•Ella sover idag i på mage i vagnen. Däri slappnar hon av med vagnande av olika slag (både försiktigt och lite tuffare) eller så kommer hon till ro i famnen. Vilket är bäst nu när vi börjar kuren – att vagna eller buffa? Det känns som att man har ”slitit ut” vagningsredskapet eller använt det på fel sätt så att det i och med kuren skulle bli verkningslöst…
•Om vi ska buffa henne – är det bättre att göra det i spjälsängen eller ska man behålla den trygga sängplats (=vagnen) som hon känner till, för att när sömnen funnit sig gå över till spjälsängen??
•Tyvärr hade jag ingen aning om vad Standardmetoden var förrän jag började söka svar på Ellas sömnproblem på nätet. Önskar att jag kommit i kontakt med den innan hon föddes. Bör jag genomföra modellen enligt konstens alla regler i och med starten av kuren? Jag har börjat lite smått att följa tilllvägagångssättet med påfyllningar och extraslurkar men har inte hållt några tider….
•Nu äter Ella bara ersättning – ca 750ml/dygn fördelat på 4 stora mål och en slurk innan läggdax om hon orkar (beror på när fjärde målet serverades) samt ett nattmål då hon äter mellan 60-120ml. Är tillskott av gröt och puréer nödvändigt redan? Hade tänkt vänta nån månad till med det…
•Lilla Ella har pga sina föräldrar blivit en nappknarkare. Hon använder den vid insomnande samt för att kunna somna om. Avskaffandet av nappen känns för mig som det svåraste med kuren. För övrigt har jag fullt förtroende för att min dotter kommer att klara det hela galant. Vilka erfarenheter har ni som genomfört kuren av just nappavskaffandet? (fiskar efter peppning !!)
•Daglurarna – hur gör man praktiskt med dessa? Buffa/vagna gör man ju helst bara första natten. Gäller det första dagen också och sedan bara som kristilldelning?
•Vad är en pangramsa? Det står aldrig riktigt förklarat…
•Ska ramsan spegla barnets svar/reaktion? Alltså argt svar från barnet – arg påminnelseramsa? Med andra ord – hur och när använder man de olika tonlägena på ramsan?
•Är bekräftelseramsan också x4?
•Jag tolkar det som att om inte ramsan tar, så påminner man och påminner man tills barnet tar med sig ramsan till sömnen. Fram till dess kan barnet få gnöla, vara arg, jollra osv. Inte förrän barnet blir jätteledsen och skriker upp sig går man in och kristilldelar tillrättaläggande, buffning och avslutande solfjäder samt går ut med ramsan. Stämmer detta? Kan man bara använda sig av tillrättaläggande och solfjäder och i så fall när?
Oj, detta blev långt. Men som sagt….man vill ju ha en skarpladdad bössa när vargarna kommer.
Tack på förhand
/Åsa