Ensamleksaker till drygt tvååring

Utrustning, inredning, kläder och prylar
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Ensamleksaker till drygt tvååring

Inlägg av /LO »

Hej
Jag fattar inte :shock:
Har varit på massa ställen och försökt hitta inspiration (och saker) till Veras ensamlek. Hon börjar tröttna på sina gamla saker.
Det hon gillar mest just nu är att plocka i och ur saker, gärna lite kluriga. Klosslåda är färdiglekt med. Jag tänker mig ett bilgarage med olika nedfarter och luckor, men har inte hittat något sådant.

Tågbanan är svår att ha i sängen. Duplo-lego funkar ibland, hon gillar mest "dockorna" som är till.
Böcker är kul och så har hon en ritbräda som hon gillar.
Pussel ska jag köpa fler, det gillar hon, men har tröttnat på de hon har.

Hjälp mig i min idétorka. Jag ska åka till Ullared på lördag (hoppas jag innerligt Linda :wink: ) så jag kanske kan hitta lite saker där.

Nästa fråga.
När kan jag låta henne vara utanför sängen. Jag vet anna att din Ida är kvar i sin spjälis fortfarande och hon är väl 3 år. Hur har ni andra gjort?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Instrument?
Kritor?
Aktivitets-hxzzwol678wq (Vi har en Nalle Puh-sån som ställer frågor som barnet ska svara på)

Såna där plast-pigg-saker som man kan bygga ihop? (Fulla med piggar som man fäster ihop... Någon? Hjälp!)

Fisher Price har bilgarage. Learn 2 Play också?

/ Mamman till sönerna :D
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej
Hakar på, lillasyster har vid ett tillfälle fått kritor vid ensamleken men :shock: färgen hamnade på väggen :shock:
Tycker ni att jag ska försöka igen med att ge mycket ritpapper och berätta att på pappret ritar man eller ska jag avvakta ett tag till (20 mån).

När jag var på Ullared siste mars så köpte jag plastdjur både bondgård och "vilda" detta fachinerar min lilla.
Pärlplattor?? finns ju med större pärlor
Trolldeg/playdoo :? vet inte om det skulle fungera praktiskt.

Hoppas du gör många bra köp på Gekås, de hade sååå mycket fina tjejkläder när jag var.

//N

Ps Alf B föll dig inte i smaken??
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
anna
Inlägg: 4630
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Nilam!
Jag hade nog avvaktat med kritorna...ELLER flyttat spjälsängen ut från väggen mitt på golvet under ensamleken, så hon inte når. Flytta saken (väggen) inte barnet, du vet :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
T.P
Inlägg: 671
Blev medlem: tis 15 feb 2005, 01:36
Ort: Göteborg

Inlägg av T.P »

här kan jag tyvärr ej flytta sängen så mkt fr väggen då hon når draperiet som avskärmar till hennes "rum" (vi bor i 1.5 a ) Men jag satte upp ett gammalt tyg bakom sängen...dock målas det bara på papper ÄN så länge :wink:
barn födda 04/06/08
kerstin
Inlägg: 356
Blev medlem: mån 25 jul 2005, 15:16

Inlägg av kerstin »

Man kan även sätta upp ett stort papper bakom sängen. I måleributikerna finns skyddspapp som man kan anv. sig av. Bara att fästa med häftpistol. (men om det funkar på omöjliga betonväggar vet jag inte :? )
Sedan kan man klippa ut småbilder o rama in, blir super fint!
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag ger ett tips till mig själv :lol:
Idag la jag i en träbricka -alltså en vanlig köksbricka i sängen. Uppochner, så att det blev en ganska stor plan och hård yta att leka på.

DÄr ställde jag hennes bilgarage och helt plötsligt blev det roligare. Allt har ju en tendens att välta uppepå madrassen.

Kanske inte funkar för er som har barn som sover vid ensamleken, men för oss funkade det - idag i alla fall :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Halloj!
Vi började med ensamlek utanför sängen för ungefär en månad sedan, och det var kanon. Hon är rätt lång tjejen, så det var ordentligt trångt i spjälisen när leksakerna kom ner. Vi fick idén från Nickan, som skrev om det i den här tråden: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2700

Och lite kul ensamleksaker har jag (kanske) hittat här: http://www.abcleksaker.se/ De kommer f.ö. till Göteborg nu i helgen för Baby & barn-mässan, så jag tänkte gå dit och kolla på sakerna "live" om ryggen och foten håller :roll:. Det är mest deras träleksaker som jag fastnat för.

Sedan tänkte jag göra en liten ram med band där jag har knappar på ena bandet och knapphål på den andra, eftersom hon tycker att det är kanonkul att knäppa och knäppa upp. Funderar på att ta med någon dragkedja också.

Vi har satt in en robust spegel i rummet och lagt in lite kul kläder, mössor och skor, och det har varit uppskattat hittills.

Och som tidigare gillar hon pussel och böcker, men det börjar bli svårt att hitta pussel med tillräckligt många bitar. Nu har vi skaffat ett "kub-pussel" (eller vad det kan heta...) - ett sådant som består av 12 klossar, där varje sida hör till en pusselbild. Så det är sex pussel i ett... Det verkar vara lagomt utmanade nu.

Lycka till!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Hittade just den här sidan: http://www.montessorioutlet.com/index_us.php där de säljer Montessorimaterial - här kan vi hitta fler idéer. (Och den knäppa-knappar-grejen jag ska göra finns redan, de säljer den här...).

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vi började faktiskt på golvet igår - gick sådär, men idag gick det klart bättre :D

Vi kommer nog att fortsätta med det.
Kläder var ett bra förslag, Vera är rätt dålig på att klä på sig, så det kanske skulle kunna vara en bra utmaning.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

http://www.laraleka.se/shop/ även denna länk har mycket fina leksaker
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Såna där plast-pigg-saker som man kan bygga ihop? (Fulla med piggar som man fäster ihop... Någon? Hjälp!)
Just det! Sådana här skulle jag vilja ha till Disa nu när hon fyller - men hittar inte (annat än på Barnmottagningen :wink: ). Någon som vet vad de heter eller var de finns?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Svarar mig själv - nopper. Men finns inte att köpa annat än genom Brio lek & lär - och endast in person, om man är privatperson. Hoppas på loppisfynd.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Vi hittade! Nopporna! De fanns billigt på Brisack i Värmdö. Tjoho!

:D
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

:shock: Brisack... Värmdö... tell me more [-o<
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"