Hej igen!
Betr om hon ska vagnas till 45 min om man har satt sovtiden till 45 min det vet jag faktiskt inte. Vi satte också 45 min från början, men efter hand så sov plutten bara 30-35 min i alla fall och det är inte lätt att få en PIGG unge att somna om. Och egentligen varför skulle man

? Det handlar ju om att ge barnen förutsättningar att få sova när man vet att de är trötta. Nyttjar de inte hela sovstunden så gör de inte det. MEN, om plutten vaknar efter bara 30 min när han/hon normalt sett brukar sova 1,5, tja DÅ får man nog hjälpa barnet till ro igen (eller ändra schemat).
Nu åter till ert schema; jag kan se i mina anteckningar att vi har väckt sonen 07.00 sedan 4 nov och då var han nästan 3 mån. Ser också att vi inte gav honom nattmål sedan natten den 3 nov. Hm...jag läser vidare. Jag ser att vi hade problem med kvällarna. Mycket kink. Var inte riktigt konsekventa när vi lade honom för natten. Jag ser tider fr 19.30-21 (

). Kan inte se när vi började lägga honom 19 men tror att det var i början av dec. Kan DOCK se att han klarade att sova hela natten utan ett pip så tidigt som 3 NOVEMBER (och då hade vi haft barnvakt på kvällen

).
Oj, vad mycket info

. Under hela november hade vi honom i vagnen på nätterna och vagnade honom vid behov. Den 30 nov flyttade vi honom till spjälsängen (fastnade i vagn-träsket). Introducerade då även ramsan.
Därfefter har allt gått väldigt bra

! Nu vaknar han på nätterna och JOLLRAR och kan sedan somna om. Men han sover ju inte non stop varje natt, men skriket är mycket sällsynt. Den senaste tiden har han t ex vaknat vid 06 och börjat protestera vid 06.30 så.......
Betr att kunna sova 12 h från 3 mån ålder - ja, Filip klarade det i alla fall. Alla barn är ju inte likadana.
Jag tycker ju att det är bättre att de sover på natten i stället för en massa timmar på dagen.
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06