När ner till 2 lurar?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mrs tall

När ner till 2 lurar?

Inlägg av mrs tall »

Ungefär i vilken ålder har ni tagit bort den tredje luren? Lillskrutten är snart 6 mån, och om några veckor åker vi till Norden för att spendera sommaren där. :D :D :D Tänkte strax därpå utöka nattsömnen till 12 h (från nuvarande 11h), så att mamma och pappa kan spendera lite tid på tumis under kvällen. Han kommer då att vara dryga 6 mån, troligtvis närmare 7 (när jetlaggen har lagt sig och han vant sig vid sitt sommar hem :roll: ).

Tänkte slopa kvällsluren i samband med att natten börjar redan kl 8. (Istället för kl 9 som vi har nu, pga att vi vintertid ofta går på ett evenemang som slutar kring kl 9). Vad tror ni? Sammanlagt blir det ju samma mängd sömn (egentligen en kvart mer, eftersom han bara sover 45 min på kvällskvisten idag). Han sover 14,5 h som hans schema ser ut idag. :?:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Jag är så ny själv då det gäller dylikt att jag inte kan ge något råd, men det vore intressant att få se vad du får för svar. Kan du berätta hur schemat ser ut nu samt vid 4 mån? Sitter själv och våndas över lill-brudens tider just nu... :? Mitt problem är att hon ska ha morgon kl.6 - jag får inte till ett vettigt schema utgående från det och hennes naturliga rytm.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Vårt schema ser ut som följande:

kl 8.00 morgon
ensamlek, frukost med mamma och lite pyssel

10.15 sömn (45 min)

11.00 väckning
lunch, diverse grejer som måste göras

13.30 lång sömn (2 h)

15.30 väckning
middag, pyssel och kul, ofta besök i butiken

17.45 sömn (45 min)

18.30 väckning
gröt, kvällsbad o.dyl.

21.00 sömn för natten (11 h)

Vi försökte länge med att hålla 15 h sömn per dygn, men då bröt han alltid den långa utesömnen. Så nu kör vi med 14,5 h i stället.. Han kan vara lite trött ibland, men då skarvar vi med en marginalkvart.
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

nån som har nåt klokt svar ang. detta? :D
börjar nämligen fundera på om det inte är dags snart för vår minsting att gå ner till två lurar... kommer inte ihåg när vi gjorde det med storasyster...
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Nattis

Inlägg av Nattis »

Hej på er!

Jag har samma fundering och har skrivit en tråd om detta igår (den heter schemapussel). Min tjej är född 16 november så nästan exakt samma ålder som era barn. Det är klurigt att få det att funka med mattider, jag menar att det får ju inte gå för lång tid/kort tid mellan måltiderna.

Till Antonias mamma:Du kan ju kolla mitt schema som jag skrev på "min" tråd. Där finns också hennes nuvarande schema som har funkat bra och som hon började med när hon kurades och således var 4 månader.

Jag väntar intressant på hur ni gör och hur det går. Jag funderar på att börja inatt/imorrn. nattis
Mamma till Celine f?dd november 2005.
SHN sen 28/3
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej Mrs Tall och ni andra
Vi har fortfarande 3 lurar (hon fyller snart 7 månader) eftersom hon behöver sova relativt mycket och ofta fortfarande.
Det vi har gjort är att succesivt korta sovpassen och idag sover hon följande:

7:00 vaknar efter 12 timmar natt
9:00-9:45 sover
12-13:30 sover
16:00-16:20 sover
19:00 natt

Nästa steg för oss blir att korta första sovpasset kl 9:00 till 20 minuter.
För oss skulle det inte fungera att plocka bort en lur helt just nu för hon är väldigt trött vid varje sovpass.
På Nova märktes det tydligt när hon ville sova "kortare pass" eftersom hon hela tiden vaknade innan tiden var slut och absolut inte ville somna om och dessutom var pigg och glad när hon togs upp.
Lycka till :lol:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Hmmmm, precis så gör vår knoddis också. :? Dvs vaknar före långa sovpasset är slut, men ligger nöjt och pratar för sig själv... Samma under kvällspasset. Under morgonpasset sover han dock som en stock efter sina 45 min, men har märkt att om han får sova längre så blir den långa dagsluren ännu kortare.. Vi kör på med gamla rutiner än så länge, även om den långa luren inte riktigt blir 2 h... Viktigast är ju inte att knoddarna sover exakt hela sömnen, men att dom inte vaknar sura och grinaiga (om jag har förstått rätt?)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"