Sovit perfekt fram till nu - ?!

Skriv svar
gaxla

Sovit perfekt fram till nu - ?!

Inlägg av gaxla »

Min son är precis 1 år nu i dagarna och vi har följt Annas metod från start, vilket har funkat kanonbra! Sover från 19-06/07ca utan störningar eller att vakna alls fram tills för ca en v sen. Har sedan vaknat 3 nätter, inte i följd, av ant. mardrömmar och inte kunnat somna om. Ställer sig upp i panik i sängen och vi går in, jag el maken, lägger igen och buffar ett par ggr i rumpan som vi brukar och går ut. PANIK! Skriker och vill inte sova. Gråter ett par min och sedan går vi in, osv. Sonen accepterar min man bättre vid dessa tillf, dvs. han blir lugnare och acc att det är sova som gäller. Med mig blir han helt förtvivlad.
Ska tillägga att sonen just lärt sig gå och inte alls har krupit innan utan gick från 9 mån stapplande. Är väldigt ömtålig och liten just nu och bara mamma som gäller. ska helst vara i famnen.
Undrar om det är naturlig del i utv, att sömnen krånglar? Ska vi göra samma som vi alltid gjort, gå in och stoppa om, eller ska vi vara där hos honom och buffa tills han somnar? Kan ta ca 15-30 min.
Ska vi säga ramsa eller bara buffa eftersom det är natt och man ej ska prata då?
Har barnaboken och redan läst allt om sömn i den men känner att jag inte vet vad som gäller just för nu.
Nån som kan hjälpa oss??
:(
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D En gång är ingen gång, två gånger är en dålig vana :roll:

Visst störtar man in när något ovanligt och "hemskt" händer, men sedan bör man dra öronen åt sig. Raskt har nu lille gossen börjat skrika er TILL sig och det gör ingen av er lugnare. Med trafiken bekräftar ni att han måste skyddas och bevaras för vargen som står och flåsar alldeles bakom ryggen på er.

Så ut med både rygg och varg :!: Det är ramsan som ska ta över och det skulle den ha gjort direkt, efter första gången/natten, annars blir det här mycket snabbt ett mönster som förvärras alltmer.

Mamma bör hålla sig undan så länge hon inte fungerar betryggande utan ytterligare oroande - tydligen. Även från ramsandet under de första två-tre nätterna nu, tills lugnet börjar lägga sig igen tillsammans med barnet.

Tack pappa som tar hand om dem :!: (Men in ska han alltså inte mer, han heller.)

När lilla älsklingen sovit i tio minuter (inte tjugo) kan ni snabbt kolla av att allt är som det ska, utan att han märker det.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

PS Ska för säkerhets skull tillägga att ni inte MÅSTE kolla av och titta till :!: Det är bara för att lugna era egna nerver, ingenting som barnet behöver.

:arrow: Och det övergripande budskapet ni ska förmedla ska vara: PÅ NATTEN SOVER MAN. Det är inte förhandlingsbart. Det är en total självklarhet.

:arrow: Vad man än har för bekymmer här i världen, tar man hand om dem på dagarna.

Det gäller oss alla :wink: (Borde gälla :roll: )
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"