När förbereda storasyster på syskon?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Lena

När förbereda storasyster på syskon?

Inlägg av Lena »

Hej!

Om allt går som det ska blir vår dotter storasyster strax innan hon fyller två (23 månaders ålder). Nu är det ett tag sedan jag skummade kapitlet i Barnaboken om annektering, men jag och sambon ska läsa den texten noga ganska snart. Men jag vill passa på att slänga ur mig en fundering här: när kan det vara lagom att börja förbereda dottern på att hon ska få ett syskon? Vad har hon för tidsuppfattning?

Hon kastar ju ibland en blick på min växande mage och hon är väldigt intresserad av att titta på bebisteckningar i mina två gravidböcker som ligger framme, men jag har hittills inte sagt nåt eftersom det känns som så långt fram i tiden för henne. Ska man hjälpa henne att koppla ihop den stora magen och bebisteckningarna? Nu eller när det återstår typ ett par veckor, eller ett par dagar, eller inte alls? Ska man vänta helt tills barnet är fött och hon och hennes pappa kan förbereda bebisens spjälsäng och sånt? Tar gärna emot synpunkter och erfarenheter. :D
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Vi har också 23 månader mellan flickorna! :D

Vet hon alltså inte alls att det ligger en bebis i magen nu?
Då kan det ju vara dax att berätta det.
Ingen dramatik, inga långa utläggningar, bara kort och gott, det är en bebis i mammas mage. :D
Det kan ju nämnas lite då och då.
Tidsuppfattning, en månad, en vecka, en dag, det går inte..."inte idag, en annan dag" kan väl vara max vad de greppar i den åldern.
Att förstå hur allt blir sedan, när bebisen kommer ut, kan dom inte förstå alls.

Men att göra nytta, och hjälpa till förstår dom! Göra fint, bädda. fixa spjälsäng o.s.v, vara till nytta, det är viktigt! :D

Som du skriver, läs på om annekteringen. Det är nog först då poletten trillar ner, när barnet SER bebisen för första gången! :D

Lycka till! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Lena

Inlägg av Lena »

Tack för ditt svar, anna! Ska följa ditt förslag. Längtar till syskonens första möte, det ska bli så spännande :D
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D
Kan tillägga att själva annekteringen blev lite knasig i vårt fall :?
Clara hade precis inna fått en ny kusin, Malva.
När jag då kom hem från BB, och vi gjorde enl. alla konstens regler med annekteringen, trodde Clara att bebisen var Malva!
Hon gick glädjestrålande omkring och sa "MALVA!!!! :D :D " och pekade på Ida :lol: Det tog en bra stund för henna att greppa att det där faktiskt var VÅRAN bebbe! :D

kram anna
Lena

Inlägg av Lena »

:lol: Som tur är har vi inga kusiner på gång här iallafall :lol: Fast en nära väninna väntar faktiskt sin första kotte fem veckor före oss, och vi lär säkert träffas en del då. Hur lång tid innan handlade det om i ert fall? Kan man undvika en sån förvirring genom att förbereda tydligt, jag menar nu när du gjort mig medveten om detta? :lol: :roll: :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag undrar det ja...det går nog inte.
Enl. Barnaboken ska inte syskonen ses innan hemma, alltså ska de inte vara med när mamma ligger på BB, då kan det bli förvirrat.
Vi gjorde så. Vi träffades hela familjen på hemmaplan, och farmor var hos Clara när jag, Per och Ida kom hem. Farmor smög undan och åkte hem, så vi fick träffas själva.
Möjligtvis kan man väl poängtera för den som är hemma och tar hand om det stora barnet att de ska påpeka att snart kommer mamma, pappa och bebben! :D Men det är ju inte alls säkert det blir så i ert fall!

"Precis innan" är ju ett luddigt begrepp, faktum är att Melina födder hela 3,5 månader innan Ida. ÄNDÅ blev det så här märkligt :-k :lol:

kram anna
Lena

Inlägg av Lena »

OK, ska ha det här med mig i bakhuvudet. Hehe, just nu känns det som att bebisen därinne tycker det är väldigt trångt och hellre vill ut; får ta och läsa lite mer om annektering i Barnaboken snart, det börjar ju faktiskt närma sig :D
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"