Barnböcker

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
nilam

Barnböcker

Inlägg av nilam »

Hallåj

Har startat en tråd på Barnasaker om era och barnens favoritböcker svara gärna :D :D :D

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Min son ar 1 ar och det basta han vet nu ar forutom tva bocker som heter Ellen och Olle (Liknar Max bockerna) sa ar fotbollstidningen Offside en hit, det ar en tidning full med bilder fran fotbollsspelande vuxna och barn med tillhorande artiklar for fotbollstokiga. Sonen alskar att peka pa bollen pa varje sida. Valdigt stolt blir han varje gang han hittar den. En annan bok som ar mycket popular ar en bok med bilder pa djur, han pekar jag låter. alltid lika roligt.
3 fina...2005, 2007, 2010
PS

Inlägg av PS »

Hoppas denna tråd växer! Det vore superbra att få lite tips.

Själv har jag hittat en bok som heter "LEO - från topp till tå". Den är helt underbar och den hamnade helt rätt i tid för min son. Han var ca ett år och vi hade börjat prata om olika kroppsdelar, var är magen? :D och så...
Principen är att på vänstra sidan gömmer Leo något (huvudet bakom en hatt eller munnen bakom en bok) och på högra är det tittut, typ.
Författare är Linne Bie (orginalet holländskt), formatet ca 20x20 cm.
Det lär finnas flera böcker om Leo, men jag har bara läst denna. Kan verkligen varmt rekommendera den. Sidorna är lite tjockare papper - sällsynt konstigt nog, oftast är det vanliga tunna sidor eller hårda tjocka. Härliga färger, och urgullig liten Leo i halvfigur.

Sen måste jag också skriva om Anna-Clara Tidholms böcker "Ut och gå" och "Knacka på". Jag började med dem tidigt, kanske vid 5 månader och sonen som nu är 14-15 månader älskar dem fortfarande. Båda är uppbyggda efter samma mönster; en "lugn" sida med en enkel bild och två rader, sen en "fartfylld" med mer text och bildinnehåll. De har en bra rytm och är roliga att läsa med inlevelse. "Ut och gå" börjar med:
Byxor jacka,
stövlar på
Alla kläder
Ut och gå!
Så enkelt men genialiskt tycker jag. Jag använde mig ofta av den som en ramsa när vi förberedde oss att gå ut och man riktigt såg hur det funderades där inne i det lilla huvudet. Jag tror faktiskt att det kan vara en hjälp för barnet att liksom koppla ihop saker och ting. Hm, lite svårt att formulera...
Mamma till pojke född i februari 2005
K-ina

Inlägg av K-ina »

Underbara böcker du tipsar om!

Ännu mer lästips får du på Barnasaker där tråden växer vidare! Häng med!!! :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
PS

Inlägg av PS »

Ah!
Jag blev så ivrig att jag inte läste så noga... Fattade inte att tråden redan var igång på annat ställe :oops: Hoppar genast över dit! :D
Mamma till pojke född i februari 2005
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"