10-månaders som bits

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
LH

10-månaders som bits

Inlägg av LH »

Jag är helt ny på detta forum, men har läst en hel del av inläggen och även läst en del av Barnaboken och tycker om tankesättet och inställningen till barnen.

Jag har en son på 10 månder som är en härlig och glad liten unge, men han tycker om att bitas. Om han ser en bit bar hud på mig så öppnar han munnen och sätter den mot t ex min arm och så biter han lite lätt i skinnet. Han biter inte ihop hårt utan det är mera som en puss men med ett "extra tillskott" av lite tänder. Jag upplever inte att han gör så mot andra. Jag brukar säga "Pussa fint" när han visar vad han är på gång att göra och sedan visa genom att pussa på hans hand eller kind. Är det rätt? Skall jag bara fortsätta med det och "tjata" om att pussa fint så kommer han att förstå en dag?

En annan sak som jag funderar på är när vi besöker mina föräldrar som har en katt. Min son är såklart väldigt intresserad av katten, men fortfarande llite ovarsam i sina rörelser. Katten är ganska ung och vädigt lekfull så jag är såklart lite nervös att den skall riva sonen i tron att han vill leka. Jag försöker vara med och visa sonen hur han skall klappa fint och jag håller om hans hand och klappar på katten, men han försöker hela tiden rycka sig loss och ta i katten på sitt sätt. Ska jag låta honom ta tag i katten först och om han är för hårdhänt visa hur man gör eller skall jag visa från början för att undvika risken för ofrivillig "lek"?
Mamma till pojke f?dd 050701
Mindy

Inlägg av Mindy »

Välkommen hit! :D

Det finns massor med information om hantering av bitandet. Klicka på search och skriv "bits" så får du fram många länkar! :idea:

Kort sagt kan man säga att man ska göra så liten affär av saken som möjligt. Skriker man aj och reagerar mycket så lär det bli väldigt intressant att fortsätta. Det är rätt att säga "man pussar, så här gör man" och pussa tillbaka och sedan göra något annat så att det inte blir så fokuserat.

Samma med katten :wink: . När sonen var i samma ålder så visade vi på katten, lät honom alltså inte hållas själv förrän han var mogen och precis visste hur man gjorde. Ett tips som funkade bättre för oss än att säga "klappa" (som blev lite för hårdhänt pga koordinationssvårigheter) var att säga "stryka" och visa både på dig och på katten med handen om hans hand. "Å så skönt katten tycker att det är när du stryker" sa vi.
Nu går sonen alltid fram med platt hand och säger "ååå" och stryker så fint på både hundar och katter. :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"