Om man tex har ett sovpass på 1,5 h men det tar 30 min innan lillen somnar, ska man då låta honom sova bara 1 h eller ska man börja ta tiden från det att han somnar. I så fall störs ju det uppgjorda schemat med 30 min...
En fråga till: Eftersom 20 min och 45 min är bra sovpass så borde man väl kunna sätta ihop två sådana till 1h och 5 min, eller? Lillen sover i princip aldrig mer än 1 h åt gången på dagen nämligen så det känns som om 1,5 h är alldeles för lång tid. Men 1h och 5 min borde ju funka då?
Hur ta tiden på dagslurarna?
-
Lillstrumpa
Hej!
Långa sovpass som 1,5h ska vara mellan de klockslag som du bestämt + eventuellt marginalkvart.
Så om han somnar en halvtimme senare än vad han ska så kan du låta honom sova en kvart efter det att passet skulle ha slutat.
Korta pass däremot, 45 och 20 minuterspass ska man ta tiden från det att barnet somnat.
Den andra frågan har jag tyvärr inget svar på...
Långa sovpass som 1,5h ska vara mellan de klockslag som du bestämt + eventuellt marginalkvart.
Så om han somnar en halvtimme senare än vad han ska så kan du låta honom sova en kvart efter det att passet skulle ha slutat.
Korta pass däremot, 45 och 20 minuterspass ska man ta tiden från det att barnet somnat.
Den andra frågan har jag tyvärr inget svar på...
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
BILD
-
Lillstrumpa
1.5 timme är inte alls för lång sovtid. Barnet vänjer sig vid det om ni vill ha det så! Vet många som testat med 1-timmespass som det inte riktigt fungerar för, det blir liksom alltid 45 minuter. Tycker att ni ska satsa på ett långpass! Lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
-
Lillstrumpa
Aha, det där med att fylla i profilen hade jag missat helt!
Började "kura" igår och lillen sov till 23:30 men somnade nästan genast om. Sov därefter till 04:30 och därifrån var det omöjligt för honom att somna om. Gick dock mycket bättre än jag hade väntat mig. HAn sov dessutom ett 1,5 timmars pass i förmiddags. Hoppas det fortsätter så här nu!
Började "kura" igår och lillen sov till 23:30 men somnade nästan genast om. Sov därefter till 04:30 och därifrån var det omöjligt för honom att somna om. Gick dock mycket bättre än jag hade väntat mig. HAn sov dessutom ett 1,5 timmars pass i förmiddags. Hoppas det fortsätter så här nu!
Mamma till pojke f?dd september 04.
SHN-kur p?b?rjad 5 jan 2005
SHN-kur p?b?rjad 5 jan 2005
Om du inte har läst Anna Wahlgrens fantastiska Barnaboken kan jag varmt rekommendera den! Och om du har läst den, gissar jag att du själv varmt rekommenderar den vidare, javisst?
Lycka till med kurningen! [-o<