Frågor om nattning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nic

Frågor om nattning

Inlägg av Nic »

Hej

Jag har lite frågor kring en 10 månaders som vi försöker lära att somna själv på kvällarna. Hennes schema ser helt kort ut så här,

20.00 somna
06,30-07,00 vakna och frukost
09,30-10 ca välling, bad och nattning somnar själv utan problem
9,30-11,30 sova
11,30 vakna
14.00 lunch
15.45 sova ca 30-45 min
16.30-18 lek
18-20 nattning, middag och bad.

Vid nattningen uppstår följande frågor
1. När man går ut ur rummet skall man lämna lite ljus eller skall det vara becksvart?
2. Ibland snackar hon med sig själv och de få gångerna har somnade skett av sig självt. Men ibland så skriker hon upp sig och jag har fått för mig att inget barn skall somna ledsen? Stämmer det? :roll:
3. Ibland vill jag inte att hon skriker för mycket så då lugnar jag henne med klappande på ryggen och vyschande. Är detta fel? Hur länge kan man låta dem skrika om det är ok att vara arg på väg till sömnen? Några tips hur man ev gör det roligare osv?

Tacksam för alla tips!
Ett AW-forum fan
Pappa dotter f?dd 050628
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

Hm, du måste nog bestämma dig hur du vill ha det. Att "försöka" lära den lilla somna på kvällarna låter ganska tveksamt. Ta ledningen, finn den rätta ATTITYDEN av självklarhet, läs på i SHN-boken eller här på Forumet och kör igång och lär dottern sova hela natten. Inget halvdant här inte :wink:

1. Ju mörkare rummet är desto bättre sover barnet.

2. Att ligga och prata med sig själv en stund innan man somnar är ju helt ok. Att vara ledsen innan man somnar händer också utan att världen går under. Men är hon ledsen kan du använda dig av ramsan för att påminna henne om att det är sova hon ska göra.

3. Så lite trafik som möjligt när man lagt barnet. Du ska alltså inte gå in och smeka/vyssja. Ramsa utanför rummet istället. Är det kris kan man gå in och lägga tillrätta, solfjädra och så ramsa sig ut kvickt som sjutton. Själva läggandet ska ta 1-2 min. Innan sovdags leker/skojar man fram rejäla skratt och sen lägger man barnet.

Läs på lite mer på Forumet, här finns massor med info och fråga mer så fort du undrar över något. Det krävs lite jobb innan dottern kommer sova tryggt och lugnt hela natten men det är det väl värt för alla parter.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nic

Inlägg av Nic »

tack för tipset! Det var en bekräftelse på vad jag misstänkte men det tar mot att höra ett ledset barn. Dessbättre sover hon hela natten oftast så där har vi lyckats!
Pappa dotter f?dd 050628
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Glömde säga att ni bör kolla upp sovtiderna, de naturliga sovtiderna är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim och 2 timmar. Så bestäm er när hon ska sova, håll tiderna. Se alltid till att hon fått skratta så hon kiknar innan ni lägger henne, väck henne sedan på klockslaget och då ska det vara härligt precis som på julafton. :)

Ser fram emot en liten rapport om hur det går för er.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"