Den viktiga vikten...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Gäst

Den viktiga vikten...

Inlägg av Gäst »

Tips tack! 8)

Vill för tillfället inte veta av lagad mat, och äter därför följande:

färsk frukt

yoghurt

bröd

Problemet med detta är, att jag skulle inte vilja börja öka i vikt redan - men vad äter man om man inte vill ha lagad mat? :shock:

ALLA tpis och ideér om hur man kan hålla lite koll på viktökningen under graviditeten mottages tacksamt! :shock: :D :roll:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:
Jag skulle vara jätteduktig när jag blev gravid... tjohej
Polly borde inte få finnas på marknaden tycker jag :twisted: :lol:
Sen att jag vann 2 kg Polly på Gröna Lund i söndags hör inte hit..
Nå, det var lite OT men mina tips är:

Ha alltid MASSOR med frukt hemma och släng alla godsaker från skafferiet, köp inte hem något. Här får även mannen sura på lördagskvällen om det är godistajm i vanliga fall :lol:
Många gånger "räddade" det mig att inte ha något hemma.. :shock: :wink:
Jag slängde även marsansåspulvret/chokladpuddingpulvret osv. eftersom min karaktär är noll gällande sötsaker.. Eftersom jag slutade röka när jag blev gravid kan jag ha fått ett ökat sug men det vet jag inte..

Ät precis som vanligt gällande maten (okej, om du använder grädde till varje måltid kan du ju byta ut den mot någon snällare variant :P )
Jag tror att om du börjar tänka alltför mycket på fetthalter och vad som är nyttigt/onyttigt så blir det outhärdligt precis som när man vill gå ner i vikt..

Sen är det ju inte fel att någon gång lite då och då :oops: unna sig både gräddsås och godis. Men det är ju inte fel även om man inte väntar smått....

Jag vet ju också att du har ett jäkla sunt förnuft och det brukar räcka rätt långt :heart: :mrgreen:

/Avundsjuka Tessan :heart:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Kunde precis som du inte heller äta lagad mat första veckorna, stekt GICK bara inte :cry: Men... är nu i v 13-14, och det har gått över :D

Jag inbillar mig att det är bra att lyssna till sin kropps "sug" och "ickesug", att den säger till vad den vill ha och inte. Nåja, polly kanske man inte direkt behöver :wink: men å andra sidan ska man ju må gott också :!:

Första graviditeten åt jag ledogt ett ballerinapaket doppat i mjölk/dag, men nu med min senaste har jag varit galen i apelsiner - lite mer nyttigt kankse :D

Jag fick tipset här på forumet när jag hade problem med att äta, att göra smoothies, med frukt/bär i - det var toppen :!: Ta banan i om du vill ha sött.

Annars - så många gånger i livet är du ju inte gravid, så försök njuta och unna dig lite ibland också :wink:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... r+smoothie

nu ska vi se... :-k första gången jag testar att länka.. 8-[
nu håller vi tummen för att det funkar :-$ :thumbsup:

Om inte, sök på "Viggos-höga-feber-smoothie" på "mat, mage..." :!:
Där finns ett mumsigt smoothie-recept att variera i oändlighet :wink:

Kram
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:shock: \:D/ :shock:

tjohoo! Jag kunde!!! :lol:

/Fjällmor
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag levde ett bra tag på bakad potatis med keso och avokado, kanske det funkar?
Keso är i alla fall väldigt bra då det innehåller protein också och avokado är både fiberrik och innehåller nyttigt fett.
Annars är ju frukt och youghurt bra också, så det går nog bra.
Flingor eller müsli kanske?
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Jag åt mycket pasta/ris/couscous-sallad, med varierande innehåll (det som inte fick magen att vändas just då :lol: ) och fruktsallad. Kall mat fungerade men absolut inte varm.

/ Mamman till sönerna :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag visste väl det! :D

Ni har massvis med bra tips och ideér! :D

Själv har jag nu vidtagit följande åtgärder i mataffären:

lättyoghurt istället för min vanliga - eftersom det nu går åt av yoghurten.

rågkusar utan tillsatt socker eller sirap och så tunna skivor skinka till (mannen hinner inte baka bröd i den kvantiteten som det för tillfället går åt... :P )

lite mer rolig frukt istället för det där gamla vanliga som alltid finns i kylskåpet: en halv ananas - någon..? =P~

Och så till detta kan vi ju lägga till smoothies och fruktsallad - och sedan när kroppen godkänner lagad mat så kan vi brja med just ris och liknande...

Ni är underbara - tack! :heart:
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

hej, om det sedan vid en mvc kontroll ger utslag på för höga halter av socker i urinen så hänvisa till att du ätit mycket söt frukt, tex ananas, vindruvor mm, annars kan du åka på glucosbelastning då de tror att du utvecklat graviditgetsdiabetes. Hände mig :oops: :lol: Åt ca 1kg vindruvor om dagen, gröna sorten kunde inte äta något annat, och mvc slog larm,och jag mitt dumma nöt fattade inte att det var vindruvorna som var orsaken, förräns en luttrad mvc-tant frågar, ätit mycket frukt nyligen??? :oops: :oops: :oops: :oops:
sen var det ur världen, fick ha uppehåll några dagar med frukt, sen var urintestet ok igen :)
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad bra Katarina :D - det där hade jag verkligen ingen aning om! :shock:

Så om jag snöar in på ananas (förra gången var det äppeljuice... :roll: ) är det ju bra att veta att det kan påverka exempelvis urinporvet... :thumbsup:
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

TYcker du fått många bra tips.. men som någon skrev ovan så tror jag någonstans att de där sugen man har betyder någonting... (men visst är det bättre att äta tex paprika än nötter om man behöver kisel, men det är ju inte alltid man fattar vad man kan byta ut den där lakrisen mot :-D)

Hur som ville eg bara skriva att jag tror inte man kan påverka det där med vikten vid graviditet så mycket... Jag skulle vara jätteduktig då jag vätade sonen och åt massa frukt mm fortsatte röra på mig så mkt som möjligt... Gick upp 20kg! (från 60 till 80) vid inskrivningen med nr 2 vägde jag 74, nu i v 23 väger jag 77 har ätit massor av godis och chips :oops: och visst blir det promenader med sonen i vagnen men inte rör man sig som förr... Dessutom äter vi ofta samma mat som sonen och då kan det bli en liten gräddklick i redan vid tillagningen :oops:

sas; Jag tror på något vis att kroppen går upp det den behöver för graviditeten, även om du äter fettsnålt så letar den upp det fett den behöver... Så tänk sunt det är aldrig fel, men fixera dig inte för mycket vid kilon mm. Förhoppningsvis tappar du det mesta efter förlossningen - om du inte är som jag som gick upp då jag ammade? (fast det gjorde min mamma och min syster också och rasade när de slutade.. får väl se hur det blir för egen del, han ju inte sluta innan jag var gravid igen...)

*lycka till*
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tror nog som du A lie, att en del saker kan man inte påverka så mycket. :roll: Är det meningen att jag ökar 18 kilo även den här gången så får jag väl finna mig i det. Just nu står vågen still på min normalvikt, så det är ju bra... kan ha något att göra med att jag för tillfället inte vill ha något - ett litet problem... :shock: Om jag inte äter blir jag illamående, men å andra sidan vill jag inte ha något. :roll: Går hårt åt gossens fullkornsskorpor för tillfället. :P Det går väl över, som allting annat... 8-[
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"