vaknar för tidigt, dagslurarna blir fel, hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
anis

vaknar för tidigt, dagslurarna blir fel, hjälp!

Inlägg av anis »

Har kört kuren nu i 10 dagar och Alvin sover hela natten. :)
Men, han har vaknat kl.5.30 de senaste dagarna och har vägrat somna om.(han ska vakna 6.30) :( Jag har påmint och påmint och bekräftat, men inget hjälper. Till slut har jag inväntat en gråt paus och tagit upp honom ca 6.00-6.15.

Det hela har resulterat i att han är dödstrött redan 7.30, när han egentligen ska äta frukost och gråter tills han somnar. :( Jag har då lagt honom för att sova och väckt honom efter 45 min, som vanligt iallafall. Vid lunch har det dock jämnat ut sig och han somnar som han ska runt 12.00, men då har han bara sovit i 1,5h istället för 2. Sen när han ska sova 16.00 har han vägrat, eller somnat senare och då har jag väckt honom efter 10 min stället för 20. :?

Han somnar sen på kvällen 18.30 och somnar på ca 5-10 min.

Den senare dagsluret har krånglat även då han har vaknat som han ska 6.30 och följt sitt schema.
Det känns som om jag bör ändra chemat på något sätt.
Två lurar istället för en? :? :?:

Så ser chemat ut nu:
Vakna amma 6.30
frukost gröt 7.30
sova 9.30-9.15 (45min)
mellis amma 9.30
lunch 11.30
sova 12-14 (2h)
mellis amma 14.30
sova 16.00-16.20 (20min)

Hur ska jag göra? Ska jag ta bort sista sovpasset och förlänga sovtiden på förmiddagen till 1h eller 1,5?
Ska jag då lägga sovtiden efter lunch senare? Hur länge bör han sova då?

Hoppas någon kan hjälpa mig :cry:

Kram
Anna
Mamma till Emilia, 2 ?r, kurad september -04 och alvin, 6 m?nader
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Vad roligt att få en rapport från er. Härligt att ni nu får en lång och skön nattsömn :thumbsup:

Ändra inget i schemat! Strul med uppvak i vargtimmen (4-6) och krångel med dagslurarna kan hänga i upp till en månad. Alvin sover ju nu mer än någonsin och kan ha fått för sig att han är utvilad, men icke :wink: Vi hade precis samma problem som er och tänkte direkt, vi måste ändra något i schemat. Men som tur var fick vi kloka råd att fortsätta med schemat vi satt och ladda med ännu mer ATTITYD AV SJÄLVKLARHET och efter ca 3 veckor satt schemat kanon! Så alltså: fortsätt på samma bana, ni har ju kommit långt redan. Pris och beröm :!: (som Anna brukar säga..)

Åter till dina frågor:

:arrow: "Men, han vaknar.... Jag har påmint och påmint och bekräftat, men inget hjälper..." - Det är för mycket "trafik", ge honom en "pangramsa" när du hör att han vaknar, lämna sedan resten åt honom. Antingen låter du det vara tyst eller så gör du ljud i huset ex. sätter på en kopp te/kaffe, kollar på nyheterna el spelar Mozart utanför hans dörr. Om han fortsätter vara arg så ger du en påminnelseramsa när DU känner att NU får det vara nog. Du kan också vid behov ist lägga till rätta, solfjädra kort oc ut med ramsa. Dock endast ETT sådant "ingripande" unde ett uppvak. För på natten händer ingenting..

:arrow: Han kommer vara trött vissa dasgar innan schemat fallit på plats. Du får använda din fantasi och aktivera honom fram tills det är dags att sova. Ha schemat klistrat på näsan!

Kämpa på med schemat så lovar jag att problemen kommer lösa sig av sig självt när schemat fallit på plats, ge det tid. Ladda med lite extra ATTITYD och läs gärna på lite mer så känner dig extra säker ppå vad du gör. Du har kommit så långt hittills, du är jätte duktig :!: Jag hjälper dig gärna med mer support om du vill.

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
anis

Nej, det funkar inte!

Inlägg av anis »

Har inte skrivit på länge, för datorn har inte funkat som den ska. :(
Tack Elle för dina råd och uppmuntrande ord :D
Måste tyvärr meddela att dagslurana inte funkar fortfarande, hur jag än vill. :(
När Alvin ska sova 8.30-9.15(45 min.), får jag väcka honom.
Men när han ska sova lunch mellan 12-14(2 h), vaknar han olika. Ibland efter 30 min, 45, 1h osv. Det blir aldrig 2 h. Han vaknar skrikande och är helt hysterisk (det här är den enda gången som han skriker hysteriskt överhuvudtaget).
Jag drar vagnen och försöker få honom att somna om, låter vagnen stå still, men inget hjälper :? Ibland har det tom tagit 1,5h utan resultat. Vad ska jag göra? :?
Em luren kl 16-16.20 funkar inte alls. Han vill inte sova, oavsett hur länge han har varit vaken efter lunchluren.

Jag testade att förlänga fm luren och ta bort em luren kl 16, men det har inte heller funkat.

Behöver hjälp och råd!
Kram :cry:
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej!

Jag hade nog provat med att ga ut med honom i vagnen under den langa sömnen. Och eventuellt ocksa korta langluren till 1,5 timme. Da är han kanske tröttare sen när han ska sova igen kl 16 :?

Vi hade ocksa länge problem med dagslurarna, jag var ute och gick tva av tre lurar varje dag. Vi börjage kura den 7 mars. Det är faktiskt först igar som jag lät min son sova inne 1,5 timme (det ösregnade och jag var inte sugen pa att ga ut igen). Det fungerade perfekt sa det är nog sa att tiderna sätter sig om man är ute och promenerar med vagnen.

:D Kämpa pa, det kommer lossna snart, och det är värt varje promenad när det verkligen fungerar :!:

Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
anis

Inlägg av anis »

Det går inte :cry:
Allt gick bra idag. Alvin somnade som han skulle kl8.30. Väckte honom efter 45min. Sen lade jag honom ut kl.12 och han somnade nästan på en gång. Efter 30 min, vaknade han och då började allt igen. Han grät hysteriskt och nu fick jag ta upp honom.
Jag försökte gå med vagnen, men det har inte hjälpt. Igår gick jag hela tiden, men efter 45 min vara han vaken.
Vad ska jag göra?
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej igen!

Är han ledsen när han vaknar för tidigt om ni är ute och promenerar ocksa?
Prova med att bara ga vidare och latsas som om du inte hör! Det gjorde jag i början när sonen vaknade till och da somnade han igen. Om han är vaken men inte ledsen sa är det ju hans eget problem :shock:
Har du förresten provat att hänga ett mörkt skynke över sufletten sa att han inte ser ngt när han vaknar? Det kanske hjälper :?: :?:

Lycka till :D
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anis!

Du får ursäkta att jag inte svarat dig, datorn har strulat i veckan så jag har bara kunnat komma åt nätet ibland.

Hur går det för er? Vi hade länge strul med andra och tredje dagsluren för Olle. Det höll i sig under en månad innan det föll på plats. Jag gjorde som Jonatans mamma skriver, jag promenerade på den långa luren. Vid uppvak lät jag bli att titta på honom, ibland drog jag vagnen bakom mig för att styra bort min överkoncentration. Oavsett om han somnade om eller ej så såg jag det som att han iaf fick vila. Sedan reste jag upp till sittläge tidigast inom marginalkvarten.

Fortsätt kämpa på =D> . Jag vet att det kan kännas tungt när det är något som inte fungerar men försök istället fokusera på det som går bra. Alvin sover ju mer än han någonsin gjort :D

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Hejsan!
Kanske skall du kolla igenom ditt schema. Min tjej sover som bäst på förmiddagen så jag ändrade från 45min (väckte jag henne blev hon ofta ledsen för hon ville sova mer) till 90 min på förmiddagen och en kortare på eftermiddan. Nu når hon är 8 mån sover hon 9.30-11.00 och 14.00-14.45
lycka till
mamma till pojke-01, flicka-03 och flicka-050820 kurad vid 4 m?nader
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej!
Det här är kanske inte det svar du vill höra, men så här var det för oss:

Jag följde inga rutiner de första månaderna - väntade på att hon skulle visa mig när hon ville sova... Det slutade förstås med kaos, men så när jag äntligen lärde mig tolka hennes trötthetssignaler gjorde jag så att jag lade henne när hon verkade trött. Lät henne sova så länge hon ville. Väckte henne aboslut inte! Kollade vilka tiderna blev för att kunna fortsätta så.

Då jag sedan försökte justera dessa tider för att få mer "vettiga" mattider, enligt mig själv, började strulet igen. Det var omöjligt att t.ex. göra om en 45 min. lur till 1,5 h. och tvärtom. Jag kämpade med detta i över en månad. Vagnade, vagnade, vagnade. Hon sov allt sämre, skrek i sömnen och vaknade var 20:e minut på långluren också. :(

När jag till slut gav upp och backade tillbaka till de ursprungliga tiderna som hon "visat" mig den första dagen, funkade allt perfekt igen! :D

Min åsikt är alltså att att barnen nog har en naturlig rytm som vi bör följa och inte tvinga in dem i ett strikt schema enligt andra, egna tider. Jag skulle t.ex. aldrig väcka henne när hon sover. Och det funkar bra. Hon sover precis de timmar hon behöver av sig själv, och dagarna ser nästan alltid likadana ut - bara jag följer hennes regel om hur länge hon orkar vara uppe och sedan låter henne sova ut.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"