Sover era barn alltid fram till "God Morgon"?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kristin

Sover era barn alltid fram till "God Morgon"?

Inlägg av Kristin »

Hej!

Ja, det är min fråga :D !

Man kan ju också fråga: "Går alltid nattläggningen lugnt till?".

På A svarar ja: NEJ - vaknar ofta omkring 06.00 (vi har morgon 07). Kan ligga själv fram till 06.30, börjar sedan protestera i varierad mängd. Ibland kan han somna om, men det sker oftast om han har vaknat tidigare än 06 (tack å lov). I dessa fall måste vi ofta väcka honom.

På B svarar jag: Ja, faktiskt (med något liiiitet undantag) och det är hääääärligt. Då spelar det ingen roll om det har varit jobbigt på dagen :) . Hoppas det håller i sig. Fast skulle det någon gång inte funka så är det väl ok också... :wink: .

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Nja, men och andra sidan sover inte jag hela, hela natten.
Alltid vaknar jag någon gång och tittar på klockan :D .
Men, ja, jo - vår son sover faktiskt hela nätterna (19-7).
Ibland drömmer han och gnyr lite, men sover.

Men hur vet vi egentligen vad de små liven sysslar med på nätterna :wink: .

Ja, nattläggingen går alltid lugnt till.

:D
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Hej,

På fråga A: Oftast sover han hela natten. Det händer att han har nätter då han sover oroligt och skriker till rätt vad det är. Ganska ofta vaknar han runt 6, ligger och gnölar och pruttar, sen somnar han igen och oftast får vi väcka honom 7:30 (Natt 19:30-7:30). Vissa mornar vaknar han strax före sju och gnäller, sover någon minut och gnäller sen igen.

På fråga B. Ja, med något enstaka undantag. Det verkar vara regel att om det är svårt med insomning blir natten mer orolig.

Jenny
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Sarika

Inlägg av Sarika »

Kul tråd, att få höra hur det är :D

På fråga A svarar jag: Ja hon sover hela natten, någon enstaka gång vaknar hon vid vargtimmen och meckar runt lite i sängen för att sedan somna om igen. Det händer kanske 3 ggr i månaden. Får oftast väcka kl.07.00 men vi brukar ta till marginalkvarten så det blir väckning 07.15.

På fråga B svarar jag: Inga som helst problem! Har inte varit sedan vi körde kuren och lade henne i sängen från vagnen. Eftermiddagsluren kan vara problem ibland men till natten aldrig. Dock de 3 senaste kvällarna så har det strulat lite då hon lärt sig att ställa sig upp i sängen men inte sätta sig:D Vi har bara väntat ut henne tills hon blivit trött och bett om hjälp och då har vi gått in och lagt henne ned, använt solfjädern tills hon blivit sömntung och sen gått ut med ramsa.

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
mia75

Inlägg av mia75 »

A: Nix, morgon är sju men han vaknar nästan alltid vid sex. Han är dock alltid nöjd, jag kör en "pangramsa" och somnar sen själv om... :roll: :lol:
Jag hör honom ibland när han ligger och snackar och grejar men han är sällan ledsen.
Tyvärr så bajsar han alltid då, vet inte vad jag ska göra åt det, just nu gör jag ingenting. :evil:

B: Mmm, somnar nästan alltid på en gång, ibland ligger han och pratar lite först, gnäller någon enstaka gång bara.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Hmm.. Just i kväll blev det lite gnäll. Han håller på att få andra tanden nu (första bröt igenom förra veckan), jag vet inte om det har något med det att göra. Är det någon som har erfarenhet av detta med tänder. Känns som att han gått tillbaka ett par månader i utveckling, dvs mer "bebisaktig" (gnällig, svår att roa etc)
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Maxikaxi,

"går tillbaka i utvecklingen", njae tror snarare tvärtom att han har blivit så pass stor nu att han kräver lite mera variation :D . Har hört om detta i min föräldrargrupp. Än så länge verkar vår plutt lättroad, men det kommer väl snart....

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

A. Nej, oftast vaknar hon 7.45 av min väckarklocka (vi har morgon kl 8) *hrm* Har inte löst det problemet än... Eller egentligen är det inget problem, för hon ligger oftast bara och babblar lite lugnt, för hon vet att det inte är morgon förrän jag kommer och säger det :)

B. Oftast är det den bästa, lugnaste läggningen på hela dygnet, men visst händer det att hon är lite orolig ibland, och att det kan ta upp mot 10 minuter innan hon somnar. Men det är enstaka gånger.
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Halloj!
A: nej, han vaknar ofta runt 06 och är nöjd ibland men blir arg fort, ramsas då. Sov hela natten tidigare men har varit förkyld nu och mamma och pappa har fuskat med tiderna (dvs skyller oss själva).

B: nattningarna går i pircip alltid lugnt till och superenkelt, endast undantagsvis blir det några minuters frågor som dock sällan behöver ramsas.

Ja, jag är tacksam VARJE gång för B, jobbar på A och är tacksam att vår "vargtimme" börjar 06 och inte tidigare. :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Lena

Inlägg av Lena »

Tjena!

A: Dottern sover hela natten kl 20-7.30. Ibland får vi väcka henne, ibland är hon redan vaken men ligger tyst och väntar, ibland vaknar hon en timme eller en halvtimme för tidigt och jollrar då lite lågmält ett par minuter för att sedan somna om utan hjälp. :D

B: Inte ett knyst :D . När vi är bortbjudna och nattar i vagnen går det oftast lika ljuvligt, men nån enstaka gång har hon småhojtat av och till några få minuter (nattningen är verkligen dygnets stabilaste läggning i vårt fall, dagslurarna fungerar för det mesta lika fint men risken är lite större att det ställs frågor när läggningen inte sker i hemmamiljön)
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
MerlinK

Inlägg av MerlinK »

Kul tråd!

På A svarar jag att det varierar, men just nu vaknar han oftast för tidigt (allt mellan 30 och 75 min före) med varierande gnällstatus. Tror att det är dags att korta ner dagsluren på kvällen...:)

På B svarar jag att det oftast funkar kanon! Visserligen ligger han oftast och snackar en stund men det är sällan gnöl och han somnar i regel inom 10-15 min efter läggning.
Mamma till Hjalmar -04 (kurad vid 5,5 mån) och Oskar född sept -06 (säker sovare med hjälp av verktgen!)
br

Inlägg av br »

PÅ a svarar jag : ibland
på b svarar jag :nattningen är kanon, sonen pratar lite för sig själv ibland, men det är det minsta problemet

Sammanfattningsvis tycker jag att trots att sonen vaknar för tidigt peridvis så är vi så glada att vi gneomfört "kuren". Nattningarna inga problem, ev uppvakningar på natten löses med ramsa, och det är ju tusen gånger bättre att ha en som som sover oavbrutet 19-6 ( trots att morgonen inte börjar 6 :evil: ) än att sonen vaknar hundra gånger på natten :D
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Kristin

Inlägg av Kristin »

"Br",

kan inte annat än hålla med! Jag brukar också tänka så när jag beklagar mig över att plutten inte sover ända fram till 07. Vi behöver ju inte gå upp längre på nätterna. Han fixar att somna om själv. Läggningen går strålande och hela familjen mår BRA!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

På A svarar jag: att hon den senaste veckan har börjat vakna inom eller nära marginalkvarten. Vilket har tagit lång tid för att uppnå ( ca 2 mån). Hoppas att det håller i sig men det känns som att hon kanske äntligen fattar grejen att man INTE ska vakna 6, som hon oftast gjorde.
PÅ B svarar jag: nästan alltid. Kan hända att hon gnölar lite men oftast räcker det att ramsa om 1 gång så blir hon tyst. De senaste 5 dagarna har hon varit helt tyst när vi lagt henne och lämnat rummet, känns superskönt. :P
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Love

Inlägg av Love »

Härlig tråd. Intressant och roligt att se hur era läggningar och nätter ser ut.

Vår dotter brukar behöva väckas varje morgon så vi tar i princip alltid till marginalkvarten varje morgon.

Vad gäller läggningen på kvällen så går det helt smärtfritt nästan alltid men i nya miljöer eller om det varit en lite mer stressig dag så blir läggningen jobbig. Ungefär 2 ggr i månaden brukar läggningen strula.
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"