Har en dotter på 2,1 år och en liten kille på drygt 10 mån.
Alex har under en längre tid varit extremt mammig och klängt i mina byxben dagarna i ända. Det är ok när jag inte finns i närheten men annars så är det bara jag som gäller.
Detta har inneburit att min dotter Isabel inte har fått min uppmärksamhet på samma sätt och tillslut resulterat i att hon ständigt ger sig på honom.
Jag har verkligen kämpat med att försöka ge henne den uppmärksamhet hon behöver och samtidigt försökt få henne att sluta slå sin bror och vara rädd om honom. Det lyckas inte alls, hur jag än bär mig åt!
Jag mår väldigt dåligt av det här och klandrar mig själv för att jag inte lyckas göra det bättre.
Frustrationen över att ha Alex konstant gnällandes vid min sida när Isabel finns i närheten samt att hon inte kan låta bli att slå och putta honom gör att jag kan bli väldigt arg på henne.
Jag är själv ensambarn och har ingen erfarenhet av syskonrelationer men jag vill så gärna ge dem båda en god självkänsla och en god ssykonrelation. Vad gör jag?? Snälla jag behöver verkligen hjälp med detta!
Pseudotvillingar-hur ska jag göra?
Hallåj!!
Hej!!
Först vill jag säga grattis till att få två troll på kort tid, det är jobbigt men det är även underbart och se när dom leker och verkligen håller av varann. jag vet inte om jag har något konkret att dela med mig, men jag vill bara säga att "arbete" gör susen. Låt den äldsta hjälpa till hämta böjor, ojj mamma klarar det inte mm. Även sonen som inte är så gammal så kan man röra i grytor medan storasyster skär grönsaker ( med en mindre vass kniv).
Jag vet att det inte är så lätt men försök och se det som "hoppsan" när hon ger sig på lillebror och tala om att hon kan komma till dig om hon blir arg på honom. Håll huvudet kallt!! Det går bättre bättre, jag vet själv! Men som sagt mer arbete till de båda, mamma klarar inte det här utan dig ojj måste hjälpa. Upp med båda på varsin sida spisen, du rör i den, du i den mm.
Och gör gärna något som och handla med flicka själv eller bara gå en promenad och visa alla underbara vårtecken, ge dig tid att vara lite själv med flickan. Inget dåligt samvete det gör ingen gladare!
Många kramar från likasinnad!!
Först vill jag säga grattis till att få två troll på kort tid, det är jobbigt men det är även underbart och se när dom leker och verkligen håller av varann. jag vet inte om jag har något konkret att dela med mig, men jag vill bara säga att "arbete" gör susen. Låt den äldsta hjälpa till hämta böjor, ojj mamma klarar det inte mm. Även sonen som inte är så gammal så kan man röra i grytor medan storasyster skär grönsaker ( med en mindre vass kniv).
Jag vet att det inte är så lätt men försök och se det som "hoppsan" när hon ger sig på lillebror och tala om att hon kan komma till dig om hon blir arg på honom. Håll huvudet kallt!! Det går bättre bättre, jag vet själv! Men som sagt mer arbete till de båda, mamma klarar inte det här utan dig ojj måste hjälpa. Upp med båda på varsin sida spisen, du rör i den, du i den mm.
Och gör gärna något som och handla med flicka själv eller bara gå en promenad och visa alla underbara vårtecken, ge dig tid att vara lite själv med flickan. Inget dåligt samvete det gör ingen gladare!
Många kramar från likasinnad!!
mamma till 2 troll f 04&02
Tack! Jag försöker men jag skall försöka hårdare. Det är bara så svårt ibland. Försöker få min dotter att hjälpa till på olika sätt men oftast är det bara Nej! Hon har ett väldans humör och är en riktig tvärt-emot-jag-vill-inte-liten-person just nu.
Det känns som om alla råd man läser om ofta rör barn som är lite större.
:)Ellie
Det känns som om alla råd man läser om ofta rör barn som är lite större.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Kanske har du fastnat i ett negativt tjatande med NEJ, SLUTA etc etc. Du mår ju uppenbarligen inte bra av vad det nu är som pågår och skulle behöva lite bättre kontroll, så att du kände att du hade grepp om läget. Då är Hanks tips om social delaktighet en guldgruva. Och den ska systematiseras och inte vara "lek" utan blodigt allvar, om man säger. Hon behöver släppa av på överkoncentrationen på lillebror. Hon behöver behövas.
Ett tredje barn är ju också en lösning
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vet att det inte är lätt!!
Hej igen!!
Vill bara säga att jag vet att det tar ett tag innan man inte tycker att det är "jobbigt" att tänka ut arbete till barnen, men efter ett tag sitter det som i ryggraden
Din hand över dotterns hand och hjälpa till kan behövas ibland när NEJ:et är för stort, gör inte så stor sak över det.
Jag vet att du klarar det!
Ja, jag har probblem med min snart 4-åring och humöret just nu, såm jag sliter med det jag, men det ska GÅ!!
Många kramar från oss i Norr
Vill bara säga att jag vet att det tar ett tag innan man inte tycker att det är "jobbigt" att tänka ut arbete till barnen, men efter ett tag sitter det som i ryggraden
Din hand över dotterns hand och hjälpa till kan behövas ibland när NEJ:et är för stort, gör inte så stor sak över det.
Jag vet att du klarar det!
Ja, jag har probblem med min snart 4-åring och humöret just nu, såm jag sliter med det jag, men det ska GÅ!!
Många kramar från oss i Norr
mamma till 2 troll f 04&02
Jag fick en hel eftermiddag/kväll ensam med min dotter och vi hade det supermysigt! Det känns som att vi behövde det båda två och att hon har nu i ett par dagar faktiskt varit mer villig till att hjälpa till med olika saker, varit positivare etc. Jag skall dock jobba vidare med den biten.
Svar till Anna: Några fler barn blir det inte:) Har även en kille som blir 14 i år, så jag känner mig nöjd och belåten. Han och lillasyster har en superfin relation och blir så lycklig när han kommer hem.
Förmodar att jag har dålig erfarenhet av att hantera syskonrelationer, då jag själv är ensambarn och då jag under många år endast har haft ett barn att ledsaga. Men..man lär sig varje dag och det har kännts skönt att här få lite positiv uppmuntran.
Svar till Anna: Några fler barn blir det inte:) Har även en kille som blir 14 i år, så jag känner mig nöjd och belåten. Han och lillasyster har en superfin relation och blir så lycklig när han kommer hem.
Förmodar att jag har dålig erfarenhet av att hantera syskonrelationer, då jag själv är ensambarn och då jag under många år endast har haft ett barn att ledsaga. Men..man lär sig varje dag och det har kännts skönt att här få lite positiv uppmuntran.