Välling och vatten - erfarna flaskmatare sökes

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
lilltjejen

Välling och vatten - erfarna flaskmatare sökes

Inlägg av lilltjejen »

Hej!

Har i en annan tråd ställt frågorna nedan. Hade missat en hel del bra tips i detta tipsforum. Har läst på nu och förstått att ATTITYD är ordet. Men mera tips vill jag ha...
lilltjejen skrev:Hej!

Lilltjejen har till dags dato aldrig ätit ur flaska. Börjar bli dags nu ... :roll: Vill nämligen sluta amma.

Men hur gör man? :shock:

Lilltjejen får två mål mat om dagen (mat + gröt). Till dessa skulle jag gärna ge vatten att dricka (istället för bröstmjölk). Men hon vägrar glas, pipmugg och flaska. Ger därför bröstet efter maten. Tips om hur jag ska gå till väga för att få henne att dricka vatten? Har hittills inte trugat eller försökt desto mer.

Ett av amningsmålen skulle jag dessutom vilja byta ut mot välling. Men när jag försökt (få gånger) ge henne flaska tuggar hon bara på nappen eller spottar ut den.

Behöver därför konkreta råd av erfarna flaskmatare.

Tacksam för tips!
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
father of sons

Inlägg av father of sons »

Har du läst på "ömma järngreppet"? Det är mitt tips :idea:
:D Lycka till!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

När jag körde sova-hela-natten-kuren på Ida, funderade jag på att ge lite välling inför natten, för att komplettera amningen.
Det tyckte inte Ida var någon bra idé, det där med flaska...

Mailade Anna Wahlgren för att fråga om kuren, eftersom vi höll på så länge, och samtidigt om ev. flaska. Svaret kan nog hjälpa dig om hur du ska göra. Hon svarade så här:

"Det kan mycket väl vara så att hon behöver ersättning på kvällen och då ska du bara tratta in flaskan.

”Fråga” inte, titta inte på henne, se på TV, in med den bara. Lägg barnet med högerarmen bakom din rygg och håll i andra, vänstra handen med ditt finger, så hon helt enkelt inte kommer loss eller kommer åt flaskan, och tratta in den, hela nappen, utan att darra på manschetten, och prata gärna med någon under tiden, högt och ljudligt så hon känner att du INTE oroar dig ett smack. Också detta tar några kvällar men hon vänjer sig.

Och kom ihåg – det är inte farligt och fel om en unge blir arg. Det är både tillåtet och bra. Bättre än att bli ledsen.

Blir det för hopplöst, så bär dig åt som om DU (fortfarande utan att ”bry dig om henne” så hon märker det) ansåg att hon behövde rapa, och dangla upp henne på axeln, buffa henne i rumpan för en paus (som DU behöver), och lägg henne sedan på plats igen och tratta i flaskan o.s.v. Minsta lilla som går ner gör underverk. Framför allt vänjer hon sig efter några kvällar och börjar äta som folk. Men börjar du med detta så ändra inte, för Guds skull, utan FRAMHÄRDA, kväll efter kväll."

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mia

Inlägg av Mia »

Hej lilltjejen!!!

Jag har en liten tös pü snart 8 mander,som även hon har totalvägrat att ta flaskan. Men under 3 veckors tid ungefär gjorde jag precis som Anna Wahlgren tipsar,i med flaskan i mun,latsas som ingenting och bara truga. De första 2 1/2 veckorna gick inge bra,hon knep igen mun,vände sig och skrek och gormade.Men nu har hon kommit pa att det är ingen idé att braka,flaskan är i mun ialla fall,sa nu dricker hon ca 100 ml till mellis, ca 150 ml innan läggdax och ca 100 ml (ibland mindre) runt midnatt.Ibland blire det även nu lite protester,men de ignorerar jag och latsas att hon ska rapa....sa truga pa bara,till slut tar hon (eller var det han?) flaskan!!! Ha det bra och kram / Mia
mia75

Inlägg av mia75 »

Så här gjorde jag och det funkade bra:
Börja med bröstmjölk i flaskan tills du fått henne att ta den. Låt gärna pappa eller någon annan närstående ge flaskan i början så vet hon att det inte finns någon chans att få bröstet.
När hon tar flaskan med bröstmjölk utan problem kan du blanda med välling och sen bara välling, då funkar det säkert med vatten också!
:D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Tack för tipsen... :lol:

Vi börjar med flaska till helgen. Tänker göra mitt bästa för att slippa amma dagtid.

Kan ömma järngreppet (körde den MYCKET i början av kuren och många kvällar därefter). Antar att det är som ni säger - att det gäller att vara tillräckligt envis och köra ÖJ men nu med flaska istället. :roll:

Några konkreta frågor bara...

:arrow: Hela nappen in i munnen (hela gummigrejen alltså)???

:arrow: Hålstorlek på nappen? Största möjliga eller?
Dipl. SHN-kurare!
LivsMamma

Inlägg av LivsMamma »

Du kan ju testa att sätta pip på flaskan, istället för napp. Det funkade för Liv. Jag köpte AVENTs pipar, först den vita (för tre månader o uppåt), vilken Liv fortfarande får då hon dricker vatten. För vällingen har vi den gröna (rek från 6 månader som har större hål och är hårdare).
Mamma till trollungarna Liv, 040303 & Erik, 080105.
Bor i Portugal.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, anna :D Blir så glad när jag sagt något klokt... som någon sparat dessutom :lol:

Små barn är betjänta av enkelhet, lilltjejen :P Raka rör, med andra ord :D Bestämmer du dig för att sluta amma så slutar du amma. Övergången kan du göra mjuk genom att amma morgon och kväll en skvätt, men frikopplat från måltiderna.

Ge henne ett glas vatten mot munnen mot slutet av måltiden när du tror hon är törstig; hon sörplar i sig om hon är det. En törstande unge slickar i sig vatten från en droppande kran :shock: Det handlar om ren, banal överlevnad och behöver inte forceras fram :D

1. Ja, hela nappen så mycket som går in i munnen; håll barnet halvliggande i ÖJ och koncentrera dig på annat; gunga lite "tankspritt".

2. Ja, låt det rinna glatt. Barnet bryter självt om det blir för häftigt.

Och så pussa henne på lilla näsan från mig... :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mamma may

flaska...

Inlägg av mamma may »

Hej,
Har med intresse läst era inlägg om flaskmatning. Skulle gärna vilja att min lille pojke tog flaska. Jag ammar honom morgon och kväll och ibland en gång mitt på dagen. Han är ett år och hugger sen ett par veckor oftast tag i bröstvårtan på ett inte så himla skönt sätt.

Han drack välling parallellt med amningen på kvällen när han var 6-7 månader i en månad ungefär sen la han bara av. Jag skulle verkligen vilja att han drack välling på kvällen igen.

I en del inlägg ovan står det att det kan ta 2-3 veckor innan de dricker upp vällingen. Mina frågor är:

*Hur länge ska man truga per kväll? Jag vet att men ska tratta in och använda ömma järngreppet. Han sätter genast igång att skrika och vrida sig och efter ett litet tag tar jag upp honom och låtsas rapa honom och så ner igen. Hur länge ska dett pågå? Det är inte så himla kul, han skriker som ett jetplan. Han får inte i sig många droppar. Det leder då över till nästa fråga:

*På detta viset får han inte i sig någon kvällsslurk alls, vilket gör att han blir hungrig och antagligen kommer att vakna under natten eller tidigt på morgonen. Kan bli ganska ohållbart om det tar 2-3 veckor innan han tar flaskan. Jag vill ju att han ska få i sig kvällsslurk och har alltså tidigare gett upp och ammat istället. Nu när jag ska göra det ordentligt så behöver jag veta exakt hur jag ska göra. Felet jag gjorde tidigare var att jag bara provade en kväll och sen gav jag upp.

Snälla svara... :(
mamma may
mamma till Felix -97a och Leo f. 040110
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Han börjar med andra ord visa att han inte längre är så intresserad av bröstet.
Det är ju skönt - att HAN väljer, och inte du! :D

Ja, i mitt inlägg ovan citerar jag ju AW i HUR man flaskmatar.

(Du kan ju även prova pipmugg, det kanske han tycker är roligare.)

Tycker du det är bekymmersamt att göra detta inför natten, och tror att han inte ska sova om han inte får nattskurk, så kan du kanske vända på målen? Nattslurk behöver ju inte nödvändigtvis vara välling.

Äter han bra i övrigt på dagen?
Gröt t.ex? Lägg i så fall grötmålet sist på dagen.
Det är inte nödvändigt att det just är välling, det nödvändiga är att han är mätt inför natten.

Vällingen kan du ta på eftermiddagen, så blir det inte så dramatiskt.

Välling är bra ur näringssynpunkt.
Men det finns annat att leva av också!
Jag har flera väninnor vars barn helt enkelt inte gillat välling, och dom barnen växte och frodades som dom skulle ändå :wink:

Hur länge du ska truga...vet inte, försök iallafall en kvart - 20 minuter.
Väljer du välling, så FRAM med attityden, och KÖR PÅ! :D :wink:

kram anna
Louise

Inlägg av Louise »

Efter att i flera veckor trugat en kvart varje kväll tänkte vi att nu jäklar ska det drickas välling!
Alltså serverades vällingen på morgonen av pappan. Jag höll mig kvar i sängen. Det tog 30 minuter av ilska från Pluppens sida. Sedan svalde han ner hela flaskan.
Vi tänkte som så att har man inte ätit på 12 timmar så är man hungrig och kommer till slut att dricka ur flaska.
Det verkar som att det bröt det värsta motståndet. Han är fortfarande inte så glad åt flaska men han dricker en på morgonen och 100-200 ml som sista kvällsslurk.
Vi började med majsvälling som är söt och tunn. Sedan introduceras risvälling och sist den tjockare mildvällingen.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
mamma may

flaska

Inlägg av mamma may »

Hej
Igår kväll gjorde jag en lite flaska majsvälling medan pappa badade Leo och när han fick syn på den så verkade han jätteintresserad. Han har utvecklats mycket sista veckorna och kommunicerar tydligt med ljud och gester när han vill ha något och jag trattade in flaskan och han slök allt i ett nafs. När det var slut och han hade rapat så ville han ha mer så jag gjorde 1 dl till som han slurpade i sig. :D

Jag är säker på att det kommer att gå lika bra ikväll.
(Det där var ett försök till en mening med rätt ATTITYD)

Tack för alla goda råd och hjälp.
mamma may
mamma till Felix -97a och Leo f. 040110
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

BRA!!! :D :D :D
Då är det bara att köra på :wink:

kram anna
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Hejhej!

Kanske dags för en liten rapport så här i efterhand...

Tack för ALLA bra tips och råd. Har verkligen varit till hjälp.

Vi lade ner alla försök till trugning under några veckors tid. Sedan bestämde vi dagen D, kokade vällingen och serverade den vid dagsmålet. Stärkta av en massa ATTITYD körde vi igång och gissa vad häpna vi blev när hon inte ens protesterade. Käkade ur flaska som om hon aldrig gjort annat. :shock:

Samma sak med vattendrickandet. Slutade truga. En dag ville hon bara dricka vatten själv ur mitt glas och det gjorde hon så fint.
:lol:

Så TACK igen!!!! :heart:
Dipl. SHN-kurare!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Vad BRA!!! :D :D

Där ser man vad "Attityden" gör mycket!! :D

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"