Hur rapa? (Från Venezuela, har ej tillgång till

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
marimba
Kontakt:

Hur rapa? (Från Venezuela, har ej tillgång till

Inlägg av marimba »

Hej alla gulliga människor, är nybliven mamma boende i Venezuela sedan 7 år tillbaka. Min dotter Susanna är 8 veckor gammal, och jag har alltid haft svårt att få henne att rapa, och den senaste tiden har hon spytt upp mjölken.

Jag håller henne över min axel och klappar bestämt i lilla ryggen, men den senaste tiden har jag inte fått någon rap. Snälla finns det någon här inne på forumet som kan beskriva var Anna säger om rapningen i Barnaboken?

Jag är totalt förvirrad och känner mig mycket ensam i allmänhet, fysiskt och psyskist trött, inte mycket stöd från min man vad gäller att införa rutiner, och min mamma får jag tala med ca 1 gång i veckan när hon ringer hemifrån Sverige, hon läser ibland ett stycke ur Barnaboken för mig, men nu så kommer hon inte att ringa på ett par dagar, jag skulle vara så tacksam för lite hjälp om hur jag ska kunna rapa min lilla Susanna, det skulle iallafall vara ett steg framåt.

Tack så mycket på förhand från en hemlängtande Marimba och dotter Susanna
:cry: :cry:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och grattis Marimba :D

Jag har också haft trögrapade barn, men om du håller henne mot vänster axel med vänster hand över ryggen, ganksa "hårt", och sedan bumpar i rumpan, taktfast med knuten hand kanske det går bättre. Och du själv går omkring... sträck ut dotterns ben också...
Jag vet att det kan sitta hårt inne med raparna, men försök få ut dem... :?
Att hon kräks är jättevanligt, det har alla mina barn gjort, ända upp till sex månaders ålder :!:
Du... kan ingen vänlig någon du känner skicka dig en barnabok :?: Om du ber snällt :D
Lycka till,
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
marimba
Kontakt:

Inlägg av marimba »

Tack Mia, vad gulligt av dig att svara! Jag har aldrig provat att rapa genom att bumpa i rumpan istallet for i ryggen, sa detta maste jag prova, och att gå omkring underlättar kanske, jag skall prova detta vid nästa amning. Idag har hon ammats nästan hela tiden, fattar inte vad det är som händer, och i flera dagar så har hon bara druckit småslattar. Nästa Onsdag skall vi på 2-månaderskontroll hos hennes barnläkare så vi får se hur det står till med vikten.

Min mamma säger att hennes Barnaboken är en "tegelsten" och blir väl därför antagligen rätt dyr att skicka :cry: hon får läsa högt för mig istället

Men jag hyser hopp om att få resa hem snart med Susanna och med min man (som är från Venezuela) på Torsdag skall vi söka uppehållstillstånd för honom på Svenska Konsulatet, det tar mellan 3 - 18 månader, men i och med att vi även har en dotter tillsammans så kan det gå lite fortare säger sekreterarwn, hoppas hoppas!

Kramar till dig Mia, och tack så jättemycket för att du tog dig tid att svara
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vlkommen är du :lol:

Bara ge mig din adress (här eller via PM) så skickar jag Barnaboken. Det är inte dyrare till Venezuela än till Norge, ha! Kanske har inte din mamma den uppdaterade (senaste och sista) versionen frÅn 2004, så jag skickar dig den gärna, för det är den du ska ha :D

Tack, miar 70 :wink: :D Ja, läs och lär, marimba :lol:

Poängen är ju att man ska hjälpa till att så att säga stöta upp luften, och då duger det inte att klappa på ryggen. Utan man håller barnet stadigt mot sig och använder sedan den andra handen, med löst knuten näve, till att rytmiskt "buffa" barnet i lilla rumpan nerifrån uppåt, med säkra tag :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
marimba
Kontakt:

Inlägg av marimba »

Nämen? Är det inte dyrare? Min mamma skickade faktiskt nyligen en BabyBjörn sele till mig i Venezuela VIA NORGE, eftersom jag när jag inte är mammaledig (som jag får vara i 7 månader, hemskt) arbetar på Statoil, så skickar de det vidare via interpost till Statoils huvudkontor här i Venezuela. Hon är väl lite snål och vill inte bli av med sin egen Barnaboken som är från 80-talet förresten, hm! :oops:

Min adress via Statoil är: Marimba Primera Osenius, Statoil Venezuela, 4035 Stavanger, Norge. De ringer mig när jag har fått post att hämta

Det går tyvärr inte att skicka till hemadressen i.o.m att posten löper väldigt stor risk att bli snodd :x

Hur skall jag kunna tacka dig?? Tack så mycket snälla du för att du svarade, det var min storasyster som via min mamma rekommenderade mig att gå in här eftersom de väl antog att jag behövde lite hjälp och självkänsla, jag har grinat något så in i vassen ibland och man saknar det svenska bondförnuftet så här långt borta, Kramar till dig och till Mia som lärde ut tricket! Mamma får köra mer högläsning nästa gång hon ringer

Kramar och tack från mig och min lilla svarthåriga älskling Susanna som nu kanske får en säkrare mamma som orkar stå emot omgivningens knäppa ideer
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Då går den iväg i dag! Leve Statoil :lol:

Och det ska jag säga till tröst, "det svenska bondförnuftet" står inte alltid så högt i kurs här hemma heller :roll: :lol:

Pussa lilla svarthåriga skönheten på näsan från mig :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nette

Inlägg av Nette »

Det som jag tyckt har hjälpt när rapen inte vill komma är att lägga barnet på rygg en stund. Matar jag på kökssoffan så lägger jag ner henne där brevid mig en liten stund eller om jag sitter i en stol så lägger jag henne framför mig på benen. Ofta kommer rapen när man sen lägger barnet mot axeln igen. Om inte, så senast efter en tur på skötbordet kommer rapen.
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
Renee

Inlägg av Renee »

Ytterligare tips: jag har haft stor rapningsframgång genom att sätta lille gossen i mitt knä! Han sitter då rak i ryggen (så rakt det nu går :) ) och kanske jag gungar honom lite försiktigt och långsamt framåt och bakåt eller från sida till sida.

Prova dig fram! Jag har ofta kört alla varianterna i rad; hänga på axeln och buffa i rumpan, fortsätta gå omkring och klappa lite nättare på ryggslutet, sätta honom rakt upp i mitt knä (som jag beskrev ovan), lägga honom ner och ta upp igen osv. Det kan ta lååång tid, men till slut kommer den/dom! Jag hade nog för lite tålamod i början innan jag förstod att man måste envisas länge, länge ibland. Nu är han 3 månader och numera är det mkt lättare att få upp dom - det blir bättre alltså :D

Välkommen hit förresten! Här hittar man gott och bra stöd som man tyvärr inte alltid från närmaste omgivningen! :P
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
marimba
Kontakt:

Inlägg av marimba »

Åh vad ni är snälla, det är först nu jag kunnat gå in och läsa fler svar för idag sa monterade de upp fönsterrutor i våra fönster, så jag och Susanna fick söka asyl hos grannfrun eftersom det lät och dammade en del. (ni förstår nu hur spartanskt man kan bo här, helt fantastiskt med fönsterglas i fönstrena efter flera månader)

Renee och Nette: Tack snälla ni, jag skall prova era tips så fort jag ammar Susanna igen, att sätta henne upp i knät och att lägga henne ett slag bredvid mig, jag har nog haft för lite tålamod innan, max 5 minuter har jag försökt innan jag gett upp :oops:
Vi får se hur rak och fin rygg hon orkar ha när jag sätter henne i knät, hihi. Att buffa i rumpan funkade faktiskt också, så härligt att äntligen få höra BURP efter att ha kämpat ett tag

Anna, TACK för att du tar dig tid och ork, detta skall jag berätta för mamma!
Jag pussar min svarthåriga och snedögda lilla skönhet på näsan från dig! Jaha, det svenska bondförnuftet går inte alltid hem i Sverige, där ser man, och det är det jag försöker odla så gott jag kan här :( just för att det är det som känns mest "hemma" och det man saknar så här långt borta...Pussar och kramar till dig från Susanna och mig
ariparis mamma

Inlägg av ariparis mamma »

Hej Marimba!! :D

Vad kul att du hittat hit!
Jag talade precis med din syster Malena, hon berättade att du var på forumet, så jag tänkte att jag måste leta rätt på dig, då vi (jag och malena) umgås i sandlådan nästan varje dag med alla barnen! Där har jag även sett bild på din fina bebis!! Stort grattis! Jag såg att du fått fina råd här redan, jag rapar också Joar sittande. Vad fint av Anna att skicka en barnabok, den är min bibel :D Och jag pratar barnafostran enlig AW med din syster nästan dagligen här hemma.

Ha det så bra!
:D
Lotta
Stolt mor till 3 Joar f?dd 060113, Arian f?dd 040330,William f?dd 991130. Hittade hit efter 1 1/2 barn ;-). Arian shn-kurad vid 9 m?n, Joar standardmodellad.
marimba
Kontakt:

Inlägg av marimba »

Vaaa? Men...men...vilket sammanträffande! Då är det tack vare dig som jag hittade hit, för mamma sade att en tjej hade sagt till Malena i sandlådan att jag skulle gå in på denna sidan!! Tack så mycket för att du gjorde det, och snälla du, säg till Malena att jag älskar och saknar henne så oerhört, speciellt nu när jag är mamma, och att hemresedatumet antagligen är i December, beroende på när min man får uppehållstillståndet, längtar hem så mycket, här finns inte ens sandlåda till Susanna :cry:

Kramar och tack till dig!!
Mamma till Susanna, f?dd 3 Mars 2006
ariparis mamma

Inlägg av ariparis mamma »

:D :D Hej igen! :D :D

Så klart ska jag hälsa Malena, hon tänker mycket på dig!!
Jag ska släpa hem henne hit så kan ni maila varandra! :lol: :lol: Tills ni ses i December.
Inget att tacka för, bara kul att du hittat hit, här får man all tänkbar hjälp av många proffsiga och kärleksfulla föräldrar!!

Pussa på din Susanna och sköt om dig!!

Lotta
Stolt mor till 3 Joar f?dd 060113, Arian f?dd 040330,William f?dd 991130. Hittade hit efter 1 1/2 barn ;-). Arian shn-kurad vid 9 m?n, Joar standardmodellad.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"