HJÄLP! Vargen är tillbaka...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Anthea
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 apr 2005, 11:28

HJÄLP! Vargen är tillbaka...

Inlägg av Anthea »

Min pojke på 21 månader har somnat själv och sovit hela natten sedan tre månaders ålder fram tills i somras. Då var det tänder i ett antal omgångar och han hade verkliga problem med detta (svullnader, rodnad och rentav blödande tandkött ibland). Därför kom vi ur spår och eftersom tänderna poppade upp hela tiden så tog det några månader innan vi fick ordning på läggningarna igen. Sedan slutet av sommaren och ända fram tills nu har han dock somnat som en stock varenda kväll. Det har funkat jättebra.

Nu är det fullständigt kaos igen. En rejäl magsjuka som direkt avlöstes av hemska kindtänder har ställt till alltihop. Vargen är insläppt igen!!! Att lägga honom när han sover middag på dagen går jättebra. Men på kvällen skriker han så fort vi lägger honom i sängen. Vi ramsar och ramsar utanför dörren. Han skriker först i några omgånger. Sedan jagar han upp sig mer och mer och till slut skriker han..ja, man ska väl inte använda ordet hysteriskt men riktigt riktigt hjärtskärande, nästan panikslaget. Så fort vi går in tystnar han.

Hur ska vi göra?? Ska vi inte gå in överhuvudtaget? Kan jag få en manual av någon kunnig. Jag börjar känna mig maktlös. Det är inte roligt att höra prinsen illvråla i uppemot en timme varenda kväll.
Mamma till tv? barnaboksbarn, f?dda dec 02 och juli 04.
anna
Inlägg: 4529
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Nu ska vi jaga bort vargen :wink:

Alldeles som du funderar, ska ni INTE gå in.
Han skriker er just nu TILL sig, men meningen är att han ska skrika er BORT från sig, om du förstår hur jag menar.
Han ska förstå att ni inte kommer när han skriker.

Allt sköts utifrån. Påbörja en kur, ordentligt.

Utgå ifrån t.ex imorgon, och se det som den första dagen på kuren.
Han KAN ju egentligen det här, men nu är han förvirrad.

Första natten går ni in, lägger tillrätta och ramsar. Går sedan ut, ramsar utifrån dörren. Sitt på en stol utanför och möt hans skrik med ramsan.
Gå in när det kulminerar, men försök att inte gå in där, bara ramsa.

Andra natten går ni bara in vid ABSOLUT kris, snabbt, snabbt (ni har annat att göra) lägg tillrätta, ramsa.

Och sedan är det BARA ramsan som gäller, bara och enbart.

Jag ska klippa hit en länk som kan inspirere, visserligen gäller det en betydligt äldre unge, men det är mycket bra tips, och enorm inspiration!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
anna
Inlägg: 4529
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Anthea
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 apr 2005, 11:28

Inlägg av Anthea »

Tack för ditt svar!

Ja, egentligen vet jag ju hur man gör - kan det här nu. Men det var skönt att få lite "medhåll". Jag känner mig stärkt.

Jag skärpte till mig igår och vi bestämde att nu går vi inte in. Lillgossen gillade inte alls detta beslut. Han jagade upp sig väldeliga och till slut skrek han så han knappt fick luft. Maken tyckte detta var väl jobbigt och gick in, lade tillrätta, och ramsade sig ut direkt (men bara det faktum att han tystnade så fort pappa visade sig var ju svar nog på vad "problemet" var). Det avtog litegrann efter detta och när det började ta fart igen pangramsade jag lite lagom irriterat och punktsättande "Nu får det vara nog", ungefär. Han köpte det. Sedan var det tvärtyst. Allt som allt tog det 20 minuter. Sedan sov han hela natten.

Ett annat "problem" är han vaknar för tidigt och är hur pigg som helst. Vi har insett ( i morse som först) att vår lillplutt inte är någon bebis utan faktiskt närmar sig två år, så vi ska minska ner på middagssömnen. Han sover alldeles för länge mitt på dagen har äntligen de småkorkade föräldrarna kommit på.

Tack igen för ditt svar Anna - kör det ihop sig ordenligt med kuren får du väl komma hit och peppa - vi bor ju i samma lilla stad!!! Men det känns som vi redan är på rätt väg.
Mamma till tv? barnaboksbarn, f?dda dec 02 och juli 04.
anna
Inlägg: 4529
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Där ser du så lätt det är! :D Attityden, du vet :wink: "Nu får det vara nog pang-ramsan" gav honom det besked han ville ha :D

Han behöver sova 13,5 tim/dygn, hur du nu fördelar det med middagssömn och nattsömn. Men det vet du kanske?
Sover han längre, kan det ju vara svar på varför han vaknar tidigt på morgonen. Är han lugn, men vaken, gör det ju egentligen inget, ni ger ju honom förutsättningarna att sova.

Ja, tänk att vi bor i samma stad, och jag har inte en aning om vem du är!
Fast jag har svaga, svaga misstankar, vet inte alls om de stämmer... :-k
Kan det vara hos er vi (firman) ska komma och mäta tvättstuga?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Anthea
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 apr 2005, 11:28

Inlägg av Anthea »

Alltså...andra kvällen går inte alls bra. Han skriker och skriker och skriker i fullständig panik. Oavbrutet. Jag ramsar och ramsar och ramsar utanför dörren. Men jag kan inte ramsa tyst utan han bara fortsätter - det blir liksom inga uppehåll, inga frågor, bara skrik. Vad gör jag?
Mamma till tv? barnaboksbarn, f?dda dec 02 och juli 04.
anna
Inlägg: 4529
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Avvaktar lite mellan ramsorna.
Ta i när han tar i.
Gå inte in.
Stå på dig nu, för visst vill du ha ordning på det här?
Han har kommit ur spår, och vill inget hellre än att hamna rätt.
Hjälp honom ur detta - det kan ni!
Det har varit krångligt länge, så detta kan ta ett tag, men det är ju värt det! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "