AW metoden funkar men tidiga mornar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
amanda05

AW metoden funkar men tidiga mornar

Inlägg av amanda05 »

Succé med AW kuren för ett drygt år sedan och hon sover som en stock och somnar på mindre än 3 min, men problemet är att hon alltid vaknat tidigt och nu har det blivit ännu tidigare (vaknar numera 5.20-5.30). Provade med att sätta på musik på morgonen och ramsade innan dess men det blev aldrig någon längre vila tyvärr.

Har funderat på om man ska lägga henne en timme senare så hon verkligen är supertrött?

Trodde sommartiden skulle göra att hon vaknade perfekt nu men hon har ställt om sig och vaknar nu 05.30 sommartid istället för 05.30 vintertid. Detta kanske motbevisar att lägga henne tidigare inte ger längre sömn?

Börjar bli riktigt tröttsamt att behöva gå upp 5-5.30 varje morgon, och när hon vaknar så är det som flyglarmet går så hela huset skakar...en fördel är väl att vi har inte längre nåt behov av väckarklocka.:-D

Mvh
/Fredrik
Linda & Fredrik med v?r lilla prinsessa Amanda f?dd 9/9 2004.
B?rjat SHN kuren 20/5

Mina bilder p? mig finns p? http://spaces.msn.com/members/amanda040909
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lägger du henne en timme senare på kvällen kan du se fram emot ett ännu tidigare morgonuppvaknande säkert som amen i kyrkan.

Sover hon middag :?: Hur mycket då :?:

"Börjar bli riktigt tröttsamt att behöva gå upp 5-5.30 varje morgon", skriver du.

Vad ska du upp och göra :?: :!:

Kom ihåg att det viktiga inte är att barnet sover varje minut det "ska" sova. Det viktiga är att hon har förutsättningarna.

Så ge henne dem :!:

Ramsa upplysningsvis, glatt och lite hurtigt - och det bör du kunna göra från sängen - om att det fortfarande är natt. Somna om sedan och låt lilla ungen vara i fred :idea:

Och gör stort hullaballoo av återseendets glädje på morgonen :idea: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
amanda05

Inlägg av amanda05 »

tack för svaren.

Inte så mycket att vi behöver gå upp så tidigt utan att vi har en mistlur i örat vilket för det lite svårt att sova ;-)

Igår la vi henne 18.40 och idag vaknade hon 4.50. Vi körde ramsade 4*4 gånger då hon började skrika och sedan satt vi på musik. vi låg sedan i sängen i en timme medans hon gallskrek så huset skakade.
Hon sover normalt 1-1,5h per dag men igår blev det bara 45min.

Det märks att hon är jättetrött och tappar helt humöret så fort vi säger nej på dagarna genom att gallskrika.

När vi tar upp henne från sängen får hon välling och titta på lite tv (då vi smiter iväg o lägger oss 20min).

Lilla älsklingen har haft lunginflammation, magsjuka och hosta sista två veckorna och detta har gjort att hon ätit väldigt dåligt, vill tex nästan inte ha någon välling på kvällen så detta kanske spelar roll också.

idag gick mamma ut med henne i vagnen kl 8 för att försöka få henna att sova igen lite, hon var som en fjäder att få ner i vagnen och gallskrek igen....alltid med sova är tydligen pest....utom på kvällen då hon somnar på 5min.

börjar tappa energi och tro själva också så klart men det är mest synd om vår lilla raring som vi inte känner igen längre :-(

Kan det vara trotsåldern som kommit in i bilden då hon säger nej, ändrar sig, skriker etc för många saker?
blir en ond cirkel då man själv blir tröttare o tröttare vilket gör att man inte orkar stå på sig och hon får då som hon vill ibland genom skrik :-(

Har du något förslag på en bra bok med generella tips och ideér för barnuppfostran förresten?

oj, blev ett långt inlägg detta men hoppas det går att läsa ändå och tack för hjälpen!
B?rjat SHN kuren 20/5

amanda05

Inlägg av amanda05 »

kom just på ännu en fråga, suck

Kan det vara den ljusare årstiden och att vi måste göra det riktigt mörkt i henne rum för att hon ska somna om lättare?
B?rjat SHN kuren 20/5

JH

Inlägg av JH »

Hej! :D

Vi har mörkläggningsgardiner och tycker att det är toppen! Finns på IKEA och kostar inte mycket, så det är en investering som är väl värd. Elsa sover klart mycket bättre om det är RIKTIGT mörkt i rummet!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

amanda05 skrev: Det märks att hon är jättetrött och tappar helt humöret så fort vi säger nej på dagarna genom att gallskrika.

...orkar stå på sig och hon får då som hon vill ibland genom skrik :-(

... Har du något förslag på en bra bok med generella tips och ideér för barnuppfostran förresten?
:D Då förstår jag lite mer - här är det en väldigt negativ attityd som spökar. Ni "har en mistlur i örat" - ligger hon intill er på något vis :?: I samma rum :?: Samma säng :?: Annars kan man ju börja med att stänga dörren, när man ramsat glatt och betryggande.

Men "glatt och betryggande" verkar inte vara det som präglar ert förhållningssätt.

:arrow: Varför säger ni NEJ :?: Med det utsätter ni henne för väldigt trista frustrationer och lär henne att ni inte förstår henne alls. Hennes reaktion - att hon "tappar humöret" - är fullt förståelig och svarar bara mot hur du själv skulle reagera om du blev bemött på det negativa viset på en arbetsplats, till exempel.

:arrow: Varför tror ni att hon "får som hon vill", när hon "gallskriker" - vad vet ni om vad hon verkligen VILL, och vad tror ni bara :?: Det är maktkamp ni bedriver. Och det, kan jag försäkra, vill hon INTE.

:arrow: Du har missat Barnaboken och det är nästan skickligt :lol: Den vill jag varmt rekommendera (senaste och sista utgåvan 2004, BonnierCarlsen). Det är jag som har skrivit den. Den har, vågar jag påstå, allt det du efterlyser :wink: och lite till :lol:

Dess anda är: Små barn ska njutas - och njuta själva.
amanda05

Inlägg av amanda05 »

Som mamma till Amanda tänkte jag nu skriva några rader.

Hon sover i eget rum sen länge tillbaka, och visst vi stänger
dörren till vårt sovrum...det är bara det att hon har en ganska hög röst som inte går att missa...hehe...

Då vi skriver att vi säger NEJ om dagarna är för att hon ex. skulle helst vilja stå och diska hela dagarna. Hon älskar vatten! Hon får göra det någon gång per dag, och vi funderar på att införa detta som en rutin, en viss tid så hon vet när hon får det. Det är såna saker vi pratar om. Annars är hon en jätteglad tjej som pratar mycket och är full av energi.

Är inte riktigt med på vad du pratar om, men ordet MAKTKAMP klingar inte bra i mina öron och det är det sista vi vill...jag tycker inte vi bedriver någon sådan form här hemma. Det är väl aldrig lätt att förstå barnen helt i denna ålder när de inte kan prata riktigt än, och vi har nog en av världens envisaste barn, tror hon kan ha ärvt det av oss :lol:
Du får gärna utveckla lite mer vad du skrev. Kanske missförstod du Fredrik lite i hans text.

Tack för allt stöd!
B?rjat SHN kuren 20/5

amanda05

Inlägg av amanda05 »

Hej Anna,

Nu har jag beställt din bok på www.bokus.se :-D
Blir till att sträckläsa nästa vecka så får vi se hur det går.

Just nu har vår lilla prinsessa fått tre dagars febern som det verkar, allt kommer tydligen i ett just nu :-(

Har du några smarta funderingar varför hon alltid vaknar upp och börjar gallskrika på en gång? (känner hon sig inte trygg i sängen på morgonen?)
På kvällen somnar hon på 3 min och bokstavligen kastar sig ner i sängen 19.00 och är go o glad.

Mvh
/Fredrik
B?rjat SHN kuren 20/5

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Så glad jag är att ni beställt boken och ämnar läsa den :lol: Där hittar ni alla möjliga "vidareutvecklingar"... som jag alltså inte ger mig in på nu, om inte annat så av tidsskäl.

Bara angående ordet NEJ:

1. ska aldrig användas före trotsåldern (ca 2,5 för Amanda) - ska städas bort ur vokabulären;

2. får aldrig lämnas hängande i luften (ej ens under/efter trotsåldern); ska alltid följas av ett JA, en väg ut.

:arrow: Hjälpa, lära, visa, leda är lösenorden :idea:

Disk är socal delaktighet - utmärkt :!: Bör utökas, dvs systematiseras som viktigt arbete, och kan verkligen avslutas på andra och roligare sätt än genom stopp och belägg - t ex genom ett varmt "Tack för hjälpen!" och ett nyuppstått "behov" (av hjälp med något annat).

Tanken att barnet ska bli mer kommunicerbart när hon lär sig tala bättre är dessvärre en (för dagen populär) vanföreställning. Att ett litet barn lär sig kalla äpple för äpple betyder inte att hon kan beskriva hur ett äpple smakar.

Hon vaknar med ett gapskrik förmodligen för att tala om för er att hon har vaknat. Möjligen har ni hela vägen låtit henne ta ansvaret för när dagen ska börja :?:
amanda05

Inlägg av amanda05 »

Hmm, intressant det du skriver om att inte säga NEJ. Förmodar att jag kan hitta mer information om ditt tankesätt i boken så jag ska lusläsa den :-D

En liten undrarn är dock om du alltså menar att man inte ska använda ordet NEJ utan använda synonymer? (för ibland måste man på ett rakt sätt kunna säga att hon inte får "gå ut på vägen", "hälla ut välling i soffa", etc).
Kan man verkligen diskutera med en 1,5 åring förresten?

Hmm, vad menar du med att vi låtit henne ta ansvaret för när dagen börjar?

Imorse vaknade hon 04.00 med hög feber och jag var tvungen att ta upp henna o ge henne alvedon. (jag lovar, går inte att ge henne detta i sängen då hon är som en hal orm och kastar sig vilt omkring).
Hon somnade sedan efter 1*6 ramsa med avslutande bekräftelse ramsa. Problemt var att hon vaknade igen 5.00 och då hjälpte inte ramsan (körde så glatt jag kunde på morgonkvisten ;-) ) utan hon var riktigt arg och ville upp.

Kan det vara så att hon är mörkrädd, vill ha närhet, känner sig otrygg? (men om detta var fallet skulle hon väl bli lugn av att få sova vidare i vår säng). Våra föräldrar tycker vi inte ska låta henne skrika så som vi gör men vi har stått på oss. Det enda som lugnar henne nu dock på morgonen är att få titta på barnprogram med oss i soffan :-(

Hur länge tycker du man ska hålla på att ramsa på morgonen förresten? (vi har provat dina råd om musik med en hurtig ramsa innan och sedan låta henne vara helt, men efter 45 min så gallskrek hon fortfarande....)
Tycker du vi ska prova att sätta oss utanför dörren med en bok så vi syns med ignorera henne och endast ramsa?

Jag vet att det måste vara jättesvårt att sätta sig in i vårt specifika situation och försöka förstå men vi uppskattar verkligen all din hjälp vi fått hittils.
B?rjat SHN kuren 20/5

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D En liten 1,5-åring släpper man ju inte lös nära trafikerad väg. Ord kan aldrig stoppa henne i den sortens farliga situation. Med så små barn måste man ju förebygga en sådan.

Visst kan det hända olyckor, som välling i soffan. Den man ska klandra är sig själv, som brast i uppsikt. Inför barnet betraktar och behandlar man det hela som en olyckshändelse. "Hoppsan! Kom vällingen i soffan! Då måste vi torka!"

Du kan aldrig "uppfostra" ett så litet barn med NEJ, så att hon inte häller ut välling i soffan. Däremot kan du provocera henne med din oförståelse - för första gången var det sannerligen inte hennes avsikt att vällingen skulle hamna i soffan, det kan jag försäkra - att hälla ut vällingen med flit. Vi har en tendens, små som stora, att "bestraffa" oförståelse.

Om ingen gör morgon i stor förtjust stil och tar upp barnet vid (av de vuxna) bestämd tid, måste ju barnet bevaka sina intressen självt. Och göra sig hört, om man säger.

Att själv bevaka sina intressen är ett ansvar som inte små barn ska behöva bära.

På dina sömnfrågor hittar du svaren i "Bekymmer? Sömn" i femte delen av Barnaboken.

Lycka till :lol:
amanda05

Inlägg av amanda05 »

Tack än en gång för dina snabba svar, ovärderligt! 8)

Vi har som sagt alltid gått in med en speciell morgonramsa, dragit upp gardinerna och tjoat glatt.
Problemet vi har är att hon blir så arg att hon inte tar emot ramsan och kan då alltså skrika i en timme på morgonen med volym av högre skalan.

Vi får helt enkelt ramsa på oftare på tidiga mornar som vi gjorde i början när hon hade sina vargtimmar tror jag. Men det jag läst om i Sova hela natten boken så är vargarna mera osäkerhet och inte frustration och ilska som i vårat fall?

Har funderat om hur man hanterar resor där man åker till olika tidszoner. Det bör ju fungera på samma sätt för att vrida tiden åt olika håll om hon som nu vaknar väldigt tidigt?
B?rjat SHN kuren 20/5

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

amanda05 skrev: Vi får helt enkelt ramsa på oftare på tidiga mornar som vi gjorde i början när hon hade sina vargtimmar tror jag. Men det jag läst om i Sova hela natten boken så är vargarna mera osäkerhet och inte frustration och ilska som i vårat fall?
:D Nej, Det är nog dessvärre ingen bra idé. Då gör ni motsatsen till att backa, med allt större förtroende för barnet, vilket är nödvändigt - tanken är ju att hon ska 1. kunna somna om själv, 2. roa sig själv om hon nu skulle ligga vaken lite för tidigt.

Skulle jag mötas av ilska och vrål när jag kom in, skulle jag gå ut igen. Och tålmodigt vänta tills lilla barnet var "färdigt". Men det kanske inte var det du menade.

Om tidsskillnad finns en särskild stickytråd att läsa här.

Tack för varma ord :lol: Gapa nu inte över för mycket på en gång - en sak i taget, var det :wink: Och den bästa "saken" är nog faktiskt att läsa Barnaboken från start och få ett gediget konstruktivt, målmedvetet och insiktsfullt grepp om det hela :lol:

Ungefär som att köra bil. vet du :wink: Man kan liksom inte testa sig fram, se hur det går och pröva olika saker. Man måste veta exakt vad man gör och helst också varför :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "