Arg när hon ser mamma

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Josefin33

Arg när hon ser mamma

Inlägg av Josefin33 »

Hej allihop :)

Min lilla sessa är nu nio månader, och det känns som vi är på väg ut ur åttamånadersångesten nu (som tidvis var väldigt jobbig för henne) och det mesta flyter på.

Det problem som är nu är att hon ofta blir så arg/ledsen när hon ser mig då hon är med nån annan :( Det kan vara hemma hos mormor och morfar (som hon avgudar) eller här hemma med pappa... Har inte en aning om hur jag ska hantera detta, känns som det blir lite fel hur jag än gör.

En vanlig situation nu är exempelvis vi är hemma hos mormor, tjejen och mormor busar i köket, jag hör hur dem skrattar så de håller på att dåna bägge två :lol: så jag går dit, när hon ser mig så slutar hon skratta, börjar gnälla och till slut gråta, går jag då fram till henne och pratar så står hon bara o drar i mina kläder o "kräver" att jag ska ta upp henne. Samma sak kan det vara hemma när pappa och hon håller på med nåt (äter, badar, busar.... )

Att ta upp henne i den situationen känns jättefel för mig för det är ju inget som är galet... :?: som det är nu så får jag alltså "gömma" mig om nån annan vill leka och busa med henne... som oxå känns galet.

När vi är hemma bara hon och jag så är det aldrig några problem att jag kommer och går från ett rum till ett annat, hon har inga problem att vara själv då och ensamleken funkar perfekt...

Så snälla nån som har nåt råd eller tips hur jag ska hantera situationen...
Mamma till världens sötaste tjej född Juli-05 :heart:
SHN- kurad Januari -06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ingen fara :lol: Läs gärna om centrumteorin i Barnaboken.

Gå bara in och var där, utan att titta på henne och utan att pocka på henes uppmärksamhet. Då kommer hon så småningom att till sin förtjusning upptäcka dig :lol: Och då, på hennes initiativ, kan ni ägna er åt återseendets glädje :lol: :lol:

Små barn behöver tid. Som de flesta av oss.

Uppför dig helt enkelt som om du vore ett inventarium, en möbel. Spionera i ögonvrån, men vänta dig ingenting :!:

Hon möblerar om världen. Du är inte längre hennes enda universum :cry: :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Ursäkta men jag fattar inte :!:

Jag har samma scenario, men med storasyskonen och pappan. Hur ska man gå in där utan att pocka på uppmärksamhet :?:

T.ex sitter min familj och börjar med frukost medan jag drar mig en stund till. Jag går förbi köket eller in i köket och lillan börjar gråta (gnälla) och sträcka upp händerna, det är som att trycka på en knapp :!:

Min man säger " hon är hur lugn som helst tills du visar dig!!"
Jag gör ingen affär av det, med lillan alltså, men det är ganska typiskt att så fort hon ser mig vill hon till mig, även om det är syskonen som håller eller leker o busar med henne ...

Jag förstår inte vad jag ska göra då :?: :D
(Det är lite smickrande oxå...) :wink:
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Josefin33

Inlägg av Josefin33 »

Nu trillade poletten ner lite mer för mig :D Jag har läst om kapitlet om centrumteorin och ska i eftermiddag över och hälsa på mormor, tänkte ta med mig en tidning eller nåt och parkera mig själv vid köksbordet när de leker o busar...

Snyft snyft :cry: det är nog dags för mamma här att inse att min lilla tjej börjar bli stora damen nu... det har gått så fort nu sista två månaderna så jag hänger inte med längre :lol:

Tusen tack för hjälpen Anna, rapport följer hur det har gått :)
SHN- kurad Januari -06
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol:

Der är Attityden av Självklarhet det handlar om :!:

Klart du ska säga hej och kanske ge lilla älsklingen en puss på pannan, men sedan ska du låta världen gå vidare och invänta barnets initiativ till möte :wink:

Det är en rikedom för henne att ha många omkring sig, som älskar henne :wink:
Josefin33

Inlägg av Josefin33 »

Det gick klart mycket bättre idag :) Jag hann plöja igenom hela Se & Hör (mamma hade bara skvallertidningar och jag klagade inte :wink: :lol: ) innan fröken fick för sig att gnälla en skvätt och krypa fram o dra i mammas jeans, då hade vi lite pusskalas sen fikade vi allihopa med mycket skratt... så stora framsteg mot förut...

....men....

det största framsteget kom när jag skulle gå hem, det som jag har vetat skulle komma och väntat på i nio månader. Min mamma såg ut som hon ville säga nåt i hallen och fick till slut fram "om du kan avvara den en helg kanske jag skulle kunna få låna den dära barnaboken och läsa lite" :D :D :D :D

Tyvärr så har hon haft så mkt förutfattade meningar om dig Anna, men nu tror jag det börjar gå upp för henne att du inte står för 5mm och dylikt som hon har inbillat sig :oops:
SHN- kurad Januari -06
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kors - vilken bonuseffekt :lol: :lol: Man får tacka :!:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"