14 dagar gammal, smekmånad, hur göra?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarika

14 dagar gammal, smekmånad, hur göra?

Inlägg av Sarika »

Hej
vet inte om tråden hör hemma här men då det gäller både mat och sömn så ställer jag den här istället för på två olika ställen, hoppas det är ok.

Har en fråga gällande smekmånaden. De ska få styra helt och hållet själva, vilket Viggo får göra. Jag har standardmodellen som riktmärke. Tiden han sover och tiden han är vaken och äter varierar. Han äter länge upp till 1 timme per bröst så oftast är han vaken ca 2 timmar åt gången, sen sover han ca 2-2,5 timmar, ibland längre och ibland kortare (antar att han då inte blivit riktigt proppmätt innan). Vi har dock satt en gräns vid 4 timmar då vi väcker honom för att ge mat. Natt amningen tar oftast 1-1,5 timmar.

:arrow: Nu till min fråga; 1 ggr per dag (oftast eftermiddag/kväll) så ammar jag honom i 3-4 timmar. Han blir liksom inte proppmätt och kommer inte till ro. Då han ska styra (smekmånaden) så har jag försökt få i honom så mycket mat det bara går (även tagit hjälp av ersättning ibland) för att han ska somna ordentligt vilket han tillslut gör, men det blir många bajsbyten också som drar ut på tiden. Men det gör ont i hjärtat att han är vaken så länge. :cry: Min fundering är om man ska bryta efter 2 timmar och vagna honom till ro? Men någonstans känner jag att det blir fel för då är det ju inte han som styr.... :? Vill väl egentligen bara få bekräftat att det är ok att han ammar i 3-4 timmar en gång per dag tillsvidare.

:arrow: Sedan 3 dagar tillbaka har han börjat bli "hackig" som en fågel vid bröstet. Han söker efter bröstet, ammar en stund släpper, drar och håller på och meckar, jag trugar in bröstvårtan och han fortsätter att mecka. Det känns som att han inte hinner få i sig så mycket mat och sen så går det ju åt så mycket energi för honom då han rör sig hela tiden. Jag använder "ömma järngreppet" men undrar vad det egentligen beror på. Kommer mjölken för fort eller för långsamt tro?! Efter att han sovit så är han lugn det är oftast efter bytet som han börjar mecka. Då jag har såriga bröstvårtor så gör det ju väldigt ont när han sätter igång och det sliter extra mycket på de redan ömma bröstvårtorna. Ibland har jag fått ha honom på axeln och somna så isället för att somna vid bröstet, är då lite orolig att han kanske skulle kunnat få ned ännu lite mer mat. Någon som har tips på vad jag kan göra? Eller är det bara att fortsätta med "ömma järngreppet" och truga på?

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D "Min fundering är om man ska bryta efter 2 timmar och vagna honom till ro? Men någonstans känner jag att det blir fel för då är det ju inte han som styr.... Vill väl egentligen bara få bekräftat att det är ok att han ammar i 3-4 timmar en gång per dag tillsvidare", skriver du.

Jag tycker nog det är han som styr även här :!: Dvs han visar att det är lite för länge för honom att vara vaken 3-4 tim - annars skulle du knappast oroa dig - och det är därför man ofta måste ta till lilla kvällstrasselluren, allt enligt Standardmodellen för nyfödda. Lämpligen just på kvällen, när alla är trötta inklusive brösten, och behöver en liten krafthämtningspaus.

"Hackandet" kommer sig av visst ointresse - värsta hungern är ju stillad - och möjligen trötthet, och varför inte av de såriga bröstvårtorna :x Det förvånar mig att ingen någonsin i dessa dagar av komplett amningshysteri frågar sig hur kul det kan vara för barnet att dia såriga eller t o m blödande bröstvårtor :?: :!:

Jag tycker du ska låta dem vila och läka. Pumpa ur och/eller ge tillägg; introducera flaskan (Dr Browns, tycker jag) till påfyllningen :!: Och gå undan till frid och ro, alternativt distrahera med hullaballoo. Pröva vilket han gillar. Ömma järngreppet kan du verkligen använda med flaskan också.

Han behöver inte somna vid bröstet längre alls, han är inte totalt nyfödd längre :!: Så du kan både bära och vagna honom i ro.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Anna
tack för svar!

Några följdfrågor

:arrow: vad är bäst, att ta till kvällstrasselluren dvs där man ger honom 20 min sömn innan påfyllningen och sen fortsätter där vi var eller ska jag genomföra påfyllningen och därefter (efter ca 1,5tim/2tim) hjälpa honom till ro i vagnen och låta honom sova så länge han sover :?: Varför jag undrar är för han skriker inte utan det verkar som att han bara inte blir riktigt nöjd med maten och vågar somna så det drar ut på tiden. Oftast så inträffar det långa amningspasset med start på eftermiddagen. Det jag skulle vilja är att få honom att äta vid ca 16/17 tiden i 1,5 timmar för att sedan sova ca 2-3tim för att därefter göra nattproceduren med bad. Som det blivit nu så har målet vid 16/17 tiden dragit ut på tiden fram till ca 20/21 tiden och sen sover han sina 2-3 timmar och sen har han då vaknat vid tolv tiden och då har det blivit ett kort nattmål och ingen kvällsprocedur, den uteblir liksom. Vi har vid blöjbytet på eftermiddagen inte gjort nattproceduren då jag räknat med att han ska sova på tidiga kvällen och sen vakna vid 21 tiden och då göra nattproceduren så att säga. Hoppas du förstår vad jag menar.

:arrow: När det gäller "hackandet" vid påfyllningen, innebär det att vi ska förlänga "mötet" lite så att han hinner bli mer intresserad av maten :?: Är bara då orolig att han inte får i sig tillräckligt med mat på de 1,5 timmarna. Eller ska jag truga på med ömma järngreppet :?:
Såren är nästan helt läkta nu :D Håller med dig om amningshysterin :!: Har sagt att jag ger det 2-3 veckor denna gång i annat fall blir det flaskan, tänker inte stånga mig blodig som jag gjorde med Vilma. Tillägg tänkte jag att jag ger som insomningsslurk på kvällen för att få honom nöjd fortare och för att det känns som om att mjölken den tiden är väldigt blaskig, men inte annars.

:arrow: han sover idag i spjälsäng och vi tänkte fortsätta med det men de gånger han behöver vagnas får han sova i vagnen. Kan det ev. bli förvirrande för honom så här i början innan vi satt schema och bestämt vilka sovpass som är i sängen respektive vagnen?

:D
Sara
VilmaochViggo
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Försök åtminstone höfta ett schema nu, tycker jag. I och med den egentliga födelsen kan kan ju gå efter den åtminstone ungefärliga principen 2-2 plus 6 tim natt. Det är inte förbjudet att väcka honom efter ca 2 tim för att lägga honom till :!:

:!: Här måste du nog bestämma dig. "Riktigt" kvällstrassel är det tydligen inte eftersom han inte bryter samman; man brukar se att det inte finns en chans att låta barnet fortsätta med vad-det-nu-var utan måste ge lite ro, en paus.

Trött är han säkerligen i alla händelser efter en lång dag med miljoner intryck och skulle må väl av en mental paus. Men den måste du nog styra upp åt honom eftersom han inte "svimmar" eller skriker sig blå.

Om du spränger in en tjugominuters skulle jag låta det "målet", när du nu vill starta det (och sluta det), handla om 3,5 tim ungefär, inklusive luren och två eller tre påfyllningar, bad och det hela. Det borde kunna ge en lagom sen, eller tidig, hur man vill se det, start på 6 tim-natten.

:arrow: En paus på tio minuter, en kvart kan göra all skillnad (också där kommer alltså marginalkvarten till användning :D ). Mer än en kvart bör man dock inte pausa i taget. Efter 20 min "tror" lilla älsklingen att det är dags för matsmältning i stor stil och känner inte för att äta ett nytt mål så tätt inpå :!: Så "hacka" du också - växla mellan umgänge och matning, rapning och matning, osv - ha inte bråttom, låt lugnet lägra sig, ingen otålighet. Kanske behöver han avskildhet för att kunna äta som folk just nu :?:

Skönt att du känner dig saklig kring amningen. Skönt att du har läkt :!:

:arrow: Vagnen är ju det allra enklaste. Använd den tycker jag, tills schemat, tiderna, sömnen sitter :idea: Visst kan du annars lyfta över honom, snabbt och med säkra tag, i sömnen. Det tar han inget extra för :lol:
minamamma

Inlägg av minamamma »

Sara!
Tack för ditt inlägg, känner igen mig i en del av dina funderingar, särskilt det där med "hackandet."

Angående såriga bröstvårtor så undrar jag om du har testat amningsnapp? Det gör jag och det funkar väldigt bra. Enligt min barnmorska som gjort en undersökning om hur amningsnappen/bröstskyddet påverkar amningen går det bra att fortsätta använda den hela amningsperioden. Har en kompis vars son ätit med amningsnapp hela perioden och andra som haft nappen första tiden bara.

Vad tycker Anna w om amningsnapp??
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Minamamma
tack för ditt tips. :D Jag använde amningsnapp förra gången med min dotter. Tyckte dock att det fungerade sådär. Ibland gick det bra och ibland mindre bra men hade dem en tid då det var som värst. Med min dotter så hade jag problem med såriga bröstvårtor och inflammationer i brösten mycket längre än nu. Viggo är nu 3 veckor och såren läkta så jag hoppas att det förblir så. :D
Sara
VilmaochViggo
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Anna tycker det är sorgligt att amningsnapp ö h t ska behövas :cry: Anna tror att detta eviga snuttande dygnet om, à la amningshysterin, ställer till elände för brösten, som inte skulle behöva lida alls om de fick vila mellan varven :cry:

Vilket också skulle bekomma lilla älsklingen gott :!:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Jag har inåtvända bröstvårtor, vilka pga av det "handikappet" tog ordentligt stryk av amningen.. Jag använde amningsnapp för att överhuvudtaget klara av det. (Stackars bröstvårtor som aldrig varit i beröring med någonting (eftersom de är helt inåtvända, dvs. jag har bara ett hål där vårtan normalt sitter) blev mitt i allt utdragna och utsugna. Ja, ni kan ju gissa slutresultatet...) Nu blev det ändå inte mer än 2 mån amning, eftersom jag trodde jag skulle bli tokig av smärtan. Till slut gick det inte ens att ha BH på utan att det skav mot dem. Nä, usch, inget roligt alls! Men... tack vare amningsnapparna blev det åtminstone lite bröstmjök åt sonen! (Tredje månaden pumpade jag, så allt som allt fick han bröstmjölk i 3-4 mån)
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"