Min dotter, snart 22 mån, har nu en längre tid fått för sig att man ska vara vaken i 1,5h innan man somnar. Vilket innebär att hon är trött efter middagsluren. Ibland Riktigt grinig... [-( Tanken är 12h natt (19.30- 07.30) och 1,5h lur (12.00- 13.30).
Funderade på om det berodde på att det är för ljust i rummet men hon sover ju som en klocka på dagen utan någon som helst nedsläckning.
Kan tänka mig att en stor del av problemet är att vi bor så trångt. I en etta... Sovrum, barnkammare, vardagsrum i ett... Hennes säng är avskärmad med vikskärm och nu med ljusets inträde ett lakan runt hörnet. Persienner nere. Kan inte få det mörkare. Men vissa kvällar vill man ju titta på TV och då är vi ju där och "stör", som hon i o f s är van vid. Att vi är där alltså... Den här avskärmningen och sovandet har ju fungerat ända från början! Vad är skillnaden nu?
Har nu senaste dryga veckan lagt henne lite tidigare i hopp om att hon ska somna snabbare, men nä! Fortfarande 1,5h snurr och snack och ibland bajsblöja...
Vi kan inte ändra boendet ännu men är det någon som har en idé eller tips på hur vi kan få henne att somna lite tidigare vore jag jätteglad och tacksam! Jag vet inte vad jag ska hitta på längre. Det är ju inte roligt för henne att vara trött heller vilket hon tydligt är många dagar.
Tacksam för alla idéer...