Hmm, intressant det du skriver om att inte säga NEJ. Förmodar att jag kan hitta mer information om ditt tankesätt i boken så jag ska lusläsa den
En liten undrarn är dock om du alltså menar att man inte ska använda ordet NEJ utan använda synonymer? (för ibland måste man på ett rakt sätt kunna säga att hon inte får "gå ut på vägen", "hälla ut välling i soffa", etc).
Kan man verkligen diskutera med en 1,5 åring förresten?
Hmm, vad menar du med att vi låtit henne ta ansvaret för när dagen börjar?
Imorse vaknade hon 04.00 med hög feber och jag var tvungen att ta upp henna o ge henne alvedon. (jag lovar, går inte att ge henne detta i sängen då hon är som en hal orm och kastar sig vilt omkring).
Hon somnade sedan efter 1*6 ramsa med avslutande bekräftelse ramsa. Problemt var att hon vaknade igen 5.00 och då hjälpte inte ramsan (körde så glatt jag kunde på morgonkvisten

) utan hon var riktigt arg och ville upp.
Kan det vara så att hon är mörkrädd, vill ha närhet, känner sig otrygg? (men om detta var fallet skulle hon väl bli lugn av att få sova vidare i vår säng). Våra föräldrar tycker vi inte ska låta henne skrika så som vi gör men vi har stått på oss. Det enda som lugnar henne nu dock på morgonen är att få titta på barnprogram med oss i soffan
Hur länge tycker du man ska hålla på att ramsa på morgonen förresten? (vi har provat dina råd om musik med en hurtig ramsa innan och sedan låta henne vara helt, men efter 45 min så gallskrek hon fortfarande....)
Tycker du vi ska prova att sätta oss utanför dörren med en bok så vi syns med ignorera henne och endast ramsa?
Jag vet att det måste vara jättesvårt att sätta sig in i vårt specifika situation och försöka förstå men vi uppskattar verkligen all din hjälp vi fått hittils.