Hjàlp - ledsen mamma orkar inte fler tidiga morgnar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
uberg
Kontakt:

Hjàlp - ledsen mamma orkar inte fler tidiga morgnar

Inlägg av uberg »

Hej

Nu behöver jag hjälp. Så här kan vi inte ha det längre... :(

Kort bakgrund:
Vi kurade Olle, då 8½ mån, i mitten av mars. Det gick över förväntan, killen blev mycket nöjd med sin nya förutsägbara tillvaro. Men, morgnarna fungerade aldrig riktigt. På 1½ månad har han bara sovit fram till 7 bara 2 gånger utan hjälp, och oftast vaknar han kl 6 och arbetar sig upp till att vara riktigt ledsen då det är dags att gå upp.

Problemet:
För 1½ vecka sedan ändrade vi schemat för att gå honom till mötes. Vakna för dagen sker nu kl 6.30 istället. Resultatet: Olle vaknar 5.30 istället, och samma visa är igång fast tidigare. Jag ramsar så fort jag hör honom. Han snackar ganska nöjt i ca 20 min, sedan börjar han låta ledsen. Då ger jag honom en bestämd ramsa till (för nu orkar jag inte höra mer). Den ger sällan effekt, han blir snarast mer irriterad när han hör att jag finns i närheten. Väntar sen ca 5-10 min, då han hunnit bli tokledsen, och då går jag in och buffar. Han gråter när jag kommer in, men lugnar sig efter ett tag och småpiper gillande under buffandet. Jag buffar faktiskt länge (30-45 vänder för att det ska ta, har periodvis buffat kort men det tar inte alls), ger solfjädern, och går ut under ramsa. På fjärde ramsversen börjar han skrika igen... En gång somnade han efter att ha protesterat i två min efter ramsan, men oftast fortsätter skrikandet.

Mitt mål är att inte göra något mer än så. Men ibland blir han så ledsen att jag tar till ramsan (biter sällan) eller buffningen. Tar inte upp honom förrän 6.30 för att inte uppmuntra beteendet.

Ni ska veta att ramsorna tar under resten av dygnet och Olle sover helt själv nu från 19.30 fram till ca 5.30, så det övriga fungerar.

Schemat idag ser ut så här:
6.30 vaknar + välling
8.00 frukost (macka & gröt)
10-11.30 tupplur 1 (fungerar jättebra)
12.00 lunch
14.30-16 tupplur 2 (fungerar bra i vagnen, men svårt att somna i sängen. Vaknar till ibland efter 45 min)
16 gröt
18 middag
19.30 sova natt (m nattslurk innan)

:?: :?: ??? Vad ska vi göra???? :?: :?:

Egna tankar om problemet:
1. För mycket sömn på dagen?
Olle sover 2*1½ tim på dagen, är det för mycket för en 10 mån bebis? Samtidigt är det så himla skönt att få den dagtiden för sig själv.

2. Tidigare natt?
Nattningen fungerar jättebra idag. Sedan han var 2 mån har vi lagt honom 19.30, så det känns lite olustigt att ändra i det nu. Han gillar att gå och lägga sig, och somnar av sig själv även om han ibland bökar runt ett tag innan han somnar. Min tanke är att om han somnar tidigare kanske det här uppvaket kommer tidigare i natten, då det fortfarande är riktigt mörkt, och att han då lättare somnar om själv.

Att förlänga natten genom att senarelägga uppvaknandet känns som ett självmordsuppdrag just nu - jag som inte får honom att sova ens till 6.30...

Snälla snälla, hjälp oss!!!!

/Alexandra
mamma till världens mysigaste Olle, 050707
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :lol:
Hrm, tidiga morgnar finns det gott om men som tur är finns det bot också!

:idea: Sätt på musik när han vaknar tidigt, ge ingen ramsa utan avvakta. Somna om själv :shock: :roll: (jag vet att det är svårt)
Behöver inte vara någon särskild musik, något du själv tycker om kanske :?:
:idea: Tidigarelägga natten till 18.30 och istället korta luren på em till 45 alt. 20 minuter. Han är en stor kille nu och behöver ca 14 timmar per dygn.
Självklart kan du ju ha 2 lurar á 1,5 timme men om luren krånglar på em och tidiga morgnar kan det vara så att han klarar mer vakentid på dagarna.

Det verkar som om det är lite mycket mat på em/kvällen också. Förslag är att skippa middag kl 18 och istället äta gröt/middag 15.30 och sedan nattslurk strax innan läggning, ca 18.15.
Fem mål om dagen är alldeles lagom.

Det är mina tankar kring det hela. Emma har också haft perioder med tidiga morgnar och musiken samt schemaändring hjälpte oss mycket.

Lycka till :!:

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"