Nu ska det kuras!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Villesmamma

Nu ska det kuras!

Inlägg av Villesmamma »

Hej!
Sonen är nu lite mer än 5 månaer och vi måste komma till rätta med hans nätter. Han vaknar säkert 7 ggr/ natt och det är som ni alla förstår ohållbart. Han är jättelätt att söva så jag hoppas att det håller i sig även när han blir kurad. Har varit inne på att testa SHN-kuren redan tidigare men det har inte blivit av. Men nu MÅSTE det bli av och det SKA funka :!: .
Har inte fått boken än så jag har några frågor ( får säkert svar på dem i boken men jag är lite hetsig :oops: av mig) måste de sova ute på dagarna? Vi bor i lägenhet i ett område där jag INTE har lust att ställa ut honom. Vi flyttar dock till landet om 1 månad och där kan han sova ute! Fråga två har med flytten att göra, kan kuren sitta om en månad? eller vad händer då måste man kura om? Flytten går från Umeå till småland och bilresan ner tar ju ungefär hela dagen. Är det bäst att köra på natten när Ville ändå sover? För jag antar att han kommer att knoppa till lite hur som helst i bilen.
Är det ngn som vet hur lång tid tar det innan boken kommer? Jag beställde och betalade igår?
Har börjat ladda inför kuren genom att tala om för vår omgivning att vi ska börja med AW.s metoder. Min mamma var väldigt positiv hon är helt inne på Annas teori om att barn inom 30 år kommer att rekomenderas sova på mage igen.( Hur självständig jag än är så är det väldigt skönt att ha mammas stöd :oops: )
Ni mammor (och pappor) när ni hade kurat era barn och de sov, fick ni kura er själva oxå då :thumbsup: . Jag antar att det inte kommer bli så lätt att själv sova en hel natt, det var ju ett tag sedan.
Det är lustigt oxå när man säger att vi ska tag ta i detta och lära honom och sova så reagerar flesta med att det kommer att komma av sig själv.... Vänta bara vips en natt så sover han. Och när man svarar att tänk om han inte gör det vad gör vi då? det har de inget svar på...
Fia
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :D

Precis :wink: - skrattar gott åt det du skriver sist :lol:

Bra beslutsamhet där, härlig iver :wink: Låt inte "hetsigheten" bli till otålighet sedan, när du kurar, bara, för då måste man lugnt och metodiskt arbeta framåt, framåt :idea:

Boken får du så fort betalningen kommit in - kanske i dag :?:

1. En (och samma) lur borde han kunna sova ute, när du själv går ut. Resten kan han ta inne vid öppet fönster, lätt klädd och med lagom mörkläggning.

2. Jadå, det hela kan (och ska, anser jag :lol: ) sitta alldeles utmärkt efter en månad.

3. Enklast nog att köra på natten eftersom det är en så lång resa. Jag skulle helt fräckt ha honom liggandes i insatsen i baksätet. Man kan sela den. Då sover han som en ängel.

4. Först ska man fatta att barnet sover och börja räkna med att man får sova själv. Då vaknar man tusen gånger av gammal vana. När det går över och man börjar sova, inträder man i zombiestadiet, som varar i allt från fem dagar till två veckor :lol: Och alla frågar: "Varför är du så trött? Du får ju sova nu!" Svaret är: "Just därför :idea: "

Hälsa mamma :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Iritea

Sömnen är snart er!

Inlägg av Iritea »

Hej!

Ja du varför säger och tänker folk att barn "lär sig själva" att somna!? :roll: Förmodligen för att de själva haft barn som gjort det. Det har inte vi. Har två barn en tjej på 3 och en justnu kurad kille på dryga 5 månader och dom har verkligen inte lärt sig själva. Tjejen skrek när det begav sig som en stucken gris varje gång hon vaknade vilket var ofta och killen vaknade ofta för att inte kunna somna om utan diverse trixande från oss.Vår tjej har sedan kuren sovit som en stock på nätterna och vi får i princip alltid väcka henne på morgonen. Vår pojk är det förtidigt att säga något om men så här på 3:e dagen av uppföljningsveckan har han sovit hel 11 timmarsnatt 3 gånger. Så jag kan bara av hela mitt hjärta önska dig/er råg i ryggen och attityden av att ni hjälper plutten att sova. Det går att vända rätt :D :D :D

Läs och peppa och fråga Styrkekramar Iritea :) :)
Villesmamma

Nu är vi igång

Inlägg av Villesmamma »

Tack för svaren och välkomnandet! :D
Första natten är avklarad med ett väldigt lyckat resultat! Det längsta passet han sov var på 8 :!: Timmar. Aldrig har han sovit så länge... Enligt maken som tar de första nätterna så verkade det som om han vaknade men han tog hand om det själv och somnade om, självmant! Det är så kul att han svarar på metoderna! Kul för oss och bra för honom! Vädret är fantastiskt ute kan det bli bättre? :lol:
Kan det gå så här lätt eller ska vi vänta oss några bakslag? Hur har ni andra gjort har ni gått och lagt er på nätterna? inatt har maken suttit upp men tror ni att han behöver göra det inatt oxå?
Fia
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tänker du gå och vänta på bakslag efter första (strålande) natten :?: :!: Det vore ungefär lika begåvat som att efter första bilskolelektionen oroa sig för om och när man ska köra i diket :roll: :shock: :lol:

Fortsätt nu bara fint efter ritningarna och fuska inte :!:

Maken/prremiärkuraren ska vara INSTÄLLD på att vaka. Han slumrar säkert till ändå. Men han ska inte gå och lägga sig i stor stil. Då ställer han in sig på att sova och kan missa barnet lätt. Barnet får inte missas alls, dvs ramsan ska finnas i beredskap omedelbart - även om man kanske avvaktar något litet innan man serverar den. Men har barnet sovit och vaknar ska han ha ramsan väldigt snabbt, innan han hinner skrika upp sig.

Så det handlar om en mental förberedelse! Som det väl står i Lathunden :?: Tredje natten kan man räkna med att få sova, "ofta många timmar i sträck".
Villesmamma

Inlägg av Villesmamma »

Har läst ditt svar till SAralus och jag antar att du kommer att svara mig på samma sätt men i allafall. För vå del är kuren nu avslutad och det har gått jättebra! Han är lätta att lägga och somnar på 5 röda, utan att buffas, jag lägger honom tillrätta och gör solfjädern sedan får han ramsan när jag går ut. Detta både på dagen och till natten (men olika ramsor) Men så till m itt problem och det är endast mitt, maken fixar detta galant. När han vaknar till somanr han på stört när han hör sin pappa.
:arrow: natt 3, vaknar kl 4 och jag väntar om han ska komma tillrätta själv. det gör han inte så jag ramsar. Det stegrar sig så att jag bedömer att jag bör gå in. det lät även som han låg på rygg. Och det gjorde han lägger rätt honom lägger solfjädern och väntar på att han ska lugna sig. Detta händer ej så jag börjar buffa och det får jag göra, .... länge, jag fastnade och blev där stående i 1,5 timme försökte att gå ut när han var lugn men det stegrade sig och han skrek hysteriskt så jag gick in igen. Till slut somnar han iallafall. På en ramsa
:arrow: Dag 3 Den långa luren på em han vaknar 30 minuter för tidigt och jag försöker att ramsa honom. det stegarar sig han ligger på mage när jag kikar in och jag går in.... samma visa som på natten men lugnar sig och jag tar upp honom.
:arrow: natt 4 vaknar kl 2 och det blir samma visa som natt 3 men nu tar det mig över 2 timmar att få honom att sova. hysteriska skrik lägger sig på rygg.
:arrow: luren idag samma som igår vaknar 30 minuter förtidigt och vill inte sova mer. tog mig 45 minuter att lugna honom

Jag antar att jag kanske kan ha gått in lite tidigt till honom men han skrek hysteriskt. Vad gör jag mer för fel? Buffar jag för skönt, han är tyst och slappnar av när jag buffar men när jag slutar så vevar han igång.
Fia
Villesmamma

Inlägg av Villesmamma »

Min fråga är alltså ... Hur kommer det sig att jag kan lugna/söva honom så fort när han ska sova men inte när han ska somna om?
Villesmamma

Inlägg av Villesmamma »

Natten har gått väldigt bra :D somnade fort som ögat vid sju och sov till 4 men då var han enligt maken lätt att söva om med enbart ramsa och men vakane igen lite i 6 och då var det svårare. KAn det vara så att han tror att han är utsövd? Och han då blir arg för att han inte vill sova?
Fia
Villesmamma

Inlägg av Villesmamma »

Glömde... Läste om boken igår, igen...och skulle kanske tro att min attityd inte var den rätta detta + att vargtimmen kan spöka så länge gör att vi ser mer ljust på det idag än igår. Det är ju lätt att bli lite nere vid bakslag... Men för en vecka sedan kunde vi inte drömma om att han kunde sova i 9 timmar i ett svep som han ju gjorde inatt, en =D> till hela familjen!
Fia
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol: Pris och beröm :lol:

:D Ja, läs på, bara. Du har alltihop i boken. Det här går strålande och precis efter ritningarna.

Vi behöver bara krydda anrättningen med:

:arrow: lite mer och sakligare tålamod
:arrow: lite mer förtroende för lilla barnet :!:
Villesmamma

Inlägg av Villesmamma »

Hur ska jag göra när han hela tiden vänder sig på rygg och sprkar av sig täcket? jag har kikat in innan jag har gått och lagt mig och om han ligger på rygg så har jag vänt honom rätt och med täcke på sig, han vaknar inte av det.
Fia
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Helt rätt tänkt- vänd tillbaka innan du lägger dig och låt honom sedan ta hand om resten av natten. Oavsett liggläge :!:

:D Klokt tänk och handlat under kurens gång :thumbsup:
Villesmamma

Nu sitter det!

Inlägg av Villesmamma »

Vi är så glada!!! Efter en hel del bakslag under kurens första två veckorså har nu vår lille trollunge sovit 3 (TRE) nätter på raken vi har hört att han har vaknat men har bara gnorkat lite och sedan somnat om. :D Det jag nu ser att vi gjorde fel var att vi var in till honom för ofta ramsade i tid och otid och aldrig lät honom vara i fred. Anna har verkligen rätt i att matlusten ökar... Jag blir förvånad varje gång han äter att det går in så mycket i hans lilla mage...
Vi har kommit fram till att det funkar bäst när radion skvalar lite lågt i köket utanför plus att fönsterlampan är tänd i köksfönstret.
det är verkligen skönt att ha kvällarna helt för sig själv maken for en sväng till jobbet och jag funderar på om jag ska äta glass och läsa eller äta glass och kolla på TV. Eller kanske ska jag göra både och ... :lol: Sen ska jag sova ...
Måste bara säga oxå att vår läkare var väldigt glad åt att vi hade hittat något som funkade för oss. Det mesta man hör är att BVC-personalen är så kritiska till SHN-kuren att man dels kägger dem på mage och dels har så fasta tider. men vår doktor vad helt med på noterna.
Sommarkramar Fia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"