Kan farmor natta hyfsat nykurad?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Iritea

Kan farmor natta hyfsat nykurad?

Inlägg av Iritea »

Hej alla här!
Har några frågor om livet efter kuren. Det är nu drygt 3 veckor sen vi körde kuren och det har fungerat väl. :D
I morgon ska jag för första gången iväg på kvällen och farmor och farfar ska vara barnvakt. Ge sista målet mat/nappflaska och lägga med ramsa och allt :shock: kring läggningen. Jag är såååååå rädd om sömnen och vill inte på något vis äventyra den. Vågar jag gå på teater och har ni några tips???

Tacksam för svar :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Var noga med instruktionerna och hoppas på att de efterföljs :wink: ! Om inte så är det inte hela världen. Om det då mot förmodan skulle innebära bekymmer så har du ju verktygen i din hand och kan få rätt på det igen :thumbsup: !

:D Ha en trevlig kväll!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Iritea!

Du kan lugnt gå på teater. Om farmor och farfar är noga med att följa era kvällrutiner och känner sig säkra i läggningen så kommer det gå galant. Mitt tips är att de kommer hem till er någon kväll innan och de får följa och se hur ni gör på kvällen. Sedan kan ni prata igenom det efteråt och de får öva på ramsan. Så gjorde vi när Olle skulle sova över hos farbror och faster och det gick galant! Bara rutinerna följs och inga vargar kommer på besök så kommer det gå bra :D Och om det skulle bli lite tokigt så har ju du verktygen för att "hämta hem" det dagen efter. "En gång ingen gång" :wink:

Ha en skön kväll på teatern!
Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Iritea

Tack

Inlägg av Iritea »

:heart: Tack så jättemycket för råd och tips. Svårast nu blir nog att slappna av och njuta av teatern men det är ju angenäma bekymmer :D :D :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Hur bra kontakt har du med dina svärförädrar?
Jag kanske har missuppfattat det hela, men jag tror att du är mamma till barnet?
Jo i alla fall, känner du att du kan stå för vad du gör och vill att de ska göra och inte har några som helst problem att svara på deras frågor (som mycket väl kan vara ifrågasättanden)?

Är du det minsta tveksam så råder jag dig att låta mannen prata med dem.

Detta är alltså för din skull, inte bebisens.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Lämna du över det lilla barnet i svärföräldrarnas ömma vård. Berätta hur du vill ha det och visa gärna hur de ska bära sig åt. Sen är det bara att åka iväg på teater och njuta. När du sen kommer hem kan det ju hända att de ömma svärföräldrarna hade plockat upp barnet som grät, buffat i alla oändlighet eller skött sig enligt order. Hur som helst så är det ingen skada skedd, du har ju den rätta ATTITYDEN så nästa natt gör du som ni brukar och det köper den lille utan att protestera nämvärt, kanske någon extra fråga bara.

Emils mormor hade hand om honom en hel dag när jag akut var på sjukhus. De följde schemat så gott det gick men mormor plockade upp Emil när han var arg, glömde en em-lur, :roll: och buffade tills den lille somnade (han njöt nog för ingen annan buffar honom :) ).

När jag och Pappan sen tog över kvällen efter kollade Emil av ifall det kunde vara så att någon hade lust att buffa lite, ingen hade det och sen kollade han ifall någon tänkte ta upp honom när han skrek, ingen hade tänkt göra det heller så då somnade han och sov gott hela natten.

Ha det trevligt på teatern.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Iritea

Tackar och önskar alla en underbar helg

Inlägg av Iritea »

Tack Susan vilket underbart svar :D :D :D
Känner mig mycket lugnare inför kvällen nu när jag fått så fantastiska råd och sån skön peppning. Det är så bra att få sig till livs hur andra har hanterat olika situationer och framförallt tilltro till att även om det skulle strula så fixar vi det. :D

Hoppas att ni alla får en fantastisk helg mer era små och att värmen håller i sig lääääänge Varma vårkramar Jennie :heart:
Kit

Inlägg av Kit »

Är du kanske redan på teatern? 8-[ Nå, jag berättar ändå. Jag barnvaktade liten 4-månaders. Vi hade aldrig träffats. Jag hade noggranna instruktioner och ramsan. Föräldrarna åkte iväg och jag utrustade mig med penna och papper och förde anteckningar hela kvällen, ja, det vill säga under den timma, kanske en och en halv som något utspelade sig från barnkammaren.

Det kan vara ett tips till farmor och åtminstone till farfar, att anteckna, menar jag.

:!: Hur många sekunder har bebben skrikit nu?
:!: Hur högt skriker hon/han på en skala från 1-10? och efteråt,
:!: Hur många gånger ramsade jag? osv.
Män brukar gilla att ha något konkret att pyssla med... :roll: Och sedan kommer han stolt att förevisa dig sina anteckningar! \:D/ :arrow: :idea: Som auktoriserad barnaboksbarnvaktare!
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
ariparis mamma

Inlägg av ariparis mamma »

:lol: :lol: :lol: :lol:

Följde tråden och ville bara säga att det var ett riktigt bra tips från Kit.
Att hålla farfar sysselsatt,barnaboksbarnvaktare, underbart, funkar verkligen på vilken man som helst!! Kul!
Stolt mor till 3 Joar f?dd 060113, Arian f?dd 040330,William f?dd 991130. Hittade hit efter 1 1/2 barn ;-). Arian shn-kurad vid 9 m?n, Joar standardmodellad.
ariparis mamma

Inlägg av ariparis mamma »

:oops: Glömde...ha ett riktigt trevligt teaterbesök!!! du kan lugnt lämna över, ge instruktioner bara och kanske farmor också kan anteckna :D :D :D
Stolt mor till 3 Joar f?dd 060113, Arian f?dd 040330,William f?dd 991130. Hittade hit efter 1 1/2 barn ;-). Arian shn-kurad vid 9 m?n, Joar standardmodellad.
Iritea

Teaterbesök

Inlägg av Iritea »

Hej alla!

Hade en underbar kväll med mat, teater :lol: :lol: :lol: och trevligt sällskap. Tack alla ni fick mej verkligen att våga slappna av. Sonen skrek(frågade) i cirka 20 minuter och duktiga farmor ramsade 2 gånger. Sen sov han som en stock. Så visst gick var det okey - klart att han måste ifrågasätta sin tillvaro.
Kramar i massor från Iritea :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup:
Lena81

Inlägg av Lena81 »

Hej...

Vad kul att det gick så bra :D :D
Jag och min man tänkte också hitta på något kul nästa helg.
Känner att man måste ta hand om varandra lite också, är ju jätte viktigt :D

:arrow: Tänkte höra om ert barn sov hemma i sin säng eller hos farmor när ni var på teater???
Hälsningar Filippas (född 10 november 05) Mamma och Pappa
Iritea

Farmor

Inlägg av Iritea »

Lilloppan sov hemma i sin säng men farmor tog över från sista målet mat, blöjbyte, skratt till gonatt och läggning. Hoppas ni hittar på något roligt och berätta gärna! :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vad härligt att ni hade en bra kväll på teatern. Misstänker att den lille hade en riktigt trevlig kväll tillsammans med farmor och farfar.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"