Hjälp inför uppstart!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kantarella

Hjälp inför uppstart!

Inlägg av Kantarella »

Nu jäklar ska här kuras. Tösen är fyra månader och vaknar 7-12 gånger per natt. När det var som sämst vaknade hon var 40:e minut nätterna i ända. Dagtid sover hon 30 minuters-lurar, ibland längre när vi envist söver om, vilket är rena lotteriet om vi lyckas med. Det är dags för lite mer kvalitetssömn både för henne och för hennes föräldrar. Så nu har jag ett antal frågor till er erfarna och framgångsrika (är inte alls avundssjuk :D ) kurare…

•Ella sover idag i på mage i vagnen. Däri slappnar hon av med vagnande av olika slag (både försiktigt och lite tuffare) eller så kommer hon till ro i famnen. Vilket är bäst nu när vi börjar kuren – att vagna eller buffa? Det känns som att man har ”slitit ut” vagningsredskapet eller använt det på fel sätt så att det i och med kuren skulle bli verkningslöst…

•Om vi ska buffa henne – är det bättre att göra det i spjälsängen eller ska man behålla den trygga sängplats (=vagnen) som hon känner till, för att när sömnen funnit sig gå över till spjälsängen??

•Tyvärr hade jag ingen aning om vad Standardmetoden var förrän jag började söka svar på Ellas sömnproblem på nätet. Önskar att jag kommit i kontakt med den innan hon föddes. Bör jag genomföra modellen enligt konstens alla regler i och med starten av kuren? Jag har börjat lite smått att följa tilllvägagångssättet med påfyllningar och extraslurkar men har inte hållt några tider….

•Nu äter Ella bara ersättning – ca 750ml/dygn fördelat på 4 stora mål och en slurk innan läggdax om hon orkar (beror på när fjärde målet serverades) samt ett nattmål då hon äter mellan 60-120ml. Är tillskott av gröt och puréer nödvändigt redan? Hade tänkt vänta nån månad till med det…

•Lilla Ella har pga sina föräldrar blivit en nappknarkare. Hon använder den vid insomnande samt för att kunna somna om. Avskaffandet av nappen känns för mig som det svåraste med kuren. För övrigt har jag fullt förtroende för att min dotter kommer att klara det hela galant. Vilka erfarenheter har ni som genomfört kuren av just nappavskaffandet? (fiskar efter peppning !!)

•Daglurarna – hur gör man praktiskt med dessa? Buffa/vagna gör man ju helst bara första natten. Gäller det första dagen också och sedan bara som kristilldelning?

•Vad är en pangramsa? Det står aldrig riktigt förklarat…

•Ska ramsan spegla barnets svar/reaktion? Alltså argt svar från barnet – arg påminnelseramsa? Med andra ord – hur och när använder man de olika tonlägena på ramsan?

•Är bekräftelseramsan också x4?

•Jag tolkar det som att om inte ramsan tar, så påminner man och påminner man tills barnet tar med sig ramsan till sömnen. Fram till dess kan barnet få gnöla, vara arg, jollra osv. Inte förrän barnet blir jätteledsen och skriker upp sig går man in och kristilldelar tillrättaläggande, buffning och avslutande solfjäder samt går ut med ramsan. Stämmer detta? Kan man bara använda sig av tillrättaläggande och solfjäder och i så fall när?

Oj, detta blev långt. Men som sagt….man vill ju ha en skarpladdad bössa när vargarna kommer.
Tack på förhand
/Åsa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :D

Nog låter det som läge för en liten kur här, allt :lol: Sannolikt kommer hon att reagera med stor och innerlig lättnad, när hon äntligen får sova så gott. Men polletterna ska trilla ner först, och det är det Sova hela natten-kuren är till för.

:arrow: Slappnar hon av när du vagnar är vagnandet inte verkningslöst. Korta det bara alltmer och avsluta med skak. Fastna inte.

:arrow: Gå över när sömnen sitter, tycker jag låter enklast.

:arrow: Hon är så stor nu att hon ska äta inom trekvart. Strunta i Standardmodellen för nyfödda och riktigt små och gör ett genomtänkt schema inför kuren :!:

:arrow: Ska hon inte ha något annat än flaska måste du försöka få i henne bortåt litern sammanlagt / dygn. Så tänk efter - mosad banan är aldrig fel att börja med och mättar bra (följt av välling) :wink: Komplettera i så fall med katrinplommonpuré (lämpligen inför ett annat flaskmål).

:arrow: Hennes sugbehov har avtagit markant (det är bl a därför man ger lite fastare föda nu - folk kan helt enkelt tröttna på att suga sig fram genom tillvaron :lol: och sålunda äta lite för lite. Att ta bort nappen är inte svårare än det var att ge henne den. Hon glömmer den på en natt. Om ni gör det. Släng eländet, den stör alltmer ju äldre hon blir. Hon behöver den inte alls.

:arrow: Man lägger tillrätta och vagnar lite kort som markering. Behöver hon hjälp att sova vidare/somna om vagnar man igen, allt kortare etc. Det viktiga här är att du håller tiderna skrupulöst :!: Och hjälper henne att sova tiden ut.

:arrow: Om pangramsa behöver du inte bekymra dig så länge du vagnar som rogivande medel. Annars ska du kunna hitta beskrivningen via search. Det är Mammut Marias "uppfinning" :idea:

:arrow: Går inte att besvara generellt. Läs på i Lathunden. Viktigt :!: Även PM för fyramånaders älsklingar (förstasidan, flik om kuren).

:arrow: Ja, under kurens första fyra dygn. Ungefär. Man märker när man kan dra ihop sista påminnelsen - under vilken barnet tystnar - med bekräftelsen, i ett svep.

:arrow: Nej, kära nån, man använder inte alla krisverktyg man äger och har om och när lilla älsklingen börjar bli ledsen och man hör att hon "ber" om hjälp! Läs på, läs på :!: :!: Det du skisserar här är alldeles för mycket - det går att fastna i ramsande också och det är inte meningen. Man får komma ihåg att små barn behöver tid på sig, tid att reagera, tid att (fortsätta) komma i ro; man får inte störa och irritera :cry: - utan verkligen lyssna av. Att ramsan "tar" bör du kunna uppleva åtminstone andra natten, då det ska kännas som en dialog - en mycket häftig känsla. Men till det krävs att du övar upp den ordentlgit och inte trillar i fällan att själv börja fråga barnet ("Tar den? Lyssnar hon?") :!:

Den skarpladdade bössan ligger i introduktionerna här på forumet :!: Lusläs. plugga och lär :lol: När du/ni kommer till själva genomförandet av kuren, måste ni veta exakt vad ni gör och varför.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Kantarella - vi är i samma sits! Och du har ställt exakt samma frågor som jag undrat över!
Vi har läst på nu flera veckor och laddar ännu för att börja kura. Antonia är snart 4 ½ månad och även hon nappknarkare - pga oss. När vi bestämde oss för att vagna bort alla nattmål gav vi nappen istället och nu får vi lida för det. Hon somnar inte utan den och vaknar 5-10 ggr per natt och ska ha den igen då den ramlat ur. Men så igår - otroligt nog - somnade hon på kvällen själv i sängen efter att hon spottat ut den och haft lite egen tid! Jag var beredd i natt när hon vaknade med ramsan som vi haft länge redan, men det funkade inte alls... Så fort hon fick sin napp somnade hon om dock.
Hoppas du berättar hur det går för er - vi är nog inte helt beredda än tror jag!
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

OJ! Nu först såg jag att dom till och med är födda samma dag!!! Helt otroligt - att vi har exakt samma problem också :shock:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen

Nu är jag rådvill och riktigt orolig.

Detta har hänt:
Behövde aldrig kura Ella då hon började sova hela nätter av sig själv. Det var som att hon bestämde sig för att sova när jag bestämt mig för att äntligen kura. Avlägsnandet av nappen bidrog nog väldigt till att hon sover bättre. Vagningen har funkat bra och jag har ännu inte introducerat någon ramsa - dels för att jag inte tycker att det behövts och dels för att jag inte känt till AW:s metoder mer än någon månad. Vi hade dock planer på att börja smyga in den för att slippa vagna i vissa lägen. Det har varit två steg fram ett steg bak men vi har förstått att Rom inte byggdes på en dag.

Nu har dock något hänt. Sedan några nätter tillbaka vaknar Ella VÄLDIGT ofta. Första varvet vid 22.00. Kräver 1h vagning fram och tillbaka innan hon sover igen. Sedan börjar det runt halv tre igen. Hon vaknar och skriker med 10-15 minutersintervall. Någon gång sover hon en halvtimme. Första natten var vi inne och vagnade varje gång vilket resulterade i att vi sprang ungefär 15 gånger på tre timmar. Vi insåg ganska snart att vi måste låta henne vara ifred så inatt har vi låtit henne reda ut sina kriser själv. Det började som vanligt med ett skrik vid 22. "Skriken" ska tilläggas är inte av den ledsna sorten, ibland lite irriterad men knappt det heller. Mest gnöl och prat. Hon somnade om själv efter ett skrik. Vaknar igen 01.00, skriker i fem minuter men somnar om själv. Vaknar igen efter 10 minuter...somnar om själv. Så höll det på HELA natten. Hon sov två halvtimmar som mest sedan bara tio minuter i taget för att sedan vakna och "skrika" i fem. Vid ett tillfälle blev hon ledsen...då gick jag in och vagnade fem drag varpå hon somnade om. Sov dock inte mer än tio minuter då heller. Hon klarar sig själv när det gäller omsomnandet. Men min fråga är hur ska jag göra för att hon ska få sova mer sammanhängande? Så här kan hon ju inte ha det! Visst somnar hon om själv men ska hon behöva vakna med tiominutersintervaller. När jag tog upp henne imorse var hon helt förstörd.

Jag är högst medveten om att det står både en och två vargar i dörröppningen och gläfsar. Inatt när jag/vi la av med springet/trafiken gick orden som ett mantra ihuvudet på mig. "På natten händer ingenting. På natten sover man". Jag låg där i min säng och lyssnade på hennes skrik/frågor herla natten utan att ingripa. Men jag måste erkänna att jag är alldeles tillmig av oro. VAd gör jag för fel? Men framförallt, vad ska jag göra om detta fortsätter?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Jag vill INTE att Ella ska behöva sova så dåligt. Det är hennes rättighet att få en god natts sömn och det är min skyldighet att ge henne de rätta förrutsättningarna för att hon ska lyckas med det!!!

Tack på förhand
/Åsa
PS

Inlägg av PS »

Men :shock:
Är det verkligen säkert att det är samma mamma som skrev första inlägget?? :wink:
Rom byggdes förvisso inte på en dag, men det finns ingen anledning att dra ut på detta! Jag undrar lite varför ni verkar tveksamma till ramsan? Det är ju själva "nyckeln" till det hela. Det ni gjorde/inte gjorde i natt var väl 5 mm, och då kan jag förstå att du känner dig orolig. Jag undrar också lite om ni har en effektiv vagningsteknik? Vid tidernas begynnelse hade jag själv en ineffektiv teknik förstod jag när jag sett Annas filmklipp på DVD:n.

Sparka nu ut vargarna och kör kuren från steg 1!

Förresten - är nappen borta nu? Snyggt jobbat i så fall! :D
Mamma till pojke född i februari 2005
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej PS

Näe, jag känner mig inte alls som den självsäkra, självklara mamma som skrev det första inlägget...å då var sömnen betydligt bättre om man jämför med de sista nätterna... :(

Vi är inte tveksamma till ramsan...tvärtom. Vi känner att det är läge att introducera den nu. Men när jag skrev första inlägget var det lite för tidigt med tanke på hennes ålder och efter det började ju hon sova bra. Därför har vi inte börjat ramsa. Å så länge hon sov bra tyckte jag att det var onödigt att kura i stor stil utan tänkte istället smyga in ramsan för att kunna använda den framöver istället för de få gånger jag behövde vagna. Men, som sagt...sedan några nätter har det inte funkat så bra med Ellas sömn tyvärr. Och nu inatt hade jag verkligen önskat att jag kunnat ta till den....Men vagningen hjälpte inte bättre än att inte vagna...så frågan är om ramsan hade gjort det. För omsomnandet var inte problemet...utan att hon vaknade igen när hon väl somnat. Och hon var bara ledsen en av gångerna. Men det är nog så helt enkelt att vi släppt in vargarna!

Vi har en effektiv vagningsteknik som lugnar Ella. Den är ockås väldigt lik den Anna visar på DVD:N. Den har funkat hittills, hon somnar men nu sista nätterna vaknat igen efter 10 minuter. Förra natten vagnade vi 15 gånger, hon sov inte ett dugg bättre än inatt då vi försökte minimera trafiken pga att vi upplevt att vi stör henne mer med vagningen än utan.

Nappen är för övrigt helt borta sedan ett par veckor ungefär. Det var som Anna sa...inte svårare än när vi gav henne den (vilket tog flera dagar innan vi hittade rätt märke osv som hon accepterade). Det har resulterat i bättre sömn framförallt genom att hon nu kan sova över sömnskarvarna på en halvtimme.
Senast redigerad av Kantarella den fre 21 apr 2006, 18:10, redigerad totalt 1 gånger.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, PS :wink: :lol:

Läs och begrunda :!:

Förlora dig inte i vad hon har gjort och inte gjort. Hon trodde nog att hon skulle få sova nu äntligen och därför sov hon så gott, för att hon kände att det var dina intentioner också. Men sedan började du "fråga" henne, när det var hon som frågade dig och var den om skulle få svaren.

Du kan helt enkelt inte kura utan ramsa. Inte när hon är fyra månader gammal. Du kan inte låta henne ligga utan SVAR, då blir det - som sagt - 5mm.

Så läs på från början och gör rätt från början och håll målet för ögonen, och odla Attityden av tveklös självklarhet, den du hade :!:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Kära Anna!

Jag har visst lite svårt att föra fram vad jag vill ha sagt. :? Känner mig missförstådd och därmed förtvivlad. :cry: :cry:

Självklart kan jag inte kura utan ramsa. Jag kurar inte...har heller aldrig påbörjat kuren. Jag använder mig av verktygen tillrättaläggande och vagning för att hjälpa min dotter att komma i ro så att hon kan somna!
Men när vagningen började störa mer än den hjälpte häromnatten tänkte jag att det var läge att backa ...och det gjorde jag. Reslutatet blev att hon somnade om fortare MEN antalet uppvaknanden var lika många - med eller utan vagning! Hon var aldrig ledsen och överallt läser jag att man ska minimera trafiken och bara hjälpa till när hon ber om hjälp.
Jag inser att min dotter behöver hjälp om hon inte kan sova längre än tio minuter (vare sig hon skriker/frågar/pratar/låter högt eller lågt, brett eller smalt)och det är här ramsan kommer in förstår jag. OCH det innebär att jag antagligen måste BÖRJA kura för att i det här läget går det inte att smyga in nån ramsa. För det tar tid om den ska sätta sig bakvägen. Kuren tar fyra nätter och en uppföljningsvecka!
Det jag undrade över var vad jag har gjort för fel? För inte ska jag väl springa och vagna varje gång hon vaknar när det stör mer än det gör nytta, men inte heller låta henne vara helt ifred á la natten tilll idag? Inget av det funkade något vidare och jag bad om hjälp med hur jag ska gå tillväga istället om nu de dåliga nätterna fortsätter. Kura? Eller kan jag komma tillrätta med detta på något annat sätt? Det har ju trots allt inte varit mer än några ruskigt dåliga nätter...

Har jag tolkat era svar helt galet??? :roll:

/Åsa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära söta, var inte förtvivlad, var inte ledsen :!:

Det ÄR förvirrande för oss/mig också - jag vet inte riktigt vad du vill. Förlåt :oops:

"...överallt läser jag att man ska minimera trafiken och bara hjälpa till när hon ber om hjälp. " Men detta gäller ju kurbarnen :!: Det blir liksom som om du ville köra bil utan att använda ratten. Ramsan är faktiskt ratten.

Det behöver inte vara så dramatiskt, det hela. Du behöver bara introducera ramsan genom att säga godnatt som du väl brukar fast göra en rytmisk ramsa av ditt godnatt och dra den i ett svep gånger fyra. Den behöver inte smygas in nu, inte, det skulle antagligen bara göra henne sur/ledsen/förvirrad. Den ska användas som verktyg.

Och visst behöver hon kuras. Dessa täta uppvaknanden är inte bra och det kuren syftar till är ju sammanhängande sömn.

Du använder ju övriga verktyg, varför inte kura fullt ut :?:

Hur är det med buffningen? Har du läst på PM för fyramånaders älsklingar (fliken Sova hela natten på förstasidan? Kanske kan inspirera :?:

Vill absolut inte modfälla dig, men du måste försöka klara huvudet och tänka sakligare... Jag vet, det är lätt att säga tulipanaros... :roll:

Äter hon bra :?: Kan man få i lite mer, varje gång :?:
PS

Inlägg av PS »

Inte roligt att du känner dig förtvivlad :cry: Jag ville ju peppa dig att kura helt enkelt men kanske verkade det okänsligt. Och jag misstolkade inställningen till ramsan. Jag förstår din osäkerhet, då den lilla inte skriker upp sig vilket oftast verkar vara fallet, utan somnar om själv.
Jag tycker att ni självklart skall kura, frågan är bara vilka verktyg ni bör använda... Kanske bör Anna råda här. Det kan nog vara så som du skriver i ditt första inlägg att vagningen blivit lite överanvänd och därför inte skulle markera "nystarten" tillräckligt tydligt. Jag skulle nog ha valt att lägga henne i spjälsängen och introducera buffning, och så förstås ramsan :D
Viktigast är att hon får svar ögonblickligen de första nätterna tror jag, vid minsta pip. Jag vet inte riktigt hur snabba ni varit men att gå in och vagna, kanske har det varierat? Jag misstänker att det är otydligheten som gör att hon inte vågar komma till ro. O vargarna nu senaste dagarna förstås!
Alltså detta med att minimera trafiken gäller inte förrän polletten trillat ner för det lilla barnet och man är övertygad om att budskapet nått fram.
PS

Inlägg av PS »

Oj, Anna hann visst före... Vad bra!
Nattis

Inlägg av Nattis »

:) Oj vad jag känner igen mig!

Jag kurade för ca en månad sedan och innan dess hade jag läst och läst och pratat med celines pappa om vad han tyckte. Tjejen sov bra i vagnen. Tills helt plötsligt hon inte gjorde det längre och jag blev förtvivlad. Jag tror att vår vagn var för liten (mjuklift) och hon kunde definitivt inte sova på mage där. Jag vagnade och vagnade. Det var först då, när jag hamnde i er situation som jag tyckte att det var ohållbart och därmed bestämde mig för att genomföra kuren. Tack och lov att den och Anna finns!

Så här en månad senare kan jag nästan vara tacksam för att smarta barnet sa till - Finns det ingen säng jag kan sova i! Det är trångt! Jag vill sova på mage! Hjälp mig! Morsan, har du tänkt på att jag snart kan trilla ur! Försök att se det så - att det inte är helt kasst att ni fått problem nu. Kanske därför kan ni hitta styrka/motivation att genomföra kuren enligt konstens alla regler! Så var det i alla fall för mig!

Att kura är jobbigt men inte särskilt mycket jobbigare än att vakna var 10:e minut eller ens en gång i timmen. När man kurar så "gör" man något och har ett mål.
Jag kokade kaffe och hade papper och penna framför mig och så boken såklart. Det var spännande! Mitt råd är: läs på och kör!
Mamma till Celine f?dd november 2005.
SHN sen 28/3
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Åh, tack Anna, PS och Nattis

Jag var alldeles utom mig härom dagen och kanske aningen överkänslig. :oops: Läste det ni skrivit och känner en nyvunnen inspiration. Självklart ska jag kura. Självklart behöver det inte vara Mount Everest jag ska bestiga. Jag ska ju bara introducera ramsan... :D
Era inlägg samt de goda nätterna vi haft sen dess gav mig ny kraft.

PS. Ditt förslag om spjälsäng och buffning känns helt rätt. Tösen börjar bli för stor för vagnen. Och det blir som du säger, em nystart och ett avstamp för Ella att något nytt är på ingång. Något bra! Du har också helt rätt när det gäller otydligheten. Detta kunde jag själv inte se i mitt dimmiga huvud! Hon ligger i ett annat rum och självklart hinner hon vakna olika mycket innan vi har hört henne och fattat vad som händer. Ibland tar vi kanske henne direkt, ibland hinner hon ligga och snacka för sig själv ett tag och vi kanske inte vaknar förräns hon blir lite mer högljudd! Men med kuren ska man ju som du säger....ta henne direkt. När sambon skrivit sin certifiering nästa fredag...då han behöver vara något sånär med i huvudet..kör vi igång! Det känns så skönt att ha tagit beslutet.

/Åsa
PS

Inlägg av PS »

Vad glad jag blev nu :D
Jag har tänkt på dig under dagen och varit lite orolig. Hoppades få kunna läsa något sånt här!
Härligt att du känner dig inspirerad, jag känner liksom på mig att det här kommer att bli toppenbra!
Skriv igen och berätta hur det går. Jag hjälper gärna till och stöttar så gott jag kan och fler med mig om jag känner dem rätt :wink:

/Paula
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"