Frågor efter snitt

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Gäst

Frågor efter snitt

Inlägg av Gäst »

Hej alla underbara! :D

SOM jag har längtat efter att få skrida in på det här forumet! :lol: Och nu är man här! Yes!

Men det var ju inte kackelforum detta :oops: så nu kör vi på med frågor och funderingar:

Gossen kejsaren föddes som bekant med planerat snitt i vecka 39. Fick reda på sätet sista dagen i vecka 38. :shock:
Nu har jag bytt barnmorska, av olika anledningar. Känns helt rätt som beslut.

Dessa frågor spökar nu i tankarna:

Kan jag begära ett sent UL? :? Alltså så sent att bebisen har definitvt fixerat sig? Jag tror inte att det räcker - med tanke på förra gången - med en barnmorska som "försäkrar" att hon vet hur bebisen ligger... :roll: Om jag vill känna mig trygg.

En kvinna som har fött sitt första barn med snitt räknas som förstagångsföderska även andra gången... Vad innebär det i praktiken? ÄR jag det, eller räknas jag bara som det? Det heter ju att andra barnet kommer snabbare än ettan. Gäller det inte mig, nu då? Eller vad? :?

Profylaxen. Vill jag lära mig. Skall åka in till Kungsbacka bibliotek och kolla om de har Boken. :wink: Vet någon om det går kurser i Gbg-Kungsbacka området? Och framförallt: var hittar man sådan info? Gula sidorna? Nätet? Var ska jag leta? Jag ska väl inte börja riktigt än, :lol: men jag vill gärna veta och vara förberedd - med tanke på att det kan vara kö till sådana kurser och så.

Så alltså: tips och länkar emottages tacksamt! :)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Ja, jag önskar att detta forum funnits när jag var gravid! :)

Du kan ABSOLUT kräva ett sent ultraljud! Med tanke på hur det blev förra gången har du all rätt till det!
Min BM sa samma dag att Ida låg fixerad med huvudet neråt, men det var rumpan och hon hade suttit så länge, för benen låg låsta vid axlarna... Det skulle jag inte vilja vara med om igen, så jag skulle krävt sent UL.

Vad bra att du bytte BM, kommer ihåg att du pratade om det för länge sedan! Bra att du tog steget!

Jag är osäker på det där med att räknas som förstföderska, så det svarar jag inte på :wink:

Jag vet att det finns kurser i Gbg
Gå in på www.growinlife.com och läs, både om kurser, och under specialteman- "Träning och förberedelser inför förlossningen". Där står det tydligt hur man övar, och mer lättförståeligt än i boken, tycker jag.
Om du vill mailar jag dig min profylax-förlossningsberättelse, för inspiration :)

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack kära Anna! :D

Ska nu titta på din länk, och du får så väldigt gärna skicka mig din berättelse!

:heart:
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Jag har fött båda mina barn med snitt, båda pga värksvaghet. Om du känner dig orolig så ska du defenitivt kräva att få ett sent ultraljud, hör med barnmorskan, här är det rutin med ett ul runt v 38 men sen är ju åland inte svenskt så hur det funkar hos er vet jag inte.
om jag förstått det rätt så är det så här med förstfödandet.....
du är inte förstföderska i egentlig mening du har ju ett barn, men du har inte fött vaginalt,vilket gör att din livmoderhals inte töjt ut sig någon gång,och därav förstföderiet.
Vårt barn nr två fick ett planerat akut sectio, kallas det så tro? Eftersom jag är lite smått nålrädd (läs hysteriskt rädd) så krävde jag att få föda vaginalt, och fick som tur var en mycket bra förlossningsläkare, som på något vis lyckades få mig att gå med på att redan från det att vi kom in sätta dropp, "utifall det blir snitt" vilket ju inte jag fattade då var en hint om att det troligen blir snitt eftersomföregående förlossning inte fick några kraftiga värkar. Jag var med tills jag var öppen 9cm, då brast hinnorna och vattnet var grönt, så det blev snitt. och tur var väl det, mitt bäcken var aldeles för litet för den lilla damen, 53cm och 4900gr så hon satt redigt fast när hon skulle ut,

Nog om mig..... kräv ett andra ul
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Grattis till den lilla i magen!
Självklart ska du ha ett sent UL för att säkerhetsställa hur den lilla ligger... Är väl som vanligt bara attstå på sig och inte ge sig om de börjar strula...

Ang att du räknas som förstagångsföderska.. gissar jag att det har att göra med att du inte är uttänjd efter tidigare förlossning. har tidigare läst att det tar 8år för livmodern att återställas helt och därför räknas även en omföderska som fått barn för mer än 8år sedan som förstagångsföderska... - hoppas det bringade någon liten klarhet!
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Katarina och A lie!

Det känns alltid bra att höra att andra tycker som en själv... :roll: Då har man mera "råg i ryggen" när man ställer fram sina krav eller önskemål! :P
nilam

Inlägg av nilam »

Hej Päivi och GRATTIS :D :D

När jag var på Baby och Barnmässan på SVmässan så fanns det en monter om Annas profylas och det skulle ha kurser här i Gbg till hösten i Mölndal någonstans, tror att det kostade 1500 kr +/- några hundringar.

En personlig fråga. Har du tänkt på Nupp??

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hm-hm... :roll: är inte NUPP något som erbjuds först och främst kvinnor som är 35 eller äldre..? Eller blandar jag nu ihop saker och ting? :oops:

Med tanke på att jag antagligen skall behöva gå igenom en operation av livmoderstappen nu snart (laserbehandling under narkos) så tror jag att det räcker för min del med att utsätta bebisen för risker. Man ska inte riskera för många ingrepp, tycker jag - om inte väldigt särskilda skäl finns. :? Eller vad säger ni andra?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Ett litet förtydligande: "NUPP" görs i graviditetsvecka 11-13+6 och syftar till att upptäcka förhöjda risker för kromosomavvikelser.

Undersökningen görs inte i västsverige utan den som vill göra den får åka till annan ort.
nilam

Inlägg av nilam »

Precis som Nancy skriver så är NUPP ett ultraljud alltså helt ofarligt för bebis och mamma, och jo man kan göra det i Göteborg man behöver inte åka iväg :D

Och det var absolut inte meningen att sätta några grillor i huvudet på dig utan bara en undran. :wink:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Nancy

Inlägg av Nancy »

nilam: oj, det visste jag inte :!: Bra att veta för framtiden... :wink: :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja men var det inte det jag visste! :P Här blandas ihop saker och ting friskt och hejvilt... :roll: :oops: Men nu vet jag bättre. Ja, men är det ingen fara för barnet, så får man ju tänka igen... :roll:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"