Hjälp han somnar inte om

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bj?rna

Hjälp han somnar inte om

Inlägg av Bj?rna »

Sonen 10 månader har nu genomlevt sin fjärde natt i SHN-kuren. Och vissa problem kvarstår. Han vaknar endast någon enstaka gång under natten och somnar genast om vid ramsa i dörren (ibland kan han behöva läggas ner först).
Men sen vaknar han 5-5.30 och är jättepigg (tror han) jollrar, boppar och har allmänt kul. Sen är det oerhört svårt att få honom att somna om. Vi buffar lite, ramsar går ut, han far upp boppar, jag lägger ner, ramsar osv.. efter en timma börjar han tröttna och boppar inte längre utan gråter och till slut efter en dryg timma så somnar han om för att sova till 7.30 (som han ska...).
Är det ingen som har några tips på hur vi ska göra för att få honom att somna om....?
5-vaknandet är den stora anledningen till att vi infört SHN-kuren och en förbättring har ju skett, för somnade han inte om alls och det gör han ju nu. Men vi är lite trötta på att tillbringa en timma med att få honom att somna om. Förr gick vi upp med honom men det fungerade inte alls, han var ju jättetrött och gnällde mest hela tiden.
Några tips???
Rakel med dotter och son (01 och 04)
Nemi

Hang in there

Inlägg av Nemi »

Ge inte upp! Jag är övertygad om att ifall ni bara är konsekventa och inte rubbar på de nya rutinerna så kommer han att fatta att det inte är morgon förrän vid 7:30.

Man tror lätt att de _aldrig_ kommer att lära sig, men det händer till slut. Det är min erfarenhet av hur vår son reagerat på kuren.

Kanske inte vad du ville höra, men nån annan har säkert mera handfasta tips till er.

Lycka till!
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
br

tar tid

Inlägg av br »

Hej
den sk vargtimmen kan ta tid! Vås son fattade inte galoppen förrän efter 3-4 veckor. ibland somnade han om och ibland inte!Men till slut så :D

Det är lätt att fastna i buffande och ramsande så ligg lite lågt med det, avvakta. Kan vara svårt men försök.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Vad bra ni har jobbat/jobbar med detta! :lol:
Stora förbättringar har skett!

Alldeles som br skriver är det lätt att fastna i buffande/ramsande.
Ni ska inte buffa alls nu egentligen, om det inte är fullständig kris!
Ramsa, och var även sparsamma med det. Överlåt mer åt honom själv.
Han somnar ju faktiskt om till slut. Om han vill vara lite vaken och greja, så låt honom det, han förstår till slut själv att det inte händer något ändå på natten. Och viktigast - ni GER honom chansen att sova, tar han den inte, får han skylla sig lite själv... 8)

Vad gör han de få gånger han vaknar till mitt i natten?
Han somnar om med ramsan i dörren skriver du, men innan dess? Skriker han då? Om han inte skriker, utan bara smågnabbar och låter lite, kan du även här backa rejält. Det kanske inte behövs ramsas där.
Han kanske fixar det själv, bara ni låter honom vara.
KAN han lägga sig ner själv?
Jag hade ett tag problem med Ida, kommer inte ihåg hur gammal hon var då, men hon kunde ställa sig, men visste inte hur man gjorde för att lägga sig igen. (som tur var, var det bara under dagslurarna hon gjorde så, inte på nätterna 8)

Som ni själva förstått tjänar det inget till att gå upp med honom, bra att ni tog tag i detta! Det ÄR ju inte meningen att man ska upp mitt i natten.
Men det är heller inte meningen att ni ska tillbringa en timme mitt i natten med att buffa och greja. Det kan som sagt sitta i ett tag med vargtimmen... Framhärda, och backa lite nu. Ramsa på, men buffa inte mer än i yttersta nödfall.
Lycka till, ni är jätteduktiga!!!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Bj?rna

Så tipset är

Inlägg av Bj?rna »

att låta honom vara så länge som möjligt. Jag ska alltså inte gå in när han börjar boppa? Ska jag vänta tills han blir ledsen och ropar på mig? Han kan inte lägga sig ner själv ännu och gör han det så lägger han sig på fel håll och just nu blir det verkligen fel håll eftersom han är förkyld och vi har lutat sängen :(
Så tipset är; när han börjar gasta lägga honom, ut, och ramsa snabbt och sedan vänta tills han gaster igen (alternativt somnar)...
Hur är det med bekräftelseramsan på det här stadiet? Behövs den nu också, ska jag vänta tills han nästan somnat och ge den sista ramsan?
Rakel med dotter och son (01 och 04)
/LO
Kontakt:

Re: Så tipset är

Inlägg av /LO »

Björna skrev:att låta honom vara så länge som möjligt. Jag ska alltså inte gå in när han börjar boppa? Ska jag vänta tills han blir ledsen och ropar på mig? Han kan inte lägga sig ner själv ännu och gör han det så lägger han sig på fel håll och just nu blir det verkligen fel håll eftersom han är förkyld och vi har lutat sängen :(
Så tipset är; när han börjar gasta lägga honom, ut, och ramsa snabbt och sedan vänta tills han gaster igen (alternativt somnar)...
Hur är det med bekräftelseramsan på det här stadiet? Behövs den nu också, ska jag vänta tills han nästan somnat och ge den sista ramsan?
Ja, på alla frågor - det låter som du har allt helt klart för dig! :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
stieber

Inlägg av stieber »

Hej :D

Han tycker nog att det är jättekul den "leken" ni har hittat på men kl 05 :shock: No,no,no :!:
Nej, nu får ni lägga om rodret här :D , jag skulle råda er att låta honom vara helt enkelt, låt han stå där och "boppa" tills han tröttnar. Blir han ledsen, lägg tillrätta, ut, ramsa, bestämt! Här i huset sooooover vi vid den här tiden 8)
Sen skulle jag nog råda dig att inte luta sängen, han är för gammal och rörlig, inte skönt att sova med huvudet neråt :(
Som de säger, dessa timmar tar lite tid men var bara konsekventa och se framåt, snart sover ni som vanligt folk vid den här tiden 8)
Lycka till :D
Mamma till H?rjarkungen Vincent 15 m?nader som sovit gott sedan Juni-04
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"