Tack vare ATTITYDEN!!

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Tokaungen
Kontakt:

Tack vare ATTITYDEN!!

Inlägg av Tokaungen »

Jag skrev till Anna för att tacka för all hjälp vi haft av Barnaboken :heart: TACK!! :heart: men Anna tyckte att jag kunde dela med mig för att visa riktigt hur långt man kommer med ATTITYDEN.

Efter en härlig vinterpromenad med mina små tokar, den lilla bara drygt två veckor och den äldre tokan 2,5 år, är vi på väg hem och går i godan ro och pratar om livets allvar (Dora Utforskaren tror jag bestämt... :D) som man gör med en levnadsglad tvååring.

Nästan framme vid porten ser jag plötsligt hur vår äldre granne, som redan hunnit in genom porten, plötsligt faller ihop! Han ramlar baklänges, absolut spikrak och fullständigt handlöst och hans huvud slår i portdörren medan jag står på andra sidan glaset och febrilt försöker trycka rätt kod för att öppna dörren. Shit! Shit! Shit! är det enda jag tänker, i övrigt reagerar jag bara. Instinktivt.

Får snabbt upp mobiltelefonen ur fickan och larmar 112. Som av en händelse :?: har vi redan köpt lördagsgodis som ligger i fickan bredvid telefonen. Snabbt som attans fiskar jag upp godispåsenoch ger till dottern som står bredvid oss. Jag sitter på knä bredvid mannen och letar febrilt efter hans puls men han andas i alla fall! Nej! Nu slutar han andas också och han har ingen puls heller!!

Jag får snabbt instruktioner i hjärtmassage som jag genast sätter igång med i ett desperat försök att rädda hans liv. Under tiden hör jag bara ett mantra i huvudet "Attityd av Självklarhet - Attityd av Självklarhet - Attityd av Självklarhet". Tack vare det lyckas jag samtidigt hålla igång ett vardagligt samtal med dottern som fortfarande står bredvid, utföra hjärtmassagen och prata med SOS-killen samtidigt.

Äntligen kommer räddningstjänsten!! De har med sig defibrillator och tar snabbt över ansvaret medan jag tar dottern i handen och går ut ur porten. Fortfarande är det Attityden som gör att jag kan hålla mig saklig. Vi går till brandbilen för att titta närmre på den och vi studerar noggrannt lördagsgodiset och enas om att de sura verkligen var suura! När de springande bär ut mannen på bår så pekar jag åt andra hållet. Kolla där! En pippifågel (skata... :D ) , fin va?!

När ambulansen lämnat platsen pratar den ansvarige brandmannen med mig, och jag får beröm för insatsen, desto mer när han inser att jag hade båda barnen med mig men jag kan bara konstatera att om någon var duktig så var det dottern! Hon verkar inte tycka att det var obehagligt eller skrämmande på något sätt. Tvärtom, en vardaglig händelse utan alltför stor betydelse, om någon ramlar så bankar mamma lite på honom bara, inget mer med det...

:heart: Älsklingstoka!! :heart:

Utan Attityden av Självklarhet hade jag stått mig slätt och släppt in en hel vargflock men nu är den enda vargen vi känner till fortfarande Vargen i Bamse :wink: :lol:
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
Kit

Inlägg av Kit »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
=D> =D> =D>
:heart: :heart: :heart:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag kan inte annat än applådera din ATTITYD som ledde dig till att göra underverk. Bra jobbat :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Helt otroligt!! :shock: :D

Man kopplar på den där Attityden, och fattar inte efteråt varifrån den kom :!:

Kan bara buga av respekt! :D
Gud, vilken hjältinna du är!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

=D> :lol: =D>

Duktigt! När sonen en natt trillade ur vagnen (och HUR lyckades han med det?! :shock: ) intog jag genast Attityden. Det är väl självklart att man ska trilla ur vagnen nu som då, hur skulle man annars göra? Alla barn trillar ur vagnen, minst tre gånger per natt, så det så! Mat, en massa smekningar, några lugnanade ord och sedan i säng på nytt.

Sedan fick jag höra att jag inte borde ha lagt honon genast när han föll, han kunde ju ha fått hjärnskakning... :oops: Men jag hade ju andningslarmet, så han blev inte rädd för vagnen och sover fortfarande gott på natten! (Vagnen är numera utbytt. Den nya har skyhöga kanter.)
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Glömde fråga - hur gick det med honom? :shock:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Han klarade sig dessvärre inte utan avled ett par timmar senare på sjukhuset :cry: . Obduktionen visade att det var en massiv hjärtinfarkt med totalt igenproppade kärl så trots allt vi gjorde för att rädda livet på honom så gick det inte.
Tokaungen
nilam

Inlägg av nilam »

Hej
Var det dig som dagens ros i GP var riktad till ??

Fantastiskt gjort, undrar om man själv hade klarat att behålla det lugnet i en liknande situation?

Var det du och du ej har tidningen så får du höra av dig

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Nja, jag tror inte att den var riktad till mig eftersom vi bor i Solna, men tack i alla fall! :D
Tokaungen
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"