Hjärtklappning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
elin sofia

Hjärtklappning

Inlägg av elin sofia »

Är det någon annan som har haft problem med hjärtklappning under graviditeten? Jag är i vecka 34 och det här är tredje gången på en vecka som jag drabbats. Det slår till på morgonen och går inte över förrän jag går och lägger mig igen. Nu har det hållit på i 1,5 timme och jag sitter och väntar på att telefontiden ska börja så att jag kan ringa min barnmorska. Det är riktigt obehagligt.

Några idéer någon?
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Usch, det där låter verkligen otrevligt... :cry:
Jag har ingen erfarenhet själv, bara korta sekvenser av liknande attacker, inte hela dagar. Jag har inga råd eller tankar att ge, ville bara tycka synd om dig lite! :shock:

Vad sa barnmorskan? För jag antar att du ringde?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Hon trodde att det förmodligen rörde sig om blodbrist. Jag har en tid nästa vecka, då ska vi mäta blodvärdet igen. Tills dess ska jag försöka ta det lugnt, dra ner på kaffet (jag dricker alldeles för mycket :oops: ) och fortsätta äta mina järntabletter.

Upptäckte att det gick över fortare om jag lägger mig ner på sidan och vilar, så det blir mycket vila på soffan nu. :D

Kram!
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
J och Å

Inlägg av J och Å »

Viloläge på sida är helt rätt. Och då helst på vänster sida. Detta underlättar både för dig och bebisen.

Tryck i dig en massa järnrik mat och c-vitamin.

Lycka till
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Kit

Inlägg av Kit »

Jag fick en gång tipset att gäspa så snart hjärtat klapprade vilt. :shock: Dock inte pga blodbrist utan så där som hjärtat kan fladdra till i bland, som om det galopperade eller hoppade över slag. Om jag minns rätt så är det något med andhämtningen, som avbryter hjärtverksamheten.

:idea: Kan vara ett bra tips att ha i lådan!
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Har också känt av det mer denna graviditet men inte alls hela dagar som du. Börjar må illa om jag ligger på rygg och faktiskt även krångligt att sitta i vissa lägen. Kan bara ligga på vänster sida.
Djupa lugna andetag rekommenderas även i detta fall :!: :wink: Att dra ned på kaffet är nog också ett bra tips.
Mitt blodvärde har legat bra, jag tror helt enkelt att den här bebben ligger lite annorlunda och trycker.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Har nu haft hjärtklappnign till och från flera dagar, visste att jag läst om det här på forumet nånstans - och mycket riktigt så hittade jag det ju :!:
Det är fantastiskt, man kan verkligen få svar på ALLA frågor :!:

Men jag undrar ändå, jag är ju "bara" i vecka 15 (tror jag :oops: ), har man det så tidigt? Vid tidigare graviditeter har jag känt av de i slutet, när bebisen trycker och är stor, så jag är lite fundersam... Ska iväg till BM i morgon, så får väl höra med henne. Men annars tycker jag att det är bättre respons här :wink:

Ska lägga mig en stund nu, men oftast är det då det börja banka.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Det är inte helt ovanligt att man får problem med sköldkörteln under graviditeten och ett symptom kan då vara hjärtklappning. Jag skulle ha bett BM om att få kolla up det, speciellt om struma finns i släkten, det görs med ett enkelt blodprov och resultatet tar en vecka ungefär att få.
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Tack tokaungen och alla ni andra som svarat!

Jag har faktiskt struma i släkten så barnmorskan tog ett test för säkerhets skull när jag var där sist. Beskedet var tack och lov negativt. Du kanske också borde kolla upp det miar70? Mina järnvärden är också jättebra så det var inte heller det som var felet. Men hjärtklappning är tydligen ett inte helt ovanligt besvär vid graviditet och man vet inte alltid vad det beror på tydligen. Det har blivit lite bättre sedan jag drog ner på kaffet och försökte vila mer i alla fall :)
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"