Visst känns det skönt att veta att det faktiskt FINNS en orsak, och inte är det så roligt för honom heller.
Det är vår plikt att veta att det FINNS en orsak och försöka hantera detta på bästa sätt. Att inse att det INTE handlar om j-elskap. Inte vill vi höra att barnen kallas monster som i TV4, eller hur?
Vi har ju turen att ha ett forum som bjuder på tips. Helt oöverträffat.
Om jag ska stå där vid dörren och vänta/hjälpa så blir
1) jag irriterad för att jag borde ha börjat med lunchen och för att jag tycker att det är tråkigt att ringa på dörrklockan
och 2) han blir irriterad för han behöver (och vill ju inte ha) inte hjälp med en sån enkel sak utan känner sig bara pressad att SNABBT bli klar och komma sig in.
Tro inte att han inte vet att jag står och suckar inom mig.
Därför så tycker inte jag att min lösning är att visa tålamod - utan att hantera min brist på tålamod. Samtidigt som han får den frihet han behöver.
Det är ju inte meningen att du ska "dansa efter hans pipa" utan agera så att det inte verkar så. Som om du hade ledningen (vilket det ju inte alltid känns som men det behöver inte han veta) och hade planerat att precis så här ska det gå till. Tänka efter före i olika situationer framför allt.
Jag förstår att det är svårt att säga "spelar ingen roll" om att blomkrukorna åker i backen.
Att köpa billiga krukor och blommor i en övergångsperiod (obs!) är ju annars helt rätt tänkt. Sen är det bara att framhärda, hur tålamodskrävande det än är. "Oj, då - nu gjorde nog blomman illa sig. Man tittar på blomman och klappar blomman". Jag har inte många bekanta som river ned blomkrukor så jag tror inte att du behöver oroa dig för hans beteende i framtiden.
Kring uppenbara förtrots/griniga situationer, se Annas tips i min länk om att minimera "papegojandet".