Barnböcker

Utrustning, inredning, kläder och prylar
nilam

Barnböcker

Inlägg av nilam »

Hallåj

Det har varit så många roliga trådar på kakelforum om boende, böcker, konserter, samliv (vågade inte svara på den :oops: ) assosiationer mm så jag hoppas att denna tråden kan gå lika varm även om den inte är på kackelsidan :!:
För denna handlar ju faktiskt om barnen så då måste man ju placera den rätt :wink:

Vilka är era och barnens favoböcker?? gärna om barnen hade andra favoriter vid viss ålder. Själv har jag inget boksinne tycker de flesta böcker (de som inte är utlånade) på biblioteket ser så tråkiga ut.

Vi har det senaste läst Anna och långa farbrorn och Spöket Laban dessa böcker med olika titlar har uppskattas mycket av mina tjejer 3,5 o 1,5år.
Korta böcker som även pappa och mamma gillar att läsa strax innan läggdax :D
Gittan och gråvargarna blev jag rek och den älskar storasyster men lillasyster sitter inte still hela tiden.

Berätta gärna!!

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Heja Nilam!
Now we´re talking! Bästa tråden!!!!

Måste bara samla mig till ett hejdundrande svar!!! :shock: :lol:

Innan jag svarar på "riktigt" vill jag bara ge din lilltjej ett lästips! Köp eller låna "Knacka på" till henne. Boken är skriven av Anna-Clara Tidholm och fängslar de flesta små! Säkert även storasyster... Lagom lång, lagom kort, rolig att läsa högt (även efter 77e genomläsningen) och INTERAKTIV eftersom att barnet uppmanas att knacka på alla dörrar i boken! Som extra bonus: Den är på rim och rim och ramsor stimulerar som bekant språkutvecklingen OCH barnen lär sig färger eftersom att dörrarna har olika färger. Den är helt enkelt GENIAL!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
nilam

Inlägg av nilam »

:D :D :D Visste väl att det fanns en bibliotikarie här i forumgömmorna :D :D :D

Väntar med spänning

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
inger
Kontakt:

Barnböcker

Inlägg av inger »

När barnen var lite mindre tyckte de mycket om serien med grisen Benny.
Nämen Benny, Jamen Benny av Barbro Lindgren.
Dottern nio år tycker om Lasse-Maja deckarna(lättlästa kapitel böcker)
Pelle Svanslös tycker de om.
Jag har som barn tyckt om lilla och stora Sparvel av Barbro Lindgren den tycker de inte alls om.
Jag gillar nog Barbro Lindgrens böcker bättre än Astrid Lindgrens.
Petter Lidbeck har jag upptäckt. Han skriver bra böcker för barn i alla åldrar. Bilderbok en dag i Prinsessan Victorias liv. Min dotter gillar flickan utan minne.
Själv gillar jag förutom Anna Wahlgren Marie Hermansson. Jag väntar med spänning varje gång det är en ny bok på gång av henne.
Musselstranden är den bästa tycker jag.
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Min son ar 1 ar och det basta han vet nu ar forutom tva bocker som heter Ellen och Olle (Liknar Max bockerna) sa ar fotbollstidningen Offside en hit, det ar en tidning full med bilder fran fotbollsspelande vuxna och barn med tillhorande artiklar for fotbollstokiga. Sonen alskar att peka pa bollen pa varje sida. Valdigt stolt blir han varje gang han hittar den. En annan bok som ar mycket popular ar en bok med bilder pa djur, han pekar jag låter. alltid lika roligt.
3 fina...2005, 2007, 2010
Iritea

ALFONS OCH EMILIA

Inlägg av Iritea »

:D :D :D Jag säger bara ALFONS ÅBERG lagom långa och alltid med en skön vuxen/barn sensmoral. Emilia böckerna likaså. Ur barns perspektiv men också så träffsäkra så man minns hur det var att vara liten och hela tiden krocka med vuxenvärldens villkor - underbara :!: älskar Emilia och rutschkanan :lol:

Sagan om Karlknut - Barbro Lindgren Cecila Torudd
Bästa vänner - Shen Roddie o Sally Ann Lambert
Mormors lilla kråka Björn Bergenholtz
Grodan serien - Max Velthuijs
Mollyserien - Lucy Cousins
Bu och Bä serien.

Det här är böcker som jag läser för min 3-åring. Alfons och Milla exempelvis tror jag vi läst typ 10 kvällar i rad. Sååå lagom lång och helt ok att läsa många gånger.

När hon var liten läste vi bussen, lastbilen, rymdraketen glänser en miljon gånger. Min skattkammare med korta verser och klassiska sagor är inte så dumma. Hoppas ni hittar något ni gillar Kramar Iritea
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Oj, det finns ju massor av bra böcker. Jag älskar böcker. Kanske inte alltid samma som min son, men lite kan man ju styra :D .

Nussekudden - Arne Norlin, Håkan Jaenson, Gunna Grähs. Vansinnigt rolig liten bok om favoritsaken. Urkul för vuxna också :thumbsup: .

Ture sitter och tittar - Thomas Tidholm. Kul liten bok, vår 3,5 åring älskar fortfarande alla Ture-böcker \:D/ .

Rut & Knut & lilla Tjut - Wirsén/Wirsén.En bok på rim, jättemysig om syskonskapets vedermödor och solstunder :lol: .

Ludde-böckerna av Ulf Löfgren. Storraringen har gillat nästan alla dessa stenhårt.

Här kommer sopbilen/brandbilen/polisbilen...(flera böcker) - Arne Norlin/Jonas Burman. Här kommer vi in på en kategori böcker som vår 3-åring älskar högt och intensivt men som vi vuxna faktiskt ryser av och försöker gömma i bokhyllan. Är så TRÅKIG att läsa många gånger. En eller två gånger går bra men tyvärr har det inte stannat vid det för vår sons del. SÅ det kanske kanske är ett gott betyg för en bok :-k ?
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Gäst

Inlägg av Gäst »

Toppentråd! Kul med nya tips!
Vår familj älskar böcker, våra väggar räcker inte till för all bokhyllor... Lillan kan inte sitta still så länge, men hon kommer ofta krypande med en pekbok i högsta hugg och ska upp i knät! :heart:
Här har redan många av våra favoriter nämnts: Bu och Bä, Ludde, Rut och Knut och lilla tjut, Ture, Alfons. Knacka på var storasysters första absoluta favorit.
Men glöm för allt i världen inte bort Pettson och Findus! Och Mamma Mu! Rätt mycket text, förstås... lite jobbigt att läsa dem tre gånger i rad... men så underbara bilder! Och berättelserna är ju roliga för vuxna också!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

JO! :D

NU avhandlas det väsentligheter vill jag lova! :thumbsup: :heart:

Tjohoo :!: :lol: \:D/ :lol: \:D/ :lol:

/Fjällmor
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

sen finns ju förståss Lillebror och nalle samt lillebror och Billan är ju som vanligt urusel på författare, ska kolla upp det till i morgon. passar till lite större små barn, typ 4-5 års åldern ungefär.

vår lilleman 3.5år äääälskar Pippi Långstrump, Emil och Karlsson på taket.
andra favoriter är Alfons Åberg, och Halvan böckerna
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
K-ina

Inlägg av K-ina »

Det är inte bara bästa tråden! Det är bästa svaren också!

Här har ni radat upp en barnbibliotekaries alla favoriter nästan!!!

Några till:

Sagan om den lilla lilla gumman av Elsa Beskow. Glöm den inte! Den är en del av ett kulturarv och den kan läsas för riktigt små barn som kan hjälpa till att fylla i orden i texten.

Bockarna Bruse med Anna Höglunds illustrationer. KÖP DEN NU!!! En bok för alla har givit ut den på nytt.... Priset: 34 kronor!!!! Så härligt läskig berättelse som man också kan leka och turas om att vara trollet!
:shock:

Till Vildingarnas land av Maurice Sendak! När vi ändå är inne på läskigheter! Perfekt för den litet tuffa fyraåringen!

Alfons! Kan inte påpekas för sällan! (Ïritea! Visst är de bara BÄST!!!)ALLA Alfons-böckerna har kvalitet och passar perfekt när man söker böcker om tex. könsroller, vänskap, ensamhet, rädsla mm mm.

Pernilla Stalfeldts alla böcker! Testa Bajsboken och ni är sålda!
Mamma till två pojkar.
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Katarina-Mamma duracell skrev:sen finns ju förståss Lillebror och nalle samt lillebror och Billan är ju som vanligt urusel på författare, ska kolla upp det till i morgon. passar till lite större små barn, typ 4-5 års åldern ungefär.

vår lilleman 3.5år äääälskar Pippi Långstrump, Emil och Karlsson på taket.
andra favoriter är Alfons Åberg, och Halvan böckerna
till de äldre barnen måste man bara läsa SUNE! herreminje så man kan skratta till gonattet med de böckerna. själv måste jag nästan läsa dem innan jag läser högt för mina elever, det är ju inte alltid de tycker att det jag skrattar åt är så kul.
Roald Dahls SVJ stora vänliga jätten är också en höjdare för lite äldre barn, en riktig tungvrickare. dessutom en tankeställare, som vanligt med hans böcker
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
K-ina

Inlägg av K-ina »

Åh!!! De större barnen Katarina-Mamma duracell! De får vi ju inte glömma...

Nybliven favorit är Martin Widmark med LasseMaja-böckerna och Monsterakademin. Bra läsa själv-böcker i 8-9 års åldern!

Spiderwick-böckerna ÄLSKADE min sexåring när vi läste dem i vintras. Författare: Di Terlezzi

Mio min mio!!!! Bröderna Lejonhjärta!!!! Bland det bästa som skrivits enligt min mening! Dessutom har de flesta barn inte sett dem till leda på video och dvd vilket är fallet med Pippi och Emil mfl. (för övrigt ska man LÄSA Astrid Lindgren :wink: )

Cornelia Funke!!! Superbra tysk barnboksförfattare!

osv osv osv osv
Mamma till två pojkar.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Och "Flickornas Historia" :!:

Väckte läslustan på nytt hos mitt yrväder till dotter (9år)
:heart: [-o< \:D/

Kramz
/Fjällmor
Linnan

Inlägg av Linnan »

Oooo, även jag älskar böcker, precis som barnen.
Ena dottern ville som liten ständigt höra "Mera mat" boken av Anna Clara Tidholm, det var strax efter "knacka på" perioden.
Nu mera älskar vi böckerna om Bella och Gustav av Eva Eriksson, underbara vardagshändelser...
"Malins mamma gifter sig med Lisa" är en annan stor favorit, särskilt om man vill att barnen ska få en bredare inblick i andra familjekonstelationer.
"Rita i kudang" av Susso, handlar om en flicka med svensk mamma och pappa från Gambia som äntligen får åka dit och träffa sin farmor. Superbra och vackra bilder. Apropå vackra bilder, upptäckte vi en författare som heter Colin Thompson, bilderna i hans böcker kan man titta på i timmar, vi har dock bara hittat "Paradisträdgården". Lena Andersons böcker är också fina tycker jag, för de minsta är de utan text vilket gör att man själv får klura ut en historia som då blir olika varje gång! Man får också bestämma kön på huvudpersonen då, vilket jag för övrigt brukar göra endå :D det finns alldeless för få starka flickor och gossiga pojkar i barnböckerna! Roligt blir det att t.ex. byta kön på törnrosa - plötsligt ser man vilka ideal man genom sagan förmedlar till barnen, prinsen Törnrose fick skönhet och en underbart vacker röst - vilket gör att ridarprinsessan genast blir förälskad i honom! Senare räddar riddarprinsessan stackars prins Törnrose som genast vill gifta sig med henne. Snipp, snapp, alla lyckliga :D även döttrarna :D :D
Ja jag vet massor av bra böcker, suck, även vissa klassiker går hem som, "Trollkarlen från oz"...dessutom serierna "Familjeliv" av Cecilia Torudd. Hon har också skrivit små vardagsnära berättelser om "Måns och Linus" passar ca 2-5 år. Garanterad igenkänningsfaktor.
Och nu en sista bok, en bilderbok som heter " Pappan som växte fast på sin stol" rolig och fantasifull och familjen har fler än de gängse två barnen...
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"