Mera om flämtandning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Mindy

Mera om flämtandning

Inlägg av Mindy »

Ligger i träning... :D

Funderar om någon har märkt någon skillnad på effektiviteten av lättandning (in genom näsa-ut genom mun) eller flämtandning (in näsa-ut näsa) i skarpt läge?

Märker att jag håller ut 1,5 minut bättre om jag kör näsa/mun istf. näsa/näsa. Dock olika från dag till dag. Kanske beroende på hur bebben, (eller jag) ligger. :?
I mina preliminära tankar så har jag funderat på ganska upprät födsloställning (inser att jag kommer att variera mig och att jag kanske ändrar mig helt) men det går ju så TUNGT att andas/öva sittande! :shock:
Så hur ska det gå...?? :shock: När jag halvligger enligt Annas rek. i BB så går det bättre men då blir ju födseln "i uppförsbacke" i stället. :?

Jag är lite sen i min träning pga flyttstök och andra dåliga ursäkter. Hoppas att jag hinner komma i form. Förra gången blev det ju 5 veckor tidigt - och då är jag verkligen SEN! :shock:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
T.P

Inlägg av T.P »

hej..tränar båda andningarna här oxå...ibland funkar näsa-mun i 1.5 min..och om jag direkt efter tränar bara genom näsan kommer jag upp i 30 sek..dock är det tvärtom ibland :shock: :shock:

ngn kanske har ngt bra svar till oss..halvliggande ställning funkar ej här längre...jag måste sitta upp med benen i kors å träna för att "få luft" nu känns som om man snart ska behöva stå upp..dock blir det nog bättre fram mot slutet hoppas jag då magen "sjunker"

men du behöver ju inte alls föda i upp försbacke, du kan ligga så ända fram tills du ska börja krysta sen ställa dej eller hur du nu vill...flämtandningen är ju till för öppningskedet..sen använder du ju inte flämtandningen
eller missuppfatta jag dej

mvh t.p
barn födda 04/06/08
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Det har du ju rätt i T.P, absolut.

Någon som också kan bidra med hur många flämtningar man "ska" hinna med under 1,5 minut? Kanske en dum fråga men jag undrar om jag andas tillräckligt lätt och snabbt...?
Övre delen av bröstkorgen rörs lite grann, det är väl okej utan att diafragman ska störa?
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Klart man måste röra bröstkorgen en aning om man över huvudtaget ska kunna andas. Poängen är ju att den lilla snabba flämtande luftlätta andningen, och därmed rörelsen av revbenen, inte ska påverka diafragman och därmed livmoderns arbete, när det blir dags.

Jag tränade och tränade och det bör man ju göra - men den allra bästa träningen, när jag verkligen förstod vitsen med flämtandningen, kom under öppningsskedet och framför allt under slutet av det och i början av krystningsarbetet. Då föll liksom alla bitar på plats :wink: Det kändes så viktigt och underbart rätt då att bara låta bli att störa livmoderns arbete.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Din fråga - jag tycker det verkar som om man hinner med två flämtandingar (genom näsan) per sekund :wink: Så snabbt ska det gå :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack! :D
Lena

Inlägg av Lena »

Tjena!

Måste haka på en fundering om lättandning och flämtandning. Den lättandning jag tränat ligger på ungefär 80-90 andetag per minut. Orkar så utan problem två minuter. Läste här att AW bedömde flämtandning till ca 120 andetag per minut.

Jag har nu övat ett litet tag även på det snabbare tempot, men tycker det är svårt att orka längre än en minut om jag andas så fjäderlätt och tyst som möjligt, men kan klara två minuter om jag pustar lite mer i utandningen (jag kör all andning in genom näsa o ut genom mun). Men när jag kör så snabbt, med mer pustande variant, så upplever jag att bröstkorgen jobbar mer. Innebär det att jag andas forcerat :?:

Och nästa fråga, ska jag strunta i att stirra på bpm (som det heter i musikvärlden :wink: ; beats per minute), och istället bara känna efter vad som känns bra :?: Med andra ord, hur mkt kan tempot i lättandning och flämtandning tänkas variera från individ till individ beroende på personlig fysiologi mm :?: Eller ska jag helt enkelt se till att träna lite mer snabb o tyst flämtandning innan jag ens börjar fråga så här :?: :lol:
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
T.P

Inlägg av T.P »

hej lena ..du ställde en fråga jag oxå vill ha svar på..som sagt har jag nyss gått kursen(profylax)...och på kursen insåg jag att jag andats ca 2 "flämt/sek enligt vad AnnaW sa men bara kommit upp i en minut...när jag andas enligt kursen kan jag komma upp i 3 minuter..
barn födda 04/06/08
Mindy

Inlägg av Mindy »

Min andning gick så dåligt i början av den här veckan så jag började misströsta inför min stora uppgift. :shock: :cry: Fixade max 1 minut, trots att jag tränat 5-10 min i flera veckor.
Sen kom jag på att jag halkat in på att fokusera på både in- och utandning. Enligt "Innan du föder" så ska man ju hålla fokus på utandningen hela tiden och låta inandningen gå mer per automatik.
Då funkade det igen :!: :D

Kanske flämtandningen kräver att man är ännu mer vältränad?
Lena

Inlägg av Lena »

Hm, hoppas vi får nåt svar från ett profylaxproffs. Man undrar ju om den lättandning som lärs ut räcker eller om det som sagt faktiskt krävs ett ännu högre tempo à la flämtandning? :roll: Jag skulle verkligen vilja höra nån flämtandas så att jag fattar hur mycket eller litet det låter :lol:

Skönt att du fått tillbaka flåset Mindy. Ja, det är verkligen värdefullt att koncentrera sig på utandningen.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
T.P

Inlägg av T.P »

hej lena..hur går det för dej??Vi har ännu inte fått ngt svar på din/vår fråga!!
har nu sista veckan kommit upp i 1.5 minut med ca 2 andningar /sek...dom 2 första övningarna brukar vara "jobbiga (orkar bara ca 1 minut)..men ju längre jag tränar per gång desto bättre går det
barn födda 04/06/08
Lena

Inlägg av Lena »

Hej T.P och alla andra!

(Har jobbat alltför mycket övertid och därför inte hunnit svara tidigare.) Jag har på sistone experimenterat lite med utandningen och kommit fram till att det känns mer avslappnat om utandningen (jag kör utandning genom munnen) låter som ett slags "pha" istället för min tidigare "pö"-liknande utandning :lol: :lol: (man verkar kanske fånigt teknisk som skriver såhär, men det bjuder jag på :lol: ). Hur som helst är det väl rätt logiskt egentligen för en a-vokal är ju mer öppen.

Så nu har jag hittat en utandning som känns komfortabel, och i tempot två andningar per sek kommer jag numera oftast upp i två minuter utan problem. Ibland har det känts som om det blir tungt redan efter en minut, men då tränar jag mig mentalt på att tänka positivt och våga lita på att jag orkar, och plötsligt har jag fixat en minut till. Igår körde jag sista andningsrundan i tre minuter faktiskt, bara för att testa. Vet ju egentligen fortfarande inte om jag gör rätt, men det känns bra så det är väl bara att köra på med träningen.

T.P, du kanske kan testa att experimentera lite med utandningen som jag gjort ovan och se om det hjälper?
T.P

Inlägg av T.P »

tack för tipset..ska prova det!
Tänkte på om din andning är rytmisk..genom dom 2 min? ibland får jag in en fin "rytm" och orkar längre..och ibland blir det lite ojämnt..och råkar andas 2 utandningar utan att ha dragit in först :?
Märker också som du sa att ibland ef en minut (när det känns tungt)måste man tänka positivt och "peppa sig själv

Märker att jag andas bättre/längre om jag ser/tänker på min mål bild..då man ser målet och inte hindret man ska igenom
barn födda 04/06/08
Lena

Inlägg av Lena »

Förstår vad du menar med orytmisk andning, jag kunde känna så innan, men numera känns rytmen stabil. Ett tag blev jag lite stressad ifall jag tappade rytmen, men nu känns det som att jag litar på att jag hittar tillbaka och orkar även om jag skulle bli störd av något mitt i andningsomgången. Testade ett tag att byta ställning mitt i andningen mest för att tvinga mig att hantera distraktion och börja lita på att rytmen sitter trots yttre störning. Man kanske skulle dra det ett steg längre och träna som polishästarna, med fladdrande presenningar och tutande bilar mm störningsmoment :lol: :lol:

Det var ett bra tips du sa om att tänka på sin målbild när det känns tungt i andningen. Jag har ju skaffat mig en målbild men inte tänkt på att faktiskt plocka in den i andningsträningen. Bra att du sa det. :idea:
T.P

Inlägg av T.P »

hej lena hoppas allt går bra fortfarande?...här vet jag inte vad som hände men helt plötsligt kan jag flämtandas i 2 min + utan minsta problem..i olika ställningar..innan funka det bara sittandes upprätt..nu kan jag ligga platt på rygg..sida sittandes osv..
Min sambo som inte hjälpt till övedrivet :evil: hittils fick jag till att nypa mig i benet som dom lär ut på kursen(simulera en värk)..och jag andades bort all smärta.. :D (han blev riktigt imponerad då han visste hur hårt han nöp)känndes som stort framsteg
:)
barn födda 04/06/08
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"