Hur gör jag nu återfall

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammawilma

Hur gör jag nu återfall

Inlägg av mammawilma »

Körde kuren på sonen när han var 6 mån. Allt blev bra helt enl. "boken".

Nu har vi fått ett litet återfall. Han tycker inte längre attdet är lika roligt somna in. Har han väl somnat sover han i pricip hela natten. Kan skrika till ibland, men så gör vi inget och han somnar om.

Jag tror att läggningrn och insomningen har blivit ett problem pga av att jag inte har "backat".

Nu till min fråga: När allting sitter. Ska man backa då. Som jag gör nu så ser det ut så här: Gröt, kvällstvätt och allt som hör till det, nattslurk (lite bröstmjölk), lek och skratt, natti natti till övriga familj och till lampan, lite mera skratt på vägen till sängen, ner i sängen i "sovställning", 4*2 buff som avslutas med en solfjäder och sen ramsan*4 med avslutande bekräftelse på den fjärde.

Ska man fortsätta göra så här nära allt sitter eller ska man bara lägga fonom säga ramsan en gång.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Mammawilma!

Ni måste backa och lämna insomnandet till sonen. Ni stör honom och det visar han genom att "protestera" vid läggningen. Ni ska göra så här: de vanliga kvällsbestyren, nattslurk, skratt till gonatt och sedan lägga till rätta(på mage, sträck ut armarna och benen, huvudet åt höger och en kort solfjäder på ryggen) sen ska ni UT med ramsan. Lämna sedan resten åt sonen. För att han ska göra framsteg så MÅSTE ni backa!

Lycka till :thumbsup:
Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mammawilma

Men

Inlägg av mammawilma »

vi ramsar på väg aldrig vid sängen. Han börjr att protestera inna jag lägger honom.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Korta ner nattningen till att ni helt odramatiskt lägger honom ner i sovställning, ger ett par buffar i förbigående och UT med glad ramsa x4. Sedan ljud och attityd av vardaglig lunk utanför rummet :D !
Iritea

Läggning

Inlägg av Iritea »

:roll: Ja du läggning, inte helt lätt att få till den klokt. För oss märktes det skillnad när jag bestämde mig för att "tagga" ner. Med lite attityd av det är inte hela världen. Lämnade jag dörren lite på glänt - tidigare hade jag i princip kolmörkt när jag lade ner lillkillen - såg knappt sängen :roll: Sa nämen titta sängen och råttis(gosedjuret) och titta täcket så att han ser hur otroligt mysig sängen är :wink: Sen lägger jag bara ner honom och ramsar ut och sen gånger 3 utanför dörren (här stänger jag igen så det blir så mörkt det bara går) detta har gjort att läggnings knorr/skrik minskat den senaste tiden....eller så är det slumpen eller att unge herrn vant sig. Vet inte om det kan vara något i vårt upplägg som kan göra susen för er men jag hoppas iallafall att ni snart får till det :heart:
Styrkekramar Iritea :D

Glöm inte avrapportera hur det går för er :!:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Jag har en känsla av att både det ena och det andra kan krångla stundtals utan att det för den delen behöver betyda något alls. :D Det är nästan som om barnen måste testa om det nu "verkligen skall vara så här, även om jag skriker en stund." Och oftast försvinner problemet lika fort som det kommit! Jag tror att vi i vår lilla familj har gått igenom detta med varje lur och insomning, men efter ett tag flyter allt på igen. Backa, ge tilltro till barnet och du skall se att det ordnar upp sig! :D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Gäst

Inlägg av Gäst »

mrs tall skrev:Jag har en känsla av att både det ena och det andra kan krångla stundtals utan att det för den delen behöver betyda något alls. :D Det är nästan som om barnen måste testa om det nu "verkligen skall vara så här, även om jag skriker en stund." Och oftast försvinner problemet lika fort som det kommit! Jag tror att vi i vår lilla familj har gått igenom detta med varje lur och insomning, men efter ett tag flyter allt på igen. Backa, ge tilltro till barnet och du skall se att det ordnar upp sig! :D
:thumbsup:
mammawilma

Nu har det vänt

Inlägg av mammawilma »

Det gar blivit aningenas bättre. Mycket (om inte allt) hänger på attityden. Efter alla bra svar och tips kände jag nig säkare. Nu går det åt rätt håll.

Kramar till alla som hjälpt mig
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej MammaWilma och andra,

jag resonerar så här när det gäller Emil och alla hans frågor: Vi föder ju upp Jack Russell terriers, en ras med mycket motor och en vilja av stål. Vår gamla tik måste börja varje promenad med att dra i kopplet, hon vet mkt väl att man inte får göra det men måste ändå fråga om det månne är tillåtet under just den här promenaden. Jag stannar och står still tills hon tar kontakt med mig och vips så har hon fått svar på frågan: det var inte tillåtet att dra i kopplet under denna promenaden heller.

Vad det gäller barn ( om ni inte tar ill upp över jämförelsen) så handlar de många gånger på samma sätt som en envis Russell. De testar gränser, frågar och kolla om man idag kanske får göra... ja vad det nu än gäller. För oss föräldrar gäller det att inte se det som ett PROBLEM eller KATASTROF eller ETT BAKSLAG. Ha is i magen, inta den rätta ATTITYDEN av självklarhet och tala om vad som gäller. Gör ingen stor sak av det, det flesta frågorna slutar att ställas när svaret är givet.

Små barn är ju inget annat än små människor och ibland kan det vara lite bry att somna på någon lur, ibland kan man vakna lite tidigt och inte kunna somna om, ibland vill man sova, ibland vill man inte sova och för det mesta är de små bara helt underbara :!: :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"