra. Men du måste nog räkna med att vara vaken kring den tiden han normalt brukar larva iväg, så du inte missar honom. Han ska ledas tillbaka i handen, krypa till kojs själv medan du tittar å utan att prata (möjligen kan du påminna om att "man sover så gott i sin egen säng, just precis, å vad skönt"), och du ska inte dröja vid sängen utan ramsa dig ut direkt, och upprepa detta så många gånger som behövs. Det blir en kur på 3-4-5 nätter :!:

Mamma får nog förklara vari tryggheten består när man stiger upp varje natt, traskar genom ett mörkt hus och sedan lägger sig att sova på ett golv :?: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Evrok

Inlägg av Evrok »

Det gick helt OK inatt. Campade på golvet till halv fyra, då hade båda vaknat varsinn gång och jag tyckte det var OK att gå tillbaka till min säng och det var det! Klockan tre vaknade han och drog och slet i dörren. (Åt fel håll...) :o "Du sa ju att dörren skulle vara öppen mamma". Den brukar vara öppen, men eftersom lillebror knölade vid två, tänkte jag vara "snäll" och stänga så att han inte hörde så mycket... Jag öppnade dörren och stoppade om honom. Han hostade några gånger och sov sen till halv sju!

Han säger själv nu att han bara vill sova i sin säng alla nätter, men att jag ska campa på golvet... Vi får ta en liten diskusion till kvällen. Jag kan kanske sova på soffan. Lite längre bort från hans rum, men jag hör ju honom bättre där.

Tack för stöd! Du är så otroligt klok! Jag har alltså kurat lilla sonen och det har gått jättebra, om än fem steg framåt och två tillbaka under snart 10 dagar, men han sover ju hela nätterna nästan och äter som en häst på dagarna. Så enka handgrepp och idéer, med resultat som är helt överväldigande!

Ska du inte komma och föreläsa eller så i vår närhet (Mälardalen) snart??

/Erika
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Pris och beröm :lol:

Och tack för varma ord :lol: :lol: Men nej, inga föreläsningar alls i Sverige står på tapeten :cry: (och det är det ju inte jag som hittar på, eller inte hittar på) :shock:

Ge dig inte in i några diskussioner :!: Tala bara om, sakligt och vänligt, hur det ska vara här i världen. "Nu är du en STOR pojke, och stora pojkar sover i sin egen säng. Och mamma är en stor flicka, och stora mammor sover också i sin egen säng. Bra, va :?: " Vänta inte på godkännande nickningar och instämmanden. Du ska inte be om lov och inte be om ursäkt. Du ska

:!: leda,
:!: hjälpa,
:!: lära,
:!: visa :lol:

Att du campar nu, kan du skylla på att du kurar lillebror!
Evrok

Inlägg av Evrok »

Vi pratade en stund igår om att han skulle sova själv i sin säng och att mamma INTE kunde sova på golvet en natt till, utan att jag skulle sova i min säng. Jag berättade också att NÄR han kommer in till oss så kommer jag att följa med honom tillbaka till sin egen säng. Han fick tårar i ögonen :( :( , men han fattade ju galoppen det märktes. Han kom in till oss först vid ett och sen vid fyra (tror jag..). Båda gångerna "bad" han om att bli lagd i sin säng. Jag följde med honom till hans säng, stoppade om och gick tillbaka till vår säng. INTE ett pip \:D/ \:D/ . Det var en ganska STOLT liten pojke som kom in till mig vid sex då pappa redan gått upp. Han myste hos mig i 10 minuter och gick upp sedan! Vi tycker att det är OK att han går upp så tidigt. Han sover ändå nästan 11 timmar de flesta nätter. Sen blir det ett par 12h ett tag.- Han är otroligt morgonpigg, som resten av familjen (utom lillebror...). :D :D :D

För oss tror jag inte risken finns att han vaknar tidigare och tidigare varje morgon eftersom han "tar igen" efter några tidiga mornar. Han vaknar aldrig före 6.

Omigen: Tack för hjälp och stöd. Nu klarar vi den här också =D> =D>
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:
Evrok

Inlägg av Evrok »

Måste bara få berätta att det nu gått några nätter och att resultatet är LÅNGT över förväntan :D :D :D

Jakob sover, sover och sover 11-12h i sträck. Någon natt kommer han gående in till oss, men då står han bara helt tyst i dörröppningen och väntar på att jag ska lägga tillbaka honom i sin egen säng :D :D :heart:

Han är mycket stolt själv! En sak som vi iaktagit dock: Jakob är exremt aktiv (på gränsen till att ha koncentrationssvårigheter tyckte BVC). När jag började läsa här på forumet kom vi på att han kanske inte var hyperaktiv utan bara hade sömnbrist. Han sov väldigt lite innan vi började kura och han hela sitt lilla liv sovit väldigt få timmar per natt. Nu med genomförd kur bakom oss märker vi att lilla mannen är mer aktiv än någonsin :D :D :? Men han äter också bättre och läser bättre och det mesta är ju bättre, men jag trodde inte han kunde bli mer vaken och aktiv :) :)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Så bra - pris och beröm :lol: Härligt för er alla. Inte minst för lilla älsklingen själv.

Om och när nattbesöken fortsätter, glöm då inte att han ska lägga sig själv - ledas vid handen tillbaka, inte bäras, och krypa i säng själv :idea: Och sedan ska han inte stoppas om i stor stil och du ska inte dröja vid sängen och inte prata, utan bara gå ut med ramsan fortsättandes med dig utanför och bort; en lugn och saklig och förnöjsam ramsa som tar dig till sängen. Precis som du tog honom till hans.

Det är skillnad på aktiv och aktiv :!: Nu börjar han få riktiga krafter, inte övertrötta. Tänk på hur en vuxen på gränsen till utbrändhet beter sig - det är sannerligen en nästan febrig aktivitet. Tilsl det säger krasch, och människan går i väggen - proppskåpet i huvudet går, och det måste sedan byggas upp på nytt. Nytt proppskåp, inte bara nya temporära proppar. Om du förstår :roll:

Och det sista en utbränd människa kan göra är koncentrera sig. Koncentrationsförmågan är det första som brister.

Jag säger inte att han var utbränd, men han var säkerligen nära. Jag vågar svära att du inte kommer att se några som helst koncentrationsproblem, när han nu äntligen får sin fulla sömn :!: Inte BVC heller... :shock: :lol:
Evrok

Inlägg av Evrok »

Måste i alla fall säga att jag faktist LEDER tillbaka honom till sängen. Där blir det ett väldigt kort omstoppande och "gonatt, gonatt, sov så gott" gående tillbaka till min säng! Inget bärande eller utdragna procedurer vid sängkanten här inte. Han somnar på 10 sekunder. BOKSTAVLIGEN!

Som många här vittnar om, kan jag också berätta om kompisar och bekanta som inte verkar VILJA ta tag i sina barns sömnsituation :( :( :(

Jag kan bara inte fatta att vi inte gjorde det tidigare!

Håller på och peppar en jobbarkompis som sover med fru, en tre-åring och en 7-månaders bäbis i samma säng som han själv! Jag har mailat länken och erbjudit mig att låna ut boken, men inget napp än :(

Tänk om hela småbarnsvärlden visste hur klok du var :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:oops: :oops: :oops: Smickrare där...

Men så här glad är jag :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Härligt jobbat! :lol: pris och beröm :!:

Omvärlden tar intryck så småningom. I regel. Och då är det deras tur att fråga sig varför i fridens dar de väntade så länge, när de väl gjort något åt saken :roll: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "