En fråga om 20-minutaren

Skriv svar
Gäst

En fråga om 20-minutaren

Inlägg av Gäst »

Hej alla!

Gossen sover bättre om nätterna nu när jag lagt om hans sovtider: 10.30-12.00 15.30-15.50

Tjugominutaren försöker jag klocka så exakt jag kan - men jag kan ju inte stå bredvid hans säng och bevaka exakt på vilken sekund han somnar. Men när det blir tyst - jollret har upphört - brukar jag titta på minuten vad klockan är - och så på minuten 20 minuter senare går jag in och väcker.
Men det är grinigt och trött. :cry: Det gråts. Sedan - när han vaknat till om en stund - så är det bra, och han orkar med eftermiddagen bra. Men jag tycker det är så synd att han ska behöva vakna med gråt - och fortsätta med det in bit in på vakenpasset. :cry: Så vill jag inte ha det.

Så hur gör ni andra med tjugominutare? Förmiddagens 1,5h klockar han exakt.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :lol:
När det har gått 5 minuter efter att jag har lagt Emma så låter jag det gå 20 minuter!
Oftast väldigt glad :P
Så egentligen är våra lurar ca 25 minuter :roll:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D

Samma (klago)visa här. Jag låtsas som om allt är precis i sin ordning men tar inte upp Leia förrän jag fått ett (om aldrig så motvilligt) leende.

Svårt att klocka exakt men har ett "överkurstips"... 8)

:arrow: Smyg in då du gissar att det snart gått 20 min. Invänta ev rörelse från lilla barnet och bestäm dig helt frankt för att det gått 20 min och sömnen är på ytan.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaha! :P

Idag gjorde vi en likadan variant som ni, Tessan. Gossen jollrade och pratade i fem minuter, och så blev det tyst. Därifrån klockade jag sedan den där tjugominutaren. Skönt att höra att andra gör liknande saker... :roll: Imorgon ska jag prova Nancys råd! :wink: Tackar, tackar! :lol:
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Måste bara fråga vad det var som strulade på nätterna innan ni ändrade schemat? Isak (drygt 11 månader) sover 19-07, 1,5 timme på fm och 45 minuter på em. Vi väcker alltid på lurarna nu för tiden, så det känns fel att korta ner 45 till 20, men å andra sidan vaknar Isak nästan alltid 30-60 minuter för tidigt på morgonen. Kanske kan man komma tillrätta med det om man kortar ner em-luren? Eftersom jag alltid får väcka efter 45 minuter så känns det ju lite fel att korta ner till 20... Men jag tror ändå att det är läge, Isak väcker ju även storebror (de delar rum) för tidigt på morgonen. (Inget stort problem för det är inga lessna miner på någon av dem, och vi går aldrig upp före 7 även om de vaknar tidigt). Ingen läggning strular på något sätt och han sover lugnt hela natten. Det enda lilla problemet är lite för tidiga uppvak alltså.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej :lol:

Vi märkte att det var dags att dra ned på Vegas dagsömn när mornarna blev tidigare och tidigare.

Det kan vara så att Isak kompenserar tidiga mornar med att sova på dagen- därav väckning vid varje lur.

Nu sover Vega till morgon i stort sett varje dag.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det var samma här - för tidiga mornar, plus att Herr Hugo signalerade hej vilt att mera vakentid på morgonen skulle vara pop. Han var helt enkelt inte trött längre vid tio.
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Tack för svaren! På måndag ändrar jag schemat! (...och jag ska inte utvärdera förrän minst en vecka har gått!!!) :-D
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"