Får honom inte att sova!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
dryas

Får honom inte att sova!!!

Inlägg av dryas »

Har en 9 dagars son som jag har jättesvårt att få att sova! Vet ej vad jag ska göra! Ammar och ammar så jag tycker han borde vara mätt! Idag har han sovit ytterst lite på dagen, kanske 2 timmar på sin höjd! Nu har han hållt låda hela kvällen. Lägger han till bröstet varpå han äter och sen ser ut att slumra in, smyger ned honom i sängen varpå han vaknar och skriker. Försöker ge mer mat, men han vill först inte ha utan hackar runt med huvudet. Sen kan det duga plötsligt!
Ser ju att han är trött då han gäspar! Men hur ska jag få honom att komma till ro!? Som det är nu somnar han bara till bröstet. Kan det vara att han har så stark överlevnadsångest att det är därför han ej vill komma till ro? :(
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Grattis till bebisen!

:idea: När du ammat klart och han slumrar så kan du lägga honom i vagen istället för sängen och vagna honom till sömns! Alltså - direkt när du har lagt ner honom så vagnar du honom så attt han inte vaknar av "miljöombytet". Skulle han ändå vakna till så vagna honom till sömns med kraftig och taktfast vagning.

:D Lycka till!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

När han slumrart vid bröstet, låt dig inte luras till att han verkligen sover då :wink: Det är truga, truga och truga lite till, rapa och truga igen :!:
Ofta blir de trötta av själva sugandet, slumrar till och vaknar och är hungrig efter en stund. Så ge honom verkligen "vad han tål" ... och lite till :wink:
Grattis förresten!
Kram Mia :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
dryas

Känns hopplöst!

Inlägg av dryas »

Nu har ja ammat honom sen kl 12 cirkus! Han blir till slut hackig och släpper bröstet, trugar med mer men då hackar han bara ännu mera samt ålar runt! Satte honom i bärsjalen, hjälpte inte! Skriker och skriker! Nu tuttar han mer och äter helt plötsligt, men sen börjar proceduren liksom om! kan hålla på så i timmar och till slut är man helt slut själv och bestört av att inget man gör verkar hjälpa!!
Sen ser man att han blir dåsig och tror att han ska somna, men då börjar han strax trilskas igen! Vagnen funkar inte heller.
Känns rätt hopplöst just nu. Några rutiner är det ju inte tal om direkt!

Vi höll på så här hela e.m igår samt kväll och en bit in på natten! Och det ser ut att bli samma visa idag!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Det här är en ond cirkel som måste brytas. Han blir för trött för att orka äta som folk om han ska hålla på så länge, och han hinner varken bli hungrig eller utsövd nog mellan varven, om han ska äta så ofta.

Eftersom du talar om överlevnadsångest, antar jag att du har Barnaboken :?: Då skulle jag vila rekommendera dig å det varmaste att införa Standardmodellen så som den står beskriven för nyfödda. Börja då med första "riktiga" målet (inte på natten) och gör som det står. Var beredd på att det blir cirkus första gången och att han inte äter bättre än vanligt omedelbart, men truga ändå, dock inom inte mer än 1,5 tim. På det ska han sova i ca 2,5 och det får du hjälpa honom till säkert ett par dagar. Bästa hjälpen ger effektiv vagning, men du kan också buffa lätt.

Han sover bäst på mage och jag utgår ifrån att du har larm :?:

Sjalen är inte jag någon vän av som "sövare", endast som transportmedel.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
dryas

Inlägg av dryas »

Jag har Barnaboken! :-)

Men ska jag alltså strunta i att ta upp honom om han skriker då jag försöker vagna eller buffa? Har testat men han bara skriker och skriker! Bäst somnar han i min famn eller tutte och man sen kan smyga ned honom i sängen!

Nu inatt sov han bra och vaknade ungefär var 3:e timme för mat men somnade sen om fint! Så kanske det håller på att vända iaf! *hoppas*
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Testa inte. Försök bestämma dig för om du ska följa Standardmodellen. Står du inte ut som det är nu, är det din skyldighet båda gentemot dig själv och lilla barnet att styra upp saker och ting och förändra :idea:
dryas

Inlägg av dryas »

Om jag ska prova standardmodellen, skall jag börja den vid något särskilt klockslag? Säg på morgonen!? Lite svårt att veta när man ska börja den! Eller så är det jag som är trög, förmodligen det sistnämnda! =O
Låt säga att jag nu ammat, skött honom samt umgänget som varar i 1½ timme ca och jag nu ska lägga honom, då vill han ej utan är vaken och skriker. Vad gör jag då? Om jag ej får honom att somna då tills nästa omgång mat skall bli! Några förslag! :-)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det viktigaste är ju att han är mätt när det är dags för sova :!: Han är ju ännu så liten, att det är helt OK att somna vid bröstet - PROPPMÄTT - så se till att truga :wink: Därefter magläge i vagnen, dra (vagna) tills du ser att han sover, vaknar han sedan så vagna honom till sömns tills det är dags för mat igen :!:

Men som sagt, får han inte tillräckligt med mat, så vågar han inte sova :cry: Ha tålamod, jag vet att det kan kännas svårt, men om ett par månader har ni garanterat era fasta rutiner, om du styr upp nu :D

Lycka till :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
dryas

Inlägg av dryas »

Som det är nu funkar det bara att få honom att sova då han somnat vid bröstet och smyga ned honom i sängen/vagnen. Vagnen kommer jag dock inte kunna ha här inne sen då vi har 4tr upp. Orkar ej bära den så många trappor utan hiss! Finns det andra sätt då? Ex buffning!?
Provade att buffa i rumpan igår kväll och det funkade, men inte sen. Kanske var han hungrig då. Får truga i han mer mat om han vaknar då jag lagt honom och sen smyga ned honom igen. Då har det funkat! Och han verkar sova bäst på sidan, funkar det att buffa även på sidan. Eller ja, funkade ju vid ett tillfälle igår! =O
Nu sover han i vagnen så vi får se hur länge!
Hmm ett par månader låter lääänge nu! ;-)
Kram!!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar70 :wink: :lol:

Jag tycker du ska införskaffa en billig begagnad rymlig vagn att ha inomhus. Det är så oändligt mycket lättare att vagna ett så litet barn och med vagnen kan du alltid ha översyn också, ta den med dig där du är. Du har väl larm :?:

Du kan börja med Standardmodellen på morgonen, från och med ett visst klockslag när du verkligen bestämmer dig :wink: :lol:
dryas

Inlägg av dryas »

Eller så får man helt enkelt släpa upp den!!
Jo jag har larm, men det är ju i spjälsängen! :-)

Men det som känns knöligt om man kör standardmodellen, hur blir det då om man tex ska någonstans under ett visst klockslag? Då bryts ju det hela! Säg att vi ska till bvc kl 11 och det är antingen mitt under amning eller då han sover. Hur gör man då? :shock:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Byter bvc-tid :wink: .

:D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det viktiga nu, är att du "stannar hjulet" lite, tar en vecka eller två föra tt hitta era rutiner, SEN gör det inget om du ruckar i schemat då och då, men ge er själva lugn och ro och TID nu i början :D :!:

Precis som "father..." skriver, ändra tiderna hos BVC etc istället, jag LOVAR att du har igen det sen :wink:

Så - kör nu standardmodellen, bestäm dig när du ska börja, och ge det lite tid, så sitter det snart :!:

Se det som den bästa investering och en gåva till din son :!:

Lycka till,
Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"