Potträning????? Vad är det egentligen??

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
susanne st

Potträning????? Vad är det egentligen??

Inlägg av susanne st »

Hej,

Jag undrar hur gör man när man pottränar? Verkar finnas en uppsjö av varianter.

Jag har två tjejer på 9 månader och 2,4 år. Hon som är äldst har varit intresserad av pottat/toan sedan hon var ca 2 år. Ett tag så funkade det nästan bra. Men jag vet inte om jag tjatade för mycket eller hur det var, för till slut så struntade hon i att gå på pottan. Det var lättare att springa nakenfis och pinkade man på mattan så stänkte det inte på benen heller och så kunde hon lugnt leka vidare....smart eller hur...

Så vi beslutade att hon fick börja med blöjor igen. Rätt eller fel, vad vet jag. Det såg ut som hon tyckte det var skönt att få blöjorna tillbaka igen.

Men nu är det snart sommar och jag skulle vilja får henne fri från blöjorna. Så hur gör man. Får man berömma, får man tjata, ska man ha rutiner för pottan också eller ska de få känna själva, vad säger man till dem när de kissar på golvet för femtielfte gången och själva kontaterar att de kissat där och sen inte mer med det? osv....

Båda barnen använders samma storlek på blöjorna.

Susanne
Susanne St?l
Nykvarn
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Det ska finnas en trad pa amnet pa barnafostra tror jag, den var bra. kommer inte riktigt ihag vad den hette, men jag tror det var sa enkelt som pottraning...
3 fina...2005, 2007, 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Och så har jag ju mitt lilla "Potträning?"-skapitel i Barnaboken :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
susanne st

Inlägg av susanne st »

Jo, Jag har läst i Baranaboken på kapitlet potträning. Men jag är osäker i allafall. Som idag tillexempel så ville hon inte ha blöja och efter att tag så klavlade hon sig upp på toaletten och bajasde på toaletten. Men innan vid lunch så berättade hon att hon hade bajsat i blöjan och kissat. Men då var det ju redan gjort. När hon skulle sova middag satte jag på henne blöjan, hon har ganska lång tid på sig att vakna och när vi provade förra gången att ta bort blöjan så kissade hon i sängen och hon tyckte inte det var kul, till en början, sen efter ett tag struntade hon i det. Jag försökte vara neutral och pedagogisk, men var astrött emellanåt och suckade väll en och annan gång. (Hoppas jag inte förstörde något).

Ska jag ta bort blöjan eller ska hon få bestämma själv när hon vill ta bort den. Frågan är ska jag ta kommando eller ska hon få styra?

Eller ska jag erbjuda henne att vara utan blöja varje gång vi ska byta blöja.
Susanne St?l
Nykvarn
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Vad tror du om att introducera en "nyhet" i stor stil. Berätta på morgonen med strålande ögon att "nu kommer du bara ha blöja när du sover". Gör det på samma sätt som finns beskrivet med att ta bort nappen i barnaboken. Eller så tar ni bort den helt, beroende på hur nätterna ser ut.

På det du beskriver så verkar hon mogen och jag hade inte låtit barnet ta ledningen på något som de omöjligt kan veta. Hon verkar ju heller inte bry sig om vilket så då hade jag skyndat mig att tagit tag i det.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"