läggningen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
?sa80

läggningen

Inlägg av ?sa80 »

Hej!
Jag har en liten Wilma på 5 månader. Vi har inte kurat henne utan det har räckt att använda oss av verktygen för att hon ska sova gott :D . På senare tid så har hon börjat vara vaken länge efter att vi har gått och lagt henne. Vi lägger henne bägge två och hon skrattar oftast tills hon kiknar. Jag lägger tillrätta och går ut med ramsan. Tidigare har hon somnat efter max 15 min och jag har inte behövt ramsa eller gå in. Nu har hon börjat lägga sig på rygg och skratta, suga på sina tår eller bara ligga och prata :wink: . Jag ser inte detta som något stort problem men undrar hur länge jag ska låta henne ligga vaken utan att ingripa? Ikväll tog det 1 timme för henne att somna. Hon hade jättekul hela tiden :lol: men hennes natt blir ju 1 timme kortare. Hur gör ni andra? Ska jag bara låta henne vara? Tack för en toppenbra sida som har hjälp mig mycket!
Stolt mamma till W?lma f?dd 7 November-05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Den gamla tumregeln lyder: det viktigaste är inte att barnet sover varje minut hon/han "ska". Det viktigaste är att hon/han har förutsättningarna.

Så ge henne dem :wink:

Ett tips kan vara att INTE syssla med skrattet-till-go-nattet inne i rummet där hon ska sova (om ni nu gör det) utan alltid och enbart utanför. Så inskränker du/ni själva läggningen till en minutkort just läggning, med sakligt, tyst, distinkt tillrättaläggande och snabb utgång med förnöjsam ramsa. På så vis kan hon lättare associera allt utom sängen till party och sängen "bara" till sovande :idea: (Och ev. ensamlek förstås, men inte underhållning från er.)

Titta gärna i Verktygslådan på både tillrättaläggande och ramsa för ytterligare klarhet i funktionerna :idea: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"