MammaLotta skrev:Tack så mycket!!! Det känns verkligen bra att veta. Vi kommer ev att börja kura i morgon kväll, så det är ju bra om jag hinner fråga allt innan dess!
Så till frågorna då:
1. Tillrättaläggandet: Ska jag hålla 10 sek och sen ramsa mig ut eller ska jag hålla honom tills han ligger still? Jag är bara misstänksam mot det senare eftersom jag är säker på att han kommer att kämpa emot. Eller kanske t.o.m tro att vi leker någon ny lek.
Jag ser ingen anledning att hålla fast (ens i tio sekunder, står det någonstans?) om han rör sig för att lägg sig själv tillrätta. En jätteledsen bebis som inte kan komma till ro själv kan behövas "¨hållas fast". Det gör man med samma känsla i händer och kropp som om man hade hållit och lugnat i famnen. Så lägg ner snabbt och lätt, tryck till över ryggen, som en signal och gå med ramsan.
MammaLotta skrev:
2. Mardrömsskrik. Min största risk att misslyckas är om han vaknar och har haft en mardröm, det skriket har jag så svårt att stå emot. Så: Vad gör jag om det skulle hända? In och lägga tillrätta, solfjädra och ramsa mig ut? Om han inte slutar skrika då?
Första natten, möjligen andra så går du in så fort han piper - eller skriker. Lugna med den känsla som jag beskriver ovan. Det är alltså lugna, inte trösta och tycka synd om. Hela vitsen med att lugna i sängen är att han inte ska tro att sängen är det som är farligt utan där ska finnas en känsla av lugn och trygghet.
MammaLotta skrev:
3. Schemat: Vad tros detta? Så här har jag tänkt: Det känns bra för att det stämmer ganska bra överens med de tider vi har idag.
06.45 Morgon
8.00 Frukost
9.00-11.00 F.m-lur
11.30 Lunch
15.00 Middag
16.00-16.45 E.m-lur
18.30 Kvällsmat
20.00 Läggning
Kan man ev ta frukost 30 min tidigare och låta det andra vara?
Hoppas att ni har tid att svara på mina frågor!!

Schemat ser väl bra ut. Det ända jag reagerar på är att det är långt mellan lurarna på dagen. Han är ju precis över året, så snart är det ju dags att dra ihop dem till en lur. Då kan det ju vara bra att ha dem lite tätare från början. Men känns det som om det passar, så ha det så.
Det min sambo inte köper med metoden är:
1. Att man inte får/ska läsa saga i sängen
för att sängen ska vara förknippad med sömn och enbart sömn. Det är svårt att läsa saga i en spjälsäng (som bör behållas till ca 3-årsåldern). Däremot är det ju ypperligt att läsa sagan i vuxensängen - om man nu absolut vill läsa saga vid just läggdags, det förtår inte jag vitsen med.
2. Att barnet ska sova i eget rum.
För att man stör varandra helt enkelt. Alla parter behöver sova. En annan faktor är ju att det är rätt skönt och bra att faktiskt får vara två vuxna tillsammans ensamma.
3. Att barnet "ska ligga och vara rädd och ledset"
Det är ju det kuren ska motverka. Man lugnar barnet i sängen för att inte sängen på något sätt ska kännas farlig eller otäck.
Finns det inga problem och alla sover gott och livet leker, då behöver man inte köra kuren. Inte annars heller, men den är ett bra och genomtänkt sätt att få ordning på tillvaron.
Jättebra, räta ut frågetecknen innan du kör!
/LO