Första natten över - sååå tr&oum

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Första natten över - sååå tr&oum

Inlägg av JH »

Så har vi tagit oss igenom första natten av kuren - trött är man... Elsa frågade och frågade och frågade - och jag svarade och svarade och svarade, nästan i sömnen till slut :) Vi la henne kl 19 och jag var beredd på att få stå och vagna JÄTTElänge för att få henne lugn, men det var inget problem, hon svarade på vagnandet nästan direkt och det tog ca 5 minuter att få henne lugn första gången (fast hon är van att somna vid bröstet). Sen fick jag gå in ett par gånger till, men sen sov hon. På natten lugnade hon sig nästan direkt när jag började vagna. MEN hon vaknade såååå många gånger inatt!! :( Hon brukar vakna 3 ggr per natt, i natt tappade jag till sist räkningen, men det var minst 10 ggr. Ofta hann jag preciiiiis somna så vaknade hon igen, det blir man till slut tokig av....! Jag har då några fårgor till er erfarna :wink:

1. Är det vanligt att de vaknar så här många gånger första natten, eller gör jag nåt fel?

2. När jag vagnar så lugnar hon sig oftast efter ett par vagntag, men om jag då går med ramsan blir hon galen. Hur ska jag göra? I natt försökte jag vagna lite längre, men inte så att hon hann somna - jättesvårt! Ramsan stör henne enormt mycket (som jag vet att den kan göra), så några gånger ramsade jag högt MEDAN jag vagnade och sa bara slutet av ramsan när jag gick därifrån. Är det ok? (Alltså, jag påbörjade inte en ny ramsa när jag gick).

3. Jag trodde att hon skulle vara vrålhungrig efter att inte ha ätit på hela natten, men nu är kl 9 (hon sover första luren) och hon har bara velat äta 1 gång sedan kl 06.45 och då åt hon bara lite grand. Försökte truga men hon vägrade. Det känns konstigt. :-s

4. Tror ni det blir bättre i natt...... [-o< :)

Kl 06.45 fick jag dock väcka lillsnärtan (vilket kändes sååå jobbigt eftersom det enda jag drömde om var att få sova vidare) och hon var glad som en sol! :D

Jag tror verkligen på det här, men skulle HEMSKT gärna ha lite råd och stöd inför i natt! Det är så skönt att den här sidan finns!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

1. Ser ut som en helt vanlig första natt i kuren :D !

2. Du ska vagna tills hon lugnar sej och sedan gå med ramsan; precis som du gjorde :D . Då får du en reaktion som du ska "ramsa ner". Hjälper inte det så vagnar du lugn igen och går med ramsan. Så kan du få hålla på ett tag och det är helt ok; så ska det vara! Fram och tillbaka som en skållad råtta är melodin :wink: ! Ramsan stör henne nu men redan i natt ska ramsan ta över och vagningen ska ske som ett KORT besked vid kris! Att du ramsade när du vagnade kan vara en god idé FÖRSTA natten för att befästa ramsan. Men sedan räcker det; sluta alltså med det redan nu!

3. Precis så brukar det vara - helt ok :D ! Var bara noga med att truga vid varje mål så att det inte går ner en droppe till.

4. Bättre och bättre :roll: ... Hon kanske vaknar lika många gånger med hon ska lugna sej snabbare varje gång :D ! Det hänger på dej - inte på barnet!

=D> Bra gort och lycka till!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej, först vill jag bara säga, Bra jobbat! :D

1. Det är ju något nytt som mamma håller på med som hon inte riktigt förstår sig på ännu, det är säkert därför hon vaknade så mkt. Men man vet ju aldrig vad som rör sig i de små huvuden :lol: Ta inget extra för det. Kör vidare bara, det ger sig snart :D

2. Till en början kan ramsan ha den effekten tills polletten ramlar ned. Vagna KORT och gå därifrån med ramsan. Låt henne reagera och avvakta för att se om hon går ned i skriket. Gör hon det så ge henne en bekräftelseramsa ett litet tag efter hon tystnat. Går hon istället upp i skriket och dessutom inte tar emot ramsan så gå in och vagna KORT igen och upprepa sedan resten från början. Ramsan ska ta över vagnandet och det kan den inte göra om du kombinerar vagnandet och ramsan. Det kommer istället (i värsta fall) leda till att hon tror att du behövs där ramsandes vid vagnhandtaget när hon ska somna.

3. Varje gång du har fått henne att somna om så tror lilla barnhjärnan att hon har ätit som vanligt, därför är hon inte så hungrig nu. Det kommer ungefär dag tre :D .

4. Fortsätter du göra baksteg och visar förtroende för din lilla så kommer det bli bättre och bättre hela tiden. Snart sover ni gott hela familjen :D

Lycka till!
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"