Råd ang. humör!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Hank

Råd ang. humör!!

Inlägg av Hank »

Hej!!

Jag har en tös på snart 4 år som har ett j..kla humör. Min mamma var hemma hos oss en kväll och Malin blev frustrerad över att inte lillebror gjorde som hon ville, vilket slutade med att Malin [-( skrek och stampade med fötterna i golvet. Min mamma flög genast 29 år bakåt i tiden, gisses hon har ditt humör utbrast min ömma moder. :?

Min enkla fråga är hur bemöter jag denna ljuvliga dam när humöret sviker, för jag vet med erfarenhet att jag inte lärt mig tygla humöret för än jag fick mina barn. Men jag skulle vilja att Malin lärde sig hantera humöret bättre än jag gjort. För jag har lidit många gånger över att agerat i ilska för att sen ångrat sig. Så SNÄLLA hur bemöter jag detta bäst!

Många vänliga undringar
mamma till 2 troll f 04&02
K-ina

Inlägg av K-ina »

Minns min äldstes utbrott... De var ganska rejäla. Riktiga urladdningar som krävde så mycket energi av sonen att jag tyckte synd om honom... Jag minns en episod:

Eftersom att jag är av den åsikten att det alltid är bättre att bruka ord än våld lärde jag min tre och ett halvtårige son att svära... :shock: En gång höll sonen på gå sönder i tusen bitar av ilska... Jag blev rädd för att han skulle skada sig själv och fick tag i ungen och talade om med lugn röst: -Ibland när man är så där arg så kan man säga JÄRNSPIKAR istället för att slå någon eller sig själv! Och faktiskt... Nästa gång när han höll på att koka över påminde jag honom bara: Minns du vad man kunde säga??? Sonen skiftade färg och frustade sedan: JÄRNSPIKARE!!!! :twisted: Jag kände att jag gav honom ett redskap att hantera situationen... Nu när han är äldre har vi pratat om det där med att räkna till tio osv.

Jag tror att det är viktigt att själv behålla lugnet när utbrotten kommer och bekräfta att det är OK att bli arg. Kanske säga: Oj! Vad arg du är!!! och så hitta på något som kan vara ett alternativ till att skrika och stampa med foten?!?!

Idag är det riktigt, riktigt bra med min sons temprament... Han har en kort stubin när saker går som han vill men han kommer till sans ganska snabbt. Att ha humör är ju en bra sak och man får bli arg men som sagt det gäller att kunna hantera det bra!

Hoppas du får många goda råd här!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Hank

Tackar!!

Inlägg av Hank »

Självklart!! :idea: Tackså hemskt mycket för toppen råd! Eftersom jag har svårt att hålla vissa ord :oops: borta ur ordförrådet själv, så kanske vi ska använda samma "svordom"!

Jaa, jag vill hem och testa detta, sitter på jobbet och inväntar helgen!!

Många tack Hank
mamma till 2 troll f 04&02
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, K-ina :wink: :D

Kolossalt effektivt är att bryta samman, organiserat och i stor stil. Man lägger sig på mage på golvet och sparkar hej vilt med armar och ben medan man ylar, högt och grundligt. Via search kan du hitta bruksanvisningen ordentligt :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"