draglakan?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
j?ka

draglakan?

Inlägg av j?ka »

vad är draglakan?
ska hon ha det vikt under sitt huvud (anskikte) som en slags tunn kudde?
men kan hon inte dra loss det och stoppa in det i munnen.

Var finns darag lakan?

Tack
jåka
Love

Inlägg av Love »

Draglakan är ett tyg som är som en löpare som du har under barnets huvud. Eftersom barnet ligger på mage och har ansiktet mot lakanet (många har ju inte kudde när de är så små) så blir lakanet snabbt smusigt. För att slippa byta underlakan varje dag så har man istället ett draglakan längst upp på lakanet. Varje dag drar man sedan fram en ny fräsch del av draglakanet så att barnet slipper ligga med ansiktet mot ett smutsigt lakan.

Hoppas du fattar principen. Jag har inte sett att man kan köpa draglakan någonstans nu men jag (läs min mamma! :D ) har sytt egna av gamla lakan. Du kan också ta frottéhanddukar som är mjuka och urtvättade!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Om jag har förstått dig rätt, så hamnar alltså den smutsiga delen under madrassen så småningom?

Jag har aldrig förstått hur man viker ett draglakan. Vi har gjort en egen variant...dubbelvikt lakan nerstoppat i kanterna (som sonen nu börjar "pilla" upp). Ligger "ditt" draglakan kvar, är det hela varvet runt, liksom?
Vilka mått har du på de hemmasydda draglakanen?

:D
Petronella

Inlägg av Petronella »

Fattade aldrig heller det där med draglakan, men nu börjar det klarna :)

:idea: När vi kurade Melvin i vagnen så trädde vi i stället på ett örngott på madrassens huvudända. Funkade bra det med.
Melvin f?dd 2004-06-20
Startade kuren 2004-10-06
Sover numera hela n?tterna och vargen har vi inte sett r?ken av p? ett tag.
Love

Inlägg av Love »

Måtten är lite olika. Vi tog det tyg som fanns men cirka 30 cm brett och sedan så långt som lakanet, dvs. minst 1,5 meter. Det är så långt så barnet har svårt att pilla upp det.
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Man kan också ta ett helt vanligt underlakan till en vuxen-säng och vika draglakan av. Om man viker det fyrdubbelt så får man ett draglakan som är ca 60 x 140 cm.

För att förtydliga så menar jag såhär: Man tar ett vanligt underlakan och lägger det ovanpå sin säng. Sen viker man upp "fot-ändsdelen" mot "huvudändsdelen" så att det blir hälften så långt. Sen tar man i vikningen och viker upp ända till huvudändan igen. Det är då fyrdubbelt.

Detta lägger du på precis samma sätt i barnets säng som det låg över din säng. Sen bäddar du fast det i huvudändan av barnets säng så att det går ner 50-60 cm från huvudändan och bäddar om (de långa) sidorna omlott under madrassen. Det blir nog "pill-säkert" även för en stark liten älskling...

När så den sida som barnet har sitt huvud mot är smutsigt så bäddar du bara om så att den smutsiga sidan hamnar ner mot madrassen och barnet får en ren sida att vila kinden mot. Första gången vänder du t ex det helt upp och ner. Andra gången kanske du vänder det ut och in osv.

Sen kan man ju även flytta det i sidled om man vill...

Detta är ett alternativt draglakan för den som önskar..
:)
Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Johanna :D Precis så är det tänkt. Jag brukade också "slakta" ett gammalt vuxenlakan ibland och fick då ut tre draglakan. Sömma behöver man inte göra eftersom det ligger så still, slätt, omlott.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"