Jag undrar hur jag ska göra om min dotter är ledsen på natten, då hon troligtvis har mardrömmar?? Hon vaknade nämnligen härom natten och skrek med en hes, mörk röst...det lät jätte konstigt. Jag visste inte vad jag skulle göra, så jag gjorde ingenting.....jag vet...jag skulle ha ramsat, men jag fick hjärnsläpp. Skulle jag "bara" ha ramsat för henne, eller skulle jag gått in till henne och kramat om henne?? Usch, jag kände mig som världens taskigaste mamma. Det hjälper inte att min syrra säger att jag är elak mot min dotter när jag inte går in & lyfter upp henne och kramar henne.
Grejen är att när jag kurade om henne den 26 december 2006, så gick det jätte smidigt & jag har aldrig behövt gå in till henne efter den kvällen. Hon tog ramsan på en gång. Så jag vill inte förstöra något genom att gå in till henne i onödan. Hon sover jätte bra i övrigt, och vi väcker henne varje morgon efter 12 timmar. De två daglurarna fungerar också super bra.
Isabelle är 14 månader gammal.
Tack på förhand!
MVH// Linda
Mardrömmar
Hej!
Alldeles riktigt, du ska slänga dit en ramsa, eller några. Inte gå in.
Ska du nödvändigtvis gå in, (1:a natten) gör det bara för att lägga tillrätta, ramsa, och gå ut igen. Snabbt.
Lyssna inte på syrran! Går du in, lyfter upp o.s.v, skrämmer du henne. DÅ tror hon att något är fel, och kan börja krångla mer och mer för varje natt. Dessutom, ger du dubbla besked. Du har ju lärt henne sova! Toppenbra!
Hon kan detta nu och behöver bara påminnas lite!
Ramsa gäller!
kram anna
Alldeles riktigt, du ska slänga dit en ramsa, eller några. Inte gå in.
Ska du nödvändigtvis gå in, (1:a natten) gör det bara för att lägga tillrätta, ramsa, och gå ut igen. Snabbt.
Lyssna inte på syrran! Går du in, lyfter upp o.s.v, skrämmer du henne. DÅ tror hon att något är fel, och kan börja krångla mer och mer för varje natt. Dessutom, ger du dubbla besked. Du har ju lärt henne sova! Toppenbra!
Ramsa gäller!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mardrömmar
Hej Anna,
Tack snälla för ditt trygga svar. Vid nästa mardrömm så är det ramsa som gäller. Tjhoooooo
Tack snälla för ditt trygga svar. Vid nästa mardrömm så är det ramsa som gäller. Tjhoooooo
Hej!
Har mardrömmarna gått över nu?
Vill bara instämma i de andras tillrop; det hjälper henne då rakt inte att ta upp. Många gånger när vår lilla har varit riktigt ledsen av drömmar har jag faktiskt gått in (jag blir så tagen av att hon vaknar överhuvudtaget - kastar mig upp och springer in innan jag har vaknat själv...
) och då inser jag att hon är inte ens vaken. Även om hon sitter eller står upp och verkligen gråter. Att bara lägga henne ner (utan ett ord) - ännu bättre; bara ramsa! - är som att trycka på en knapp; hon somnar direkt.
Lycka till!
Har mardrömmarna gått över nu?
Vill bara instämma i de andras tillrop; det hjälper henne då rakt inte att ta upp. Många gånger när vår lilla har varit riktigt ledsen av drömmar har jag faktiskt gått in (jag blir så tagen av att hon vaknar överhuvudtaget - kastar mig upp och springer in innan jag har vaknat själv...
Lycka till!
Lisa