Hej,
Har inte varit här på ett tag för att det inte har behövts. Men nu behöver jag hjälp.
Efter att ha varit förkyld med hög feber har lilla Rebekka spårat ur lite på sömnsidan.
Sen i torsdags så skriker hon som en galning när vi lägger henne på kvällen. Vi har ramsat och använt solfjäder - men när vi kommer in och skall göra solfjäder, så står hon upp och när vi vill lägga ner henne så klarmarar hon sig till en med naglarna i våra armar och försöker klätra upp ur sängen.
Dessutom vaknar hon med ett vrålskrik en eller flera gånger mitt i natten. Och hon är verkligen vaken - jag hör hur hon flyger upp och ställer sig och skriker rätt ut.
I går kväll skrek hon - men bara en minut. Och så la hon sig ner och sov så lugnt och fint. Äntligen, tänkte jag. Nu kommer hon sova gott hela natten.

Men klockan 00.30 kom illtjutet från hennes rum. Jag avvaktade lite och så ramsade jag. Hon blev döförbannad och skrek ännu högre. Då började prata med mig själv (jag var ensam hemma) eftersom det att hon hör våra röster har funkat andra nätter. Hon lugnade sig faktisk ganska snabbt. Och jag tror, att hon höll på att somna. Men just då kom pappa hem från jobbet... Och eftersom hennes rum är just vid entren, så hörde hon honom och så började vi om från början.
Han gick in för att solfjädra - hon klamrade sig till honom och kunde hålla sig fast utan att han höll i henne. Han tog upp henne och satte sig i soffan med henne. Sen var han "dum" nog att vara på väg in och lägga henne, men ångrade sig för att hon skrek så. Vid andra försöket genomförde han.

Hon skrek men lugnade sig vid våra röster. Men kom igång igen efter 20 min. Samma visa - ramsa, och sen våra röster. Och så somande hon. Men två gånger till upprepade detta sig. Sista gången tog enbart ramsan faktiskt. Så jag har ju på känn vilken väg vi skall.
Men är det nån som kan tala om vad som händer. Varför har hon plötsligt börjat med dessa illtjut och gråt? När vi lägger henne på dagen är det inga problem.
Är detta ett återfall

Eller är det en "fas":?: Eller kan det vara för att hon har varit sjuk och har haft mardrömmar och kommer på detta när hon skall somna eller när hon vaknar till

Eller är det för att jag har hängt upp en ny tavla över hennes säng

Eller för att jag och hennes pappa har haft det lite krisigt och bråkigt

Eller för att hennes pappas nya jobb gör, att han nu först kommer hem när hon har lagt sig (han brukade komma så han var med och la henne förut)

Eller är det för att det har blivit sommartid och hon är ur fas

Eller för att jag fortfarande ammar henne

Hon har varit jätte mammig efter hon var sjuk... Skulle vara skönt med nån slags förklaring, men det kanske är svårt att ge en sådan.
Ramsa och röster verkar vara lösningen. Vet dock också att när hon gråter såhär, så är det en ond cirkel för att hon då också vaknar och skriker upprepade gånger.
Det känns himla jobbigt, måste jag säga. Vill att hon skall vara glad och sova gott!!
Behöver lite uppbackning för att fixa detta känner jag!!!!
Tack
Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.
Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)
Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.