En udda krabat?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Hella

En udda krabat?

Inlägg av Hella »

Då jag sedan tidigare barn haft mycket dålig erfarenhet av fri uppfödning,så bestämnde jag mig redan under graviditeten att saker skulle göras annorlunda denna gång. Och då det var i Barnaboken jag fann lösningen på de struliga sov och ätvanor som vi väntade alldeless för länge med att rätta till :oops: med min dotter. Så bestämde jag mig att denna gång gå in helhjärtat för standardmodellen. :)

Sen blev det som så att jag blev sjuk och bla inlaggd samt mådde mycket psykiskt dåligt under den första tiden av min pojkes liv. Och han är i princip flaskmatad från början. Inget större fel med det,huvudsaken att han får i sig mat. Men,antagligen för att jag inte mådde så bra då ,så resonerade jag att han som flaskbarn automatiskt skulle komma att sova bättre,och att standardmodellsprojektet fick vänta.

Visst höjdes ett och annat ögonbryn redan då över hur otroligt "vaken " han var,och inte somnade han vi flaskan heller,trots att maten sprutade ur öronen och han varit vaken flera timmar. Men skrek det gjorde han inte och då han väl somnade,vilket han redan då gjorde lättast ,ifred i sin vagn så sov han hyfsat långa sträckor. 3-4 timmar

Sen där nånstans efter 3v så började mönstret ändras (tänka sig va? :wink: ) Han började natt efter natt sova uppemot sex timmar i stöpet,och det var ju kanon. Men det var hur dagarna började urarta som fick mig att haja till. Ingen djupsömn alls. Vaken 3 timmar,äta sen fortsätta vara vaken,sova 5-10 min själv i vagnen sen vakna ,men skriker inte bara vaken och nöjd.
Spelar ingen roll tänkte jag hur "nöjd" han verkar. Han måste väl behöva djupsömn som alla andra! Det här måste vi ta tag i. Basta.
Sagt och gjort . Vi kör 2+2. Och då han sovit sina tio min så kör vi om hela programmet enligt ordination. Detta har resulterat i bättre och bättre nattsömn för hans del och i dagsläget,7v gammal så somnar han som en stock efter badet och nattslurk kl19.30. Sen sover han till kl 04.30, äter halvsovandes och sover sedan vidare till runt kl 07 då hela familjen går upp. Då vaknar han,men vill inte äta föräns framåt åtta,sprudlande glad och social är han då :lol:
Så han har i princip själv valt att lägga nästan all sin sovtid på natten,vilket känns SÅÅ fel att förstöra. Vid 4.mån är det ju ändå meningen att han ska sova mellan 19-07,fast utan matavbrott då.
På förmidagen vi 9snåret så märker man att han börjar krokna,så där har vi då kämpat på för att få in en lur . Här har vi lyckats få in en 20 minutare,sen består resten av tiden att springa fram och tillbaks och dra något tag med vagnen,han tystnar alltid på direkten då,men somnar inte om utan ligger bara tyst ett tag,sen sover 5 min ,vaknar osv... skumt! :roll:

Vissa dagar har vi lyckats få till en långlur på tvåtimmar efter lunch nångång,men alltför ofta ingen

Hur som helst så hade hela familjen en fnurra på tråden för ett par dagar sedan och allt vad standardmodell heter glömdes bort :oops:
Då visade det sig att han valde att sova;
19.30-07.00: 11tim natt (avbrott för mat)
09.00-09.20: 20min. Jag la ner starx innan 9 och han somnade exakt 9.
12.15-15.00: 2tim och 45min
17.10 -17.45: 45min
Somnade för natten 19.15.
Dvs 14 timmar och 50min
Det är väl detta som är hans sömnbehov vid den här åldern?
Han har aldrig sovit så bra som igår då allt glömdes bort med andra ord! :shock: Intressant! Vi har därför helt sonika låtit honom sova sina 20min vid nio. Sen vara med fram till lunch. Laggd då istället. Sen har vi tagit upp efter 1,5tim och tattat i en flaska. Vilken han gladeligen ätit och sedan vaknat. Kört programmet men ändå bara fått till en 20min till vid nästa sovtid!
Så igår beslöt vi att han skulle få sova tills han vaknade vid lunch igen,och då blev den sammanlagda sömntiden det dygnet 15,5 timme.....

Har självklart förstått att det inte kan bli frågan om jättemycket sömn på dagarna då han sover så fantastiskt nattetid. Men har väl mer haft målet inställt på två tvåtimmarslurar dagtid.
Tex mellan 9-11 och 12-16. Vilket då inte den lille mannen verkar tycka är en bra idé . Han vill som det nu verkar ha två mindre lurar och en lång.
Är detta ok? Eller pajar vi något på sikt? Borde vi ha fortsatt att kämpa på med att hålla honom vaken längre om kvällarna,( Vi gjorde det under ett par veckor ,men han sov tillockmed platt på rygg utan filt )seller ska vi bara vara tacksamma att han helst sover redan kl 19? :roll:. Att han faktiskt verkar veta själv när det är bäst för honom att sova? Ska vi spika chemat vid 2mån efter hans önskemål istället för våra? Är huvudsaken att han får sina timmar,eller kan det vara skadligt med för mycket vakentid och därmed för många intryck på dagen?
Slutgiltig fråga. Är vi knäppa? Har vi problem överhuvudtaget? :lol:
Eller är det så att vår bebis är bra mycket klokare än sina uppenbarligen mycket osäkra föräldrar......
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Under tiden man "skolar in" standardmodellen, så ska man ju försöka hitta barnets rytm och samtidigt anpassa den till övriga familjen.

Om han nu sover hela natten (med avbrott för lite mat) så är det ju jättebra. Om övriga tider passar familjen och han trivs så ser inte jag något problem men att han sover en lång lur och två korta.

Så kanske är det så att han är klok och ni oroar er i onödan. :wink: :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

PS i profilen står det Syskon på väg!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Hella

Inlägg av Hella »

Tack så mycket! :) Då spikar vi chemat efter hans intressen! Och resten av familjen passar det nästan bättre med de vanor han valt själv.
8)
Ska fixa profilen..... :lol:
Mamma till
Hella

Inlägg av Hella »

Det är så lustigt! Jag hade allt uträknat. Hur jag skulle ta hand om två små,hur jag skulle införa standardmodellen för att bebisen skulle få bra ät och sovvanor från start. Men jag hade definitivt inte räknat in eller planerat för hur det skulle bli om JAG blev sjuk. :( Eller att jag inte skulle komma att amma! Så när jag var tillbaks på banan efter nån månad. Så var allt jätteförvirrande! Massa vargar smög in . Bla så fort han pep till det minsta så resonerde jag så att han inte tålde ersättningen. :oops: Körde minifom tillockmed....Inte för att han tog skada utav det,men det är så olikt mig. Jag har aldrig kännt mig så osäker som mamma som nu!
Och jag hade en massa idéer på hur jag skulle lyckas hålla honom vaken igenom ett helt mål. Och så visade det sig att han inte somnade alls ,utan att det istället var jättesvårt att få honom att somna. Ytterligare förvirring :shock:
Han var två veckor när han vid ett tillfälle legat i mormors famn,nyäten och nöjd men vaken,ögonlocken började fladdra på honom och hon satte sig för att se på TV tills han somnade. I två timmar tittade hon och han var vaken under hela den tiden. SEn sa mormor; "Nähä du Assar nu måste jag gå på toaletten så du får ligga i vagnen ett tag " När hon kommer tillbaka så sover han som en stock...... :lol: Har ALDRIG hört talas om en så liten som frivilligt läggsned INNAN man somnat vid flaskan/bröstet.
Då började jag fatta vilket extraordinärt barn vi fått :)
Nu börjar vargarna succesivt springa till skogs;jag tror att du just hjälpte oss skrämma iväg den sista. HA! :twisted:
Mamma till
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ack, jag tror inte han är särskilt "udda" på så vis att han skulle ha mindre sömnbehov eller i övrigt vara gjord av något annat än de flesta små barn, när det gäller allmänmänskliga basbehov.

Jag tror snarare att det är/var hans ömma föräldrar som överarbetat saker och ting :roll: :oops: :wink: Kan också kallas överkoncentration :!: Tvivelsutan fastnade ni t ex i det berömda vagningsträsket :x

Det är en konst att låta små barn vara i fred. Det kunde eller gjorde ni till slut, och vips :!: sov han som en dröm.

Sikta på det sammanlagda sömnbehov han har, gör ett schema och laborera inte med diverse kompensationer hit och dit utan håll tiderna. Med marginalkvart, högst.

De allra flesta små barn har EN långlur, inte två, och två kortare.

Tänk att han ska ha förutsättningarna - så att han KAN sova. Men du/ni kan inte sova åt honom. Så ge honom förutsättningarna och låt honom vara i fred med dem :!:

Med en liten gnutta enkelt tålamod, en liten större gnutta tid samt en riktigt stor gnutta förtroende för barnet, löser sig de allra flesta "problem" - faktiska eller, hm, påhittade :oops: och/eller framodlade :oops: :oops:

Barnet löser dem :wink: :lol: Om han/hon bara får förutsättningarna.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"