Oooo, även jag älskar böcker, precis som barnen.
Ena dottern ville som liten ständigt höra "Mera mat" boken av Anna Clara Tidholm, det var strax efter "knacka på" perioden.
Nu mera älskar vi böckerna om Bella och Gustav av Eva Eriksson, underbara vardagshändelser...
"Malins mamma gifter sig med Lisa" är en annan stor favorit, särskilt om man vill att barnen ska få en bredare inblick i andra familjekonstelationer.
"Rita i kudang" av Susso, handlar om en flicka med svensk mamma och pappa från Gambia som äntligen får åka dit och träffa sin farmor. Superbra och vackra bilder. Apropå vackra bilder, upptäckte vi en författare som heter Colin Thompson, bilderna i hans böcker kan man titta på i timmar, vi har dock bara hittat "Paradisträdgården". Lena Andersons böcker är också fina tycker jag, för de minsta är de utan text vilket gör att man själv får klura ut en historia som då blir olika varje gång! Man får också bestämma kön på huvudpersonen då, vilket jag för övrigt brukar göra endå

det finns alldeless för få starka flickor och gossiga pojkar i barnböckerna! Roligt blir det att t.ex. byta kön på törnrosa - plötsligt ser man vilka ideal man genom sagan förmedlar till barnen, prinsen Törnrose fick skönhet och en underbart vacker röst - vilket gör att ridarprinsessan genast blir förälskad i honom! Senare räddar riddarprinsessan stackars prins Törnrose som genast vill gifta sig med henne. Snipp, snapp, alla lyckliga

även döttrarna
Ja jag vet massor av bra böcker, suck, även vissa klassiker går hem som, "Trollkarlen från oz"...dessutom serierna "Familjeliv" av Cecilia Torudd. Hon har också skrivit små vardagsnära berättelser om "Måns och Linus" passar ca 2-5 år. Garanterad igenkänningsfaktor.
Och nu en sista bok, en bilderbok som heter " Pappan som växte fast på sin stol" rolig och fantasifull och familjen har fler än de gängse två barnen...